Jump to content

Burde jeg ikke hatt høyere batterispenning ?

Enzo

Recommended Posts

16052010359edited.jpg

1. Denne sto tidligere på batteriet til høyre

2. Denne går nå til batteriet til høyre

3. Det er kun 1stk ledning koblet på her 2+3 koblet sammen

4. Her er det en sort som går til det andre batteriet + en sort tykk som går avgårde en eller annen plass.

Det er ikke lurt inn noen småledinger på minuspolene på disse batteriene. Det er 2 tykke til det til venstre og en tykk sort til den til høyre. + polene derimot har noen flere koblinger på.

Redigert av Enzo (see edit history)

1. Denne sto tidligere på batteriet til høyre

2. Denne går nå til batteriet til høyre

3. Det er kun 1stk ledning koblet på her 2+3 koblet sammen

4. Her er det en sort som går til det andre batteriet + en sort tykk som går avgårde en eller annen plass.

Det er ikke lurt inn noen småledinger på minuspolene på disse batteriene. Det er 2 tykke til det til venstre og en tykk sort til den til høyre. + polene derimot har noen flere koblinger på.

Det er mulig jeg er litt treg (og sta?), men jeg får ikke beskrivelsen din til å stemme helt med bildet.

Punkt 4: Her bekrefter du at det er en tilkobling "som går av gårde en eller annen plass". Jeg har en stund sittet med det inntrykk at du veldig godt har forstått at det ikke skal være noen annen minus på forbruksbatteriene enn den ene kabelen som går til shunten. Der tok jeg feil. Men som kjent; en god ting kan ikke gjentas for ofte. :smiley:

Om denne feilen er "katastrofal", eller ubetydelig, vet jeg ikke. Uansett bør du flytte den kabelen "som går av gårde en eller annen plass" til riktig side av shunten. :smash:

Oki da har jeg en feil der, da flytter jeg den over til plass 1 på shunten.

Bare hang meg opp i noe du nevnte tidligere om at det ikke skulle være flere kabler koblet til der jeg kobl........... vel samma det, jeg endrer det i morgen så blir ihvertfall monitoren garantert korrekt da håper jeg. Men det løser vel neppe at jeg har lav syrevekt.

Over til spørsmålet mitt vedr måling av syrevekt rett etter at jeg hadde etterfylt litt vann på batteriene, vil dette innvirke og gi kunstig lav syrevekt en stund ?

Hm, men stopp en halv før du flytter en ledning du ikke vet hvor går til. Det skulle vel ikke være en ledning som kun går til minus på startbatteriet ditt for å felles jord? Da kan den vel bare være der uten at den påvirker målingene til battmeteret. Men finn ut hvor den går. Er det minus til en forbruker, flytter du den.

Når det gjelder måling av syrevekten etter fylling av destillert vann og lading, kan det ta flere dager før den har stabilisert seg.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den eneste sorte som går ut fra banken er jeg skal anta rundt 75kvadrat så det er vel ikke til en forbruker men jeg kan jo sjekke, går den til startbatteriet eller ? så flytter jeg den ?

Fant forresten bilde av en annen som også har montert og han har også en tykk sort som går ut av banken helt bortest der

annenshunt.jpg

Hm, men stopp en halv før du flytter en ledning du ikke vet hvor går til. Det skulle vel ikke være en ledning som kun går til minus på startbatteriet ditt for å felles jord? Da kan den vel bare være der uten at den påvirker målingene til battmeteret.

Lars H.

Den kan allikevel uten fare flyttes til riktig side av shunten.

Når det gjelder måling av syrevekten etter fylling av destillert vann og lading, kan det ta flere dager før den har stabilisert seg.

Lars H.

Man bør opp i over 14,4V for å "røre om" syra. På batterier som aldri får et "oppkok", vil den tyngste syra legge seg på bunnen.

Vil det hjelpe å suge opp batterivæske med syremåleren og pumpe denne raskt tilbake gjentatte ganger for å "røre om"? :confused:

Selvfølgelig er det et spenningsfall over en diode.

For at en halvlederforbindelse skal slippe elektroner gjennom må det være et potensiale tilstede.

