Jump to content

Mangler noe "topp" turtall på TAMD41P


Flow

Recommended Posts

Har kjøpt meg en 1997 mod. båt med TAMD 41P-A motor. Motor er i god stand, var blant annet "totaloverhalt" i fjor.

 

På full gass kommer motor opp i turtall på ca 3.450 (og båten som er en halvplaner opp i drøyt 17 knop). Maks turtall er i følge VP 3.900. Årsaken til at jeg ikke kommer høyere på turtallet er mest sannsynligvis at propellen er for stor/har for mye vridning.

 

Selger av båten opplyste at han forsøkte en annen propell i fjor, med det resultat at maks turtall ble nådd, men med betydelig mer motor støy, uten at toppfart økte. Han fant det derfor ikke hensiktsmessig å bruke penger på ny propell, og leverte denne tilbake.

 

Mitt spørsmål er da om det har noen som helst betydning for levetid/holdbarhet til motor at jeg ikke klarer å oppnå de siste 400-500 omdreiningene motoren er konstruert for. Evt. betydning for drivstofforbruk, etc. Håper det er noen der ute som har god greie på slikt :smiley: ?

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet _skal_ motoren oppnå maksturtall, helst også med ferielast. Motoren på en av mine tidligere snekker havarerte da forrige eier skiftet propell for å få ned turtallet - og endte med å "røyne motoren" for mye. Fikk med alle kvitteringene og kunne konstantere at det ikke var noen billig fornøyelse.. Nå var dette en annen motor, men med en halvplaner så jobber vel motoren temmelig tungt på marsjfart slik at det må være minst like viktig her.

Link to post
Share on other sites

Ville vel helst latt motoren jobbe lettere ja. Tenk litt som å kjøre med bilen opp ein bratt bakke, og at den såvidt drar på 2gir, da girer du naturligvis ned, sjølv om du hadde kommet deg opp :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Ser at VP i instruksjonsboken for motoren oppgir at båten ved maks pådag bør oppnå et turtall mellom 3.700 og 3.900. Mangler dermed ca 300 omdreininger for å ligge innenfor anbefalingene fra VP. Ved høyere turtall enn det jeg oppnår yter vel turboen mer, men siden båten er en halvplaner "sliter" vel motoren like tungt gjennom hele turtallsområdet?

 

Takknemlig for flere kvalifiserte synspunkter på dette. Bør jeg skifte propell, eller er dette såvidt lavt avvik at dette ikke spiller noen rolle?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Du kan nok om du "bare" skal ha den opp 300 rpm sende den propellen du har til Pressing. Driver ikke Windy i Arendal med slikt ? (hehe tiden går fort, kanskje de ikke finnes lenger :) ).

Mener å ha hørt noe sånt som 1 grad er ca 100 rpm.

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Du kan jo identifisere propellen, og så være på jakt etter brukt som er hakket mindre. Kanskje det ein dag dukker opp ein rimelig i nærheten :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...