Jump to content

Burde jeg ikke hatt høyere batterispenning ?

Enzo

Recommended Posts

Men allikevel, slik jeg forsto deg, vil du heller anbefale folk å bruke kiseldioder, og få 0,7 V spenningstap på kjøpet. Eller er det bedre med Germanium, eller var det FET (med tilnærmet 0V spenningstap) som var ditt foretrukne valg?

Jeg har ikke anbefalt noesomhelst.

Prøver bare å debattere bakom typebetegnelsene og reklamen.

Selv bruker jeg et spenningstyrt rele. Billig og driftsikkert.

Angående Schottky, jeg har ikke lest om noen slik som håndterer 160A. Da må du bruke flere i paralell, og de må ha helt lik karakteristikk for at ikke en skal belastes mer enn en annen. Og det blir dyrere. Med ketchup i denne forbindelse menes at dersom en ryker av vil de andre overbelastes og ryke av i tur og orden.

Felteffekttransistoren bruker et elektrisk felt for å styre strømgjennomgangen. Og for å få satt opp det feltet trenges spenning. Med nye typer riktignok svært lite, men en elektronisk krets med 0 spenning over seg er helt død.

Sånn er det bare.

Jeg har samme isolator som Enzo

Under finner dere beskrivelsen fra produsent på denne.

Forutsatt at produsenten snakker sant, ser det ut til å være ok greier så vidt jeg kan vurdere.

Andre synspunkter? :discuss:

Product description

The Battery Isolator is an electronic device which is designed to distribute the charge current

with a low voltage drop between several (sets of) batteries with the same nominal voltage.

The Battery Isolator prevents the current from flowing from one battery to another. The Battery

Isolator can only be installed in the positive lead between the supplying source (for instance

a charger or an alternator) and the batteries. Therefore the negative output of the

supplying source should be connected directly to the negative connections of the battery

sets. The Battery Isolator has no voltage drop when the batteries are fully charged. This is

achieved by using the latest electronic technologies, other diode splitters have at least a

voltage drop of 0,7 Volt and at a high charging current this voltage drop can reach 1,5 Volt.

The voltage drop of the Battery Isolator will never exceed 0,4 Volt at max amperage. At a

charging current of 20 Amps. per battery, the voltage drop is negligible. The Battery Isolator

has therefore no influence on the charging characteristics of the charger or the alternator.

Diode compensation is not required to be able to charge the batteries up to 100%

IG connection

The IG-connection can be used to start modern electronic regulated alternators charging the

batteries. These alternators have to measure a certain voltage at the B+ terminal. In this

case the IG-connection has to be connected to the batteryvoltage coming from the ignition

key switch. This is an other unique feature of the MBI.

Jeg har ikke anbefalt noesomhelst.

Nå trenger man vel ikke være rakettforsker for å se at min "påstand" var mer formulert som et spørsmål, nettopp fordi jeg var nysgjerrig på din mening.

Prøver bare å debattere bakom typebetegnelsene og reklamen.

Selv bruker jeg et spenningstyrt rele.

Er det overdrevent fantasifullt å tolke det som en anbefaling?

Angående Schottky, jeg har ikke lest om noen slik som håndterer 160A. Da må du bruke flere i paralell, og de må ha helt lik karakteristikk for at ikke en skal belastes mer enn en annen. Og det blir dyrere.
Hva som er dyrt, må vel være en subjektiv vurdering:

Argo 702SC - 2 batterier 70A kr. 550.-

Argo 903SC - 3 batterier 90A kr. 938.-

Argo 1202SC - 2 batterier 120A kr. 938.-

Argo 1203SC - 3 batterier 120A kr. 1 238.-

Med ketchup i denne forbindelse menes at dersom en ryker av vil de andre overbelastes og ryke av i tur og orden.
Jeg tror ingen har problem med å forstå hva du mente med ketchup i denne forbindelse, men jeg tror langt flere har problemer med å forstå hva som i praksis er forskjellen på om en stor eller ti små i parallell ryker, så lenge alt er i en kapsling. At det blir så fryktelig dyrt, er vel som sagt en subjektiv påstand som får stå for din regning.

