Jørn Johansen Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Hei alle sammen - har et problem Jeg har en ACER laptop som jeg har innstallert Seapro lite(euronav) på. når systemet starter opp går alt som det skal men etter 5 min forsvinner båten, slepesporet stopper og etter ytterlige et par min stopper pc å fungere. Da er den i et heng som bare kan hard bootes for at den skal våkne igjen, skjermen blir gul med røde striper. GPS er en Furuno 32 som fortsatt fungerer selvom pc krasjer. Lurer på om det kan være VISTA programvaren til Pc som ikke takler dette, har prøvd å få den avinstalert uten hell. Har noen vært borte i dette problemet Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
troms Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Slått av skjermbeskytter? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Vilemodus eller dvalemodus ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
CSL Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Tipper pc'n ikke takler å kjøre programmet over tid. Sjekk opp mot ytelsen, og husk at vista bruker mye av kapasiteten. Quote VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post Share on other sites More sharing options...
SuperGnisten Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Kasser Vista så ordner sikkert alt seg.. Quote sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Atrox Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Har vært borti Acer-pcer som oppfører seg merkelig om batteriet begynner å bli dårlig. Prøv rett og slett å ta ut batteriet og kjør pcen uten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jørn Johansen Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 Takk for svar så langt men jeg lurer på om pc dritten får nok strøm. Vet noen hvor mange watt som det må til for at den skal få nok. Vet at den trenger 19 volt. har koblet den gjennom en dings kjøpt hos den lokale leverandøren, denne dingsen kan man stille inn på ønsket volt output men aner ikke watt styrken den leverer Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jørn Johansen Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 Har også spurt euronav i norge om hjelp men mannen regnet med at jeg hadde kjøpt prog på nettet fra england og da gidda han ikke å svare, men det er jo samme gjengen så jeg så litt rødt da det svaret dukket opp. Tøvball Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Regner med at GPSen er koblet til en serieport. Da tror PCen at GPSen er en mus og får spader. Slå på PCen uten GPS. Start programmet, koble til GPS. Kanskje det virker da. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lumi1 Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Du kan først søke på pc'ens kontrollpanel om det er en innstillingsmulighet som heter strømalternativer eller lignende. Dersom du finner dette kan du velge alltid på på alle alternativer. Bærbare pc'er er ofte satt opp til å spare strøm, så de slår av eller begrenser porter og utganger for å spare strøm dersom ikke noen beveger en mus eller trykker på tastaturet i løpet av så og så lang tid. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Hvorfor spør du ikke England da, hvis det er der du har kjøpt det? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jørn Johansen Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Hei Jo det stemmer som du sier, det er prøvd. Noen ganger skvetter muspekeren alle veier og da kobler jeg av gps og kobler på igjen så funker det i 5 min Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roggen Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Regner med at GPS er koblet til PC m/vha. RS232, dvs. std. serieport. Det som da skjer er at GPS'en sender signal til PCen som i oppstart detekterer disse signalene som en seriemus. Resultatet blir da som du beskriver. En peker som flyr fram og tilbake over skjermen i vill fart. Løsningen er å gå inn i Device Manager (tror det heter Enhetsbehandling på norsk) og deaktivere seriemus. Ikke velg slett/fjern for da vil PCen detektere musen på nytt ved neste oppstart. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jørn Johansen Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Ok, har slått av alle sparetiltak, skal ta pc ombord og teste i dag Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roggen Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Ikke for å mase, men når jeg tar meg bryet med å komme med forslag til løsning på andres problemer ønsker jeg gjerne å få tilbakemelding på om problemet ble løst. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts