Jump to content

Burde jeg ikke hatt høyere batterispenning ?


Enzo

Recommended Posts

Jeg har 280ah forbruksbank og lå i 40timer uten landstrøm. Underveis brukte vi varmer,vannpumper,lys,stereo,kjøler

 

Toppladet når vi kom fram

Brukt ca 83ah etter ca 1,5døgn

dvs at det gjesto ca 79% på banken

Ved belastning på 4,6A så falt spenningen til 11,8V

Når varmeren var slått av så belastet vi rundt 0,6A og da steg spenningen til 12,00V

 

Skal spenningen være så lav når det gjenstår nesten 30% før vi er nede på 50% brukt av banken ?

 

 

Jeg har Victron BMV600 som jeg leser av disse dataene på

Link to post
Share on other sites

Nei, detter høres ut til å være for lav spenning. Dette under forutsetning av at batteriet virkelig var fulladet da du startet forbruket, at voltmeteret på Victron BMV600 er korrekt, og at det måler spenningen direkte på batteriet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Victronsaken måler fra en shunt 20cm fra batteriet på 35kvm kabel så det er nok korrekt. og ja jeg var fulladet, lå på landstrøm i strømstad i ett døgn først så seilte jeg 1 time med forbruk på 5ah og så kjørte jeg motor siste biten inn, la oss si 15minutter før jeg slo av motoren så det skulle være fult og måleren viste også 100% fullt.

 

Så hva gjør jeg ?

Lader fult i hjemmehavnen, sjekker vannet og måler syrevekt for å se om alle cellene er jevne ?

Link to post
Share on other sites

Ja, er du så heldig å ha "gammeldagse" batterier hvor du kan måle syrevekten, burde det være første trinn i feilsøkingen. Hvor gamle er batteriene, og har de noen gang vært "mishandlet", tørrkokt eller dyputladet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Batteriene ble tatt i bruk i 2008 og det er i en båt jeg akkurat har overtatt så jeg vet ikke hvordan de har blitt behandlet.

 

Nå har jeg dette victron instrumentet og hadde jeg ikke hatt det så hadde jeg bare antatt at jeg hadde brukt mer enn jeg hadde brukt osv men nå vet jeg jo at det er noe gæærnt her så da er det bare å pelle fram syrevektmåleren når jeg kommer hjem.

Ligger i Skjærhalden nå

Link to post
Share on other sites

At spenningen synker raskt ved strømuttak, er vel egentlig en ganske tydelig, og kanskje den beste indikator på at batteriene er kass. Så vidt jeg vet, kan du måle full syrevekt ved fulladede batterier selv om batteriene har mistet mye av sin kapasitet.

 

Har du forresten lagt merke til om spenningen kommer opp i 14,5 V eller deromkring i absorpsjonsfasen, eller når du kjører for motor?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også tilgang på en slik såkalt batteritester, kanskje den kan brukes ? Det er en slik boks med et par kabler som bruker noen sekunder på å belaste batteriene

 

Edit:

Som viste seg å ikke kunne brukes til batterier større enn 120Ah så da utgår den med høye kneløft

Edited by Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den lave spenningen får meg til å mistenke en "lekkasje".

 

Hvis du har tilgang til et Ampère meter - slå av allt forbruk, solceller, vindmøller etc. ta av en batteripol og koble AmpMeter i serie. Går det noen strøm, så har du en "lekkasje".

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet, kan du måle full syrevekt ved fulladede batterier selv om batteriene har mistet mye av sin kapasitet.

Det er helt korrekt og desverre ganske vanlig.

Om batteriet har en ureverserbar feil på platene er ikke godt å si, men man kan jo vurdere et forsøk på å fjerne noe krystallisert sulfat.

Gitterkorrosjon er ikke reverserbar.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har tilgang til et Ampère meter - slå av allt forbruk, solceller, vindmøller etc. ta av en batteripol og koble AmpMeter i serie. Går det noen strøm, så har du en "lekkasje".

Men ville ikke instrumentet jeg allerede har som overvåking fanget opp om det raser ut 60-80ah i døgnet uten at jeg forbruker de ?

Link to post
Share on other sites

Jo. Dessuten kan du jo lese av strøm til enhver tid.

Byttet akkurat ut et blybatteri som oppførte seg ganske likt, men det hadde dårlig syrevekt på en celle.Ligger på 12,6V et par dager etter lading, ubelastet, men hadde ikke krefter til å dra rundt motoren.Lite bobler i cella med lav vekt, under lading, og følgelig lavere vannforbruk en de andre siden sist fylling.