Felteffekttransistoren bruker et elektrisk felt for å styre strømgjennomgangen. Og for å få satt opp det feltet trenges spenning. Med nye typer riktignok svært lite, men en elektronisk krets med 0 spenning over seg er helt død.
Måten du presenterer disse faktaene på, kan få det til å virke som dette er en stor ulempe, og dette vil jeg betegne som direkte desinformasjon. Om prisene på denne teknologien er grusomme, får vel bli opp til den enkelte å vurdere:

Argo 1002-FET - 2 batterier 100A kr. 1 500.-

Argo 1003-FET - 3 batterier 100A kr. 1 625.-

Sånn er det bare.
Selvfølgelig, men hvorfor sier du det, er det for at den betydningsløse og unødvendige skremselspropagandaen skal få større kraft? Jeg forstår ikke helt motivene.

Hvorfor du med all din velmenende informasjon velger å ikke fortelle at releer uten tidsforsinkelse, eller med fast tidsforsinkelse (her på forumet døpt til "BEP-rele") er ubrukelige i mange installasjoner, skjønner jeg ikke, for jeg er sikker på at du vet det. Mange med litt mindre kunnskap om temaet vet ikke dette, så det er derfor jag har tillatt meg å informere om alternativene. Bl.a. Cyrix-i, som jeg har linket til tidligere.

Dette må gjerne tolkes som reklame. Det kan også sees på som informasjon som mange kan ha nytte av. (Men jeg sjarmerer nok ingen når jeg er trøtt, og en tanke indignert. Og bare så det er sagt; jeg ypper ikke til krig, kun en smule balanse og korrekthet.)

:wflag:

Enzo

har ikke du ett "orginal" montert spenning/ forbruks monitor? Hva viser denne eventuelt i forhold til den som diskuteres her?

Det er et eget display originalt ja, det viser ca 2V lavere spenning enn det egentlig er, setter jeg på en forbruker så viser det det også, før jeg byttet om på ledningene på vitrondisplayet så viste dette mye mer enn Victronen, nå viser de omtrent det samme mener jeg.

Dette må gjerne tolkes som reklame. Det kan også sees på som informasjon som mange kan ha nytte av. (Men jeg sjarmerer nok ingen når jeg er trøtt, og en tanke indignert. Og bare så det er sagt; jeg ypper ikke til krig, kun en smule balanse og korrekthet.)

:wflag:

Mitt inntrykk - og det kan godt være feil - er at det ikke er første gang du er både trøtt og indignert i diskusjoner om strøm. En av årsakene til at jeg ganske ofte lar være å lese diskusjoner om strøm er at det blir krangling om hvem som har rett og hvem som har feil. Jeg tror det kan være klokt som leverandør å være en smule overbærende i sin stil.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Mitt inntrykk - og det kan godt være feil - er at det ikke er første gang du er både trøtt og indignert i diskusjoner om strøm.

Det er ikke min mening å skape et slik inntrykk. Dette er jo et diskusjonsforum, og man bør selvfølgelig ikke krangle. Jeg ser at det er en kunst å uttrykke seg på nettet på en måte som gjenspeiler det man egentlig føler og mener. Tror man at man er smått ironisk, kan det lett oppfattes som spydig. Jeg setter pris på at du minner meg på dette, for her har jeg sikkert mye å lære. Kanskje især, som du påpeker, når man er leverandør, og ikke opererer med "hemmelig" identitet.

Når man opplever at innlegg grunnløst kan skape uberettiget frykt blant medlemmene for å ta i bruk svært brukbare og nyttige løsninger og produkter, ved kun å belyse ulemper som knapt finnes, føler jeg behov for å si ifra.

