Flow Startet 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2010 Har kjøpt meg en 1997 mod. båt med TAMD 41P-A motor. Motor er i god stand, var blant annet "totaloverhalt" i fjor. På full gass kommer motor opp i turtall på ca 3.450 (og båten som er en halvplaner opp i drøyt 17 knop). Maks turtall er i følge VP 3.900. Årsaken til at jeg ikke kommer høyere på turtallet er mest sannsynligvis at propellen er for stor/har for mye vridning. Selger av båten opplyste at han forsøkte en annen propell i fjor, med det resultat at maks turtall ble nådd, men med betydelig mer motor støy, uten at toppfart økte. Han fant det derfor ikke hensiktsmessig å bruke penger på ny propell, og leverte denne tilbake. Mitt spørsmål er da om det har noen som helst betydning for levetid/holdbarhet til motor at jeg ikke klarer å oppnå de siste 400-500 omdreiningene motoren er konstruert for. Evt. betydning for drivstofforbruk, etc. Håper det er noen der ute som har god greie på slikt ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Så vidt jeg vet _skal_ motoren oppnå maksturtall, helst også med ferielast. Motoren på en av mine tidligere snekker havarerte da forrige eier skiftet propell for å få ned turtallet - og endte med å "røyne motoren" for mye. Fikk med alle kvitteringene og kunne konstantere at det ikke var noen billig fornøyelse.. Nå var dette en annen motor, men med en halvplaner så jobber vel motoren temmelig tungt på marsjfart slik at det må være minst like viktig her. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Ville vel helst latt motoren jobbe lettere ja. Tenk litt som å kjøre med bilen opp ein bratt bakke, og at den såvidt drar på 2gir, da girer du naturligvis ned, sjølv om du hadde kommet deg opp Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Flow Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Takker for svar. Ser at VP i instruksjonsboken for motoren oppgir at båten ved maks pådag bør oppnå et turtall mellom 3.700 og 3.900. Mangler dermed ca 300 omdreininger for å ligge innenfor anbefalingene fra VP. Ved høyere turtall enn det jeg oppnår yter vel turboen mer, men siden båten er en halvplaner "sliter" vel motoren like tungt gjennom hele turtallsområdet? Takknemlig for flere kvalifiserte synspunkter på dette. Bør jeg skifte propell, eller er dette såvidt lavt avvik at dette ikke spiller noen rolle? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Hei. Du kan nok om du "bare" skal ha den opp 300 rpm sende den propellen du har til Pressing. Driver ikke Windy i Arendal med slikt ? (hehe tiden går fort, kanskje de ikke finnes lenger :) ). Mener å ha hørt noe sånt som 1 grad er ca 100 rpm. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Du kan jo identifisere propellen, og så være på jakt etter brukt som er hakket mindre. Kanskje det ein dag dukker opp ein rimelig i nærheten Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.