Edited by Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikkert et veldig dumt spsm men du har sjekket vannet? At det er nok i alle cellene?? Jeg etterfylte over tre liter på mine og det var uten å merke noe på volten. Om du har dårlig ah-kapasitet tyder det ofte på lite vann.

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

Men ville ikke instrumentet jeg allerede har som overvåking fanget opp om det raser ut 60-80ah i døgnet uten at jeg forbruker de ?

 

Jo, forutsatt at shunten er installert korrekt (dette har vi snakket om før :lol:) vil monitoren din selvfølgelig registrere alt forbruk (etter sigende med en oppløsning på 10mA). Shunten er jo koblet i serie med forbruk/lading.

 

Instrumentet ditt forteller ikke alt, men denne tråden viser vel litt av nytteverdien. "Plutselig" får man presentert den brutale virkelighet. Ulempen er kanskje at det er litt ubehagelig. Får meg til å tenke på uttrykket "å være lykkelig uvitende".....

 

Trøsten for deg (hvis jeg husker riktig) er vel at du hadde planer om å bytte ut batteriene som en del av opprustningen av båten. Hvis batteriene dine har gått dukken fortere enn forventet, blir utfordringen å finne ut hvorfor. Også her kan batterimonitoren forhåpentligvis være til en viss nytte.

Link to post
Share on other sites

Artig og nyttig duppeditt, denne BMV monitoren ja.Spørs om ikke det blir noen diodepærer etterhvert også, nå som jeg ser hvor mye lampene trekker i samlet sum :lol: Godt å ha autopilot så man holder kursen mens man er nyskjerrig :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ja, er du så heldig å ha "gammeldagse" batterier hvor du kan måle syrevekten, burde det være første trinn i feilsøkingen. Hvor gamle er batteriene, og har de noen gang vært "mishandlet", tørrkokt eller dyputladet?

Han kan også være så uheldig å ha "gammeldags" batterier hvor han ikke kan se om at dem har vært etterpåfylt etter en grusom mishandling :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Smak og behag.

Jeg synes det er greit å ha muligheten for å måle syrevekten, men jeg ser også en viss fordel med å ikke ha muligheten for å plutselig oppdage at her manglet tre liter vann, -hvis båteieren ikke er inneforstått med at båten har batterier. (I påvente av at det blir tillatt med atomreaktor i fritidsbåt).

Link to post
Share on other sites

Har du forresten lagt merke til om spenningen kommer opp i 14,5 V eller deromkring i absorpsjonsfasen, eller når du kjører for motor?

Mener at spenningen ikke kommer opp dit hverken med laderen eller for motor. Da jeg startet motor etter denne happeningen så startet den rundt 13,3 og steg jevnt til jeg stoppet motor igjen og da var den vel på 13,7V tror jeg. Ikke ta det som garantert men jeg mener det var slik, den ladet da i overkant av 25A inn

 

 

Jo, forutsatt at shunten er installert korrekt (dette har vi snakket om før :lol:)

16052010359.jpg

 

Jeg tok av den sorte kabelen på batteriet til høyre, strekte ny til shunten og den som var på batteriet tidligere er nå koblet rett til shunten.

Det er/var ingen andre minusledninger koblet til denne polen tidligere

Link to post
Share on other sites

Hei

Vær oppmerksom på at du ved lese av på battmeteret kun leser det som passererer over shunt. Har du ett batteri i parallell koblingen i batteribanken som har en celle som er gåen vil du ha lekkasje i batteribanken som ikke kan leses av men bare oppservere at det mangler tilgjengelig kapasitet.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

 

Instrumentet ditt forteller ikke alt, men denne tråden viser vel litt av nytteverdien. "Plutselig" får man presentert den brutale virkelighet. Ulempen er kanskje at det er litt ubehagelig. Får meg til å tenke på uttrykket "å være lykkelig uvitende".....

 

Har også montert en BMV600 i helgen og fikk et langt bedre inntrykk av hva som trekker hva av strøm ombord.

Kjørte kjøleskap hele tiden. (Med Danfoss kompressor.) Denne trekker ca 2.8 A ved drift. TV med innebygget DVD trekker ca 4,0 A. (litt mer enn jeg trodde. PC på opplading av batterier via 220 V inverter trekker 5,8A! Inverteren alene i hvilemodus trekker 1,1 A Snakk om virkningsgrad. (Med andre ord koster det mye strøm å sjekke BP via laptop og mobilt bredbånd)

Sum Forbruk fra Lørdag ettermiddag til Søndag formiddag var på totalt 24 Ah. Og da sparte vi ikke på hverken lys eller annet forbruk.