Men jeg beklager, og takker som sagt for korreksjonen, for jeg ønsker egentlig å bidra til en god tone på forumet.

Jeg er nok gammal og grinete, men forhåpentligvis ikke for gammal til å lære!

men hvorfor sier du det, er det for at den betydningsløse og unødvendige skremselspropagandaen skal få større kraft? Jeg forstår ikke helt

Jeg forstår ikke helt jeg heller.

Særlig den biten hvor elektronikk fungerer uten spenning.

Men for all del, det kan skrives tykke bøker om det jeg ikke vet.

Kan du ikke foklare hvordan FET'en, som i motsetning til en konvensjonell transistors tre tilkoblinger har en fjerde for forspenning, kjører uten spenningsfall.

Jeg forstår ikke helt jeg heller.

Særlig den biten hvor elektronikk fungerer uten spenning.

Kan du ikke foklare hvordan FET'en, som i motsetning til en konvensjonell transistors tre tilkoblinger har en fjerde for forspenning, kjører uten spenningsfall.

Dette vet du mye mer om enn meg, den saken er helt klar. yesnod.gif

Men jeg må allikevel få lov til å korrigere deg litt Mulligan:

Jeg har aldri påstått at elektronikk fungerer uten spenning, og jeg har aldri påstått at felteffekt transistorer ikke har spenningsfall. Det må du i så fall vise meg, for da trekker jeg det tilbake med en gang! Jeg har bare påpekt at spenningsfallet i denne sammenheng er helt ubetydelig. Kan jeg arresteres for å ha brukt uttrykket "tilnærmet 0", jeg vet ikke? Som en fornuftig mann sa et annet sted i forumet: Man må ikke undervurdere sitt publikum.

Et lite step tilbake til sporet er kanskje på tide.

Enzo: Jeg håper ikke du har latt deg skremme! Jeg er tilbøyelig til å være enig med Junke; de batteriseparatorene du har, gjør nok en helt grei jobb.

Det er et eget display originalt ja, det viser ca 2V lavere spenning enn det egentlig er, setter jeg på en forbruker så viser det det også, før jeg byttet om på ledningene på vitrondisplayet så viste dette mye mer enn Victronen, nå viser de omtrent det samme mener jeg.

Dette betyr vel at det er en egen shunt på det orginale displayet. Og at denne har hatt alle batteriene med på målingen. Og at victronen kun har målt på ett batteri. (derav det tilsynelatende dårlig resultatet)

Men har du nå samme spenning på orginal displayet som på victron diplayet?

Jeg har nemlig ett slikt orginal display, og det viser lavere spenning enn om jeg måler rett på batteriene.

spenningen er 13,9 på original og 14,05 på victronen

Victron leder knapt!!!lol.gif

Dette visualiserer bare forskjellen på nøyaktigheten på instrumenter med 1 og 2 desimaler. Man vil som regel måtte regne med 1 siffer feil på siste desimal. Dette har vært diskutert i en annen tråd. Det betyr svært lite, så den siste desimalen på BMV 600, kan du i grunnen overse.

Men det vil alltid være sånn at det vil være spenningsfall over en halvlederovergang.

Ja det skal jo ikke mer enn en meter ledning før man med de riktige måleinstrumenter kan registrere et spenningsfall. Noe mer er det dog i en halvleder riktig nok. Det er jo bare å legge hånden på en transistor eller en likeretter i drift. Ser man på et elektronikk kort ser man jo raskt at det er nettopp halvledrene som har kjøleribber.

Selv et mekanisk relle vil jo også ha et spenningsfall om man ønsker å opperere på atom nivå.

Spørsmålet burde jo være om halvlederteknologi kan erstatte mekaniske løsninger. Noen gjør denne jobben greit mens andre putrer som en kokeplate.

Skjønner egentlig ikke poenget ditt.

Redigert av Pathfinder (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...