Nominellt spenningsfall for en kiseldiode er 0.7 V, varierer litt med strømmen. Germaniumdioder gir typisk et dropp på 0.3 V. Schottkydioder har et dropp helt nede på 0.15 V, men finnes ikke til slike strømmer vi snakker om her.

Da har jeg vært og koblet om her og nå skjedde det ting, jees.

Nå lader den inn 18A og ikke 4-5A ifølge måleren.

Når jeg nå begynner å studere hva jeg hadde gjort så var det ingen minuskabel mellom de 2 batteriene, har satt minus mellom de to og flyttet den sorte som gikk ut fra batteriene over til shunten, den sorte går til en minus strømbryter.

Jeg minstenker at det ene batteriet rett og slett ikke har vært i bruk etter denne feilkoblingen min

Det må kobles (skjematisk) som dette:

bmv.jpg

Jeg hadde koblet slik som dette.

Det må vel bety at jeg faktisk bare har fått målt hva som passerer fra det ene batteriet og ikke hva som gikk totalt inn/ut. Når jeg nå ser på måleren så laster den inn A i bøtter og spann og det betyr vel at banken er langt fra full, noe jeg finner merkelig med tanke på at jeg har ligget på landstrøm over tid i det siste.

bmv_min.jpg

Redigert av Enzo (see edit history)

Shunten er koblet etter tegningen og den er merket batteri- på en side , den siden er koblet til minuspol på batteri.

Uansett så skjedde det ihvertfall store forandringer i monitoren når jeg nå gjorde denne endringen.

Forbruket endret seg og antall A som kom inn fra laderen endret seg veldig.

Jeg prøver litt nå slik det er og ser hvordan ting utarter seg

Joda, kobler du mange nok i paralell håndterer de strømmen.

Men ryker en, så får du ketchupeffekt og det blir dyrt.

Schottkydiodene har også mye større "reverse leak" enn kisel.

Men det vil alltid være sånn at det vil være spenningsfall over en halvlederovergang.

Takk for konstruktivt svar. Det var sikkert mange som følte seg hjulpet av det. Jeg har også sansen for å male en viss mann på veggen. Men nå er det kanskje en gang slik at intet tre vokser inn i himmelen, og får man en fordel, får man gjerne en ulempe på kjøpet. Selv om vi, etter mange års omsetning av skilledioder med Schottky, ikke har merket noe til ketchupulempene.

Men allikevel, slik jeg forsto deg, vil du heller anbefale folk å bruke kiseldioder, og få 0,7 V spenningstap på kjøpet. Eller er det bedre med Germanium, eller var det FET (med tilnærmet 0V spenningstap) som var ditt foretrukne valg? Det hadde vært interessant å vite, din kompetanse på halvledere tatt i betraktning. Muligens ikke brukbart noen av delene, da de alle har en ulempe felles; de kan ryke.

I så tilfelle gjenstår det bare en ting: Den gode, gamle, manuelle bryteren, og det er jo faktisk de som fremdeles foretrekker den. Nei søren, det glemte jeg nesten; den har jo nøyaktig den samme ulempen som de forannevnte produktene, nemlig at den kan ryke eller få feilfunksjon. Og så har den en ting til felles med de forannevnte produktene: Den ryker svært sjelden hvis den er riktig montert og dimensjonert. Det samme kan sies om alternativet til bryteren: Cyrix Intelligent Relé.

Uansett kan kanskje alle alternativene til bryteren være en god ide for både den glemske, late eller smarte. Etter min mening kan f. eks. kombinasjonen bryter og glemsk i gitte tilfeller utgjøre en ikke ubetydelig sikkerhetsrisiko.

Hei !

Mitt inspill er at selv om batteritesteren er for max 120ah er det ikke noe problem å bruke den på et 140ah batteri.

(Jeg forutsetter at vi snakker om Biltema-tester av typen blank kasse med voltmeter og bryteraktivisert varmespiral inni.)

Ved friskt batteri vil riktignok utslagene (synking i spenning over tid) bli små og unøyaktigheten stor, men om du kopler batteriene fra hverandre og tar en 10sek. test på hver av dem i tur & orden, bør de jo oppføre seg likt om begge er friske og toppladet.

-koh

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...