Det artigste var at jeg med min batteribank på 465AH startet med 13 V på Fredag og sto på 12.79 V når jeg kom hjem i dag kl. 14:00.

Laveste spenning under turen var på 12,48V i følge loggen og var nok da vi tømte septiktanken.

En DAB radio trekker o,4A mens batteriene lades og man hører på P4

LED lys i taket trekker så lite at de nok ville lyst helt til Jul.

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker at forbruket ditt har vært høyere enn det måleren viser. En manuell måling slik som vist tidligere er nok veien å gå for å få svar. 280 amph forbruksbank er nok i snaueste laget på en moderne turbåt. Jeg har selv 375 amph og det er nok ikke for mye. Jeg kommer nok ikke til å bruke penger på en batt. monitor da det ikke gir meg noe mer strøm. Foreløpig bruker jeg det jeg trenger og har ikke hatt problemer med for lite strøm. Septiken har så langt gått full lenge før jeg går tom for strøm. Har brukt mobilt bredbånd/laptop for første gang i båten denne helgen og når man kjenner på tempen på strømforsyningen til laptopen så er det helt tydelig at det er en skikkelig strømtyv. Det blir nok innkjøp av en minipc før ferien med god batterikapasitet og opplading under drift/landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått sett på denne batterihistorien.

 

Det var jevnt med vann i alle cellene og det var akkurat over platene i alle, jeg etterfylte en skvett i alle hullene. (kan den lave syrevekten være pågrunn av at jeg akkurat etterfylte litt vann ?)

Totalt på 2x140ah batterier fylte jeg 9dl battterivann

 

Har ligget på landstrøm i ett døgn i dag og gikk for motor i 30min til hjemmehavnen og nå ligger jeg her, måleren viser 100% full bank og om jeg starter laderen uten å ha på forbruk så passerer det inn ca 5,45A akkurat nå rett etter at jeg slo den på igjen. spenning 13,96V.

Så sjekket jeg syrevekten med en biltemamåler og alle cellene er så og si like bortsett fra en som var bittelitt høyere.

De lå på 1275-1220 på måleren og en celle sto på rett over 1220, kanskje opp mot 1225.

1220 er på det røde feltet 1225 er hvitt og 1228 ? eller deromkring er grønt

 

17052010364.jpg

 

 

Nå har laderen stått på en halv til en time og nå fylles det inn rundt 1,5A og spenningen er nede på omlag 13,4V

Edited by Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte samme måler på batteriet som jeg kastet ut, som ikke klarte å dra rundt motor.12V 135Ah.Det viste drøyt 1275 på 5 celler, og den siste på ca 1200-1220, altså rød. Synes ut fra de spenningene du nevner at du har lav ladespenning. Da får du vel ikke fyllt batteriene dine helt. Er det diodeskiller på ladingen din på bildet? I så tilfelle, blir spenningsfallet kompensert av ladeutstyret(føler det på batterispenning direkte)?

Edited by Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har laderen stått på en halv til en time og nå fylles det inn rundt 1,5A og spenningen er nede på omlag 13,4V

 

Er det ikke enda en stund til det er fullt da?? På nåværende båt har jeg et batterimeter som teller også når instrumentet er "skrudd av". På en tidligere båt hadde jeg et instrument som sluttet å telle når instrumentet ble skrudd av, og fortsatte å telle når det ble skrudd på. Så om jeg skrudde det av om natten "mistet" telleverket en natts forbruk. Kan det være noe slikt som lurer deg i forhold til hvor mye du faktisk har brukt?

Link to post
Share on other sites

Instrumentet har stått på i en uke minst og jeg har jo ligget på landstrøm i minst 24timer + kjørt motor så jeg skulle jo tro at når instrumentet sier det er fullt så er det fullt ?

1,5A inn og 13,4V er ikke det slik laderen vil oppføre seg når det er full bank og den bare vedlikeholder ?

 

I båten er det 2 batterier i baugen (baugpropell og ankervinsj), så er det et startbatteri og i tillegg disse 2 på forbruk. Batteriene i baugen og til motor er knallfulle.

Det er noen diodegreier som skiller batteriene og det går ut 3 kabler fra laderen så den lader vel ale 3 adskilt. den er på 25A.

 

Prøvde å laste opp manualen til laderen her i .pdf men det gikk ikke

Virker denne liken kanskje http://www.fitnessprat.no/attachment.php?attachmentid=30340&d=1274129899

Edited by Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...