Jump to content

Vannscooter: lovlig eller ulovlig?


mariuss93

Recommended Posts

Båtmagasinet Båtens Verden lager en debattartikkel rundt vannscooterforbudet i Norge, og i den forbindelse ønsker vi å høre deres meninger.

 

Norge er omtrent det eneste landet i verden der vannscootere eller jetbåter er forbudt. Det har nå kommet forslag om endring av loverket, men det har foreløpig ikke skjedd mye rundt dette. Prossesen er i full gang med at vannscootere som er produsert inennfor Eu skal bli lovlig i Norge. Burde ikke alle vannscootere vært lovlig, uavhengig av om de er bygget innenfor eller utenfor EU?

 

Bør vannscootere, også kalt jetbåter på 10-12 fot være lovlig i Norge - og hva mener dere?

 

 

Marius Magnussen

Journalist

marius@b-v.no

www.b-v.no

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig glad for forbudet, selv om jeg rent objektivt kan se at det er vanskelig å forsvare fortsatt forbud.

 

Jeg kan ikke se noen nytteverdi av en vannscooter (annet enn for politi og redningsetater). For privatpersoner er bruksområdet kun lek og moro, og scooterne er rimelig slitsomme å høre på. Synes det er en mye mer gjennomtrengende motorlyd i disse enn i en påhenger. Med fare for å erte på meg mange, så synes jeg en vannscooter mest kan sammenlignes med en fjernstyrt bensindrevet modellbåt. Veldig festlig for den som bruker den, totalt unyttig, og ganske enerverende for alle omkring.

 

Men, som sagt, rent objektivt er det vel vanskelig å forsvare forbudet. I praksis brukes vel gummijoller med påhengere som leketøy på samme måten som en vannscooter, selv om en gummibåt i teorien har et klart større bruksområde.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Hehe nesten så jeg må komme meg en tur ut på kjøkkenet å fikse meg noe popkorn, for denne har potensiale til å underholde :D

Jeg skal også gjøre mitt for å holde liv i tråden:)

 

til snekker'n:

Jeg kan heller ikke se noen nytte med din båt, du forurenser, lager unødvendig støy, din båt bidrar ikke på noen andre måter til fellesskapets goder enn det en vannscooter gjør og kan dermed ses på som like ubrukelig. Derfor bør den også forbys!

Link to post
Share on other sites

Vi hadde vannscooter som nabo på hytta for noen år siden.

 

i klar tale blir det enklest å si at det var et helvete med støy og ufred.

 

jeg er av den klare formening at på sjøen er man for å søke fred og ro i harmoni med naturen.

 

all råkjøring og tullete vannleker, kringkaster for alle at man ikke er skikkelig båtmenneske -

og kanskje heller burde reise lengst mulig vekk til syden , ......... og for min del bare bli værende der.

Link to post
Share on other sites

Bakgrunnen for forbudet var vel miljøhensyn og støy. Det er sikkert ikke store forskjeller mht miljø i dag, men jeg ser absolutt hvorfor en mener vannscooterne støyer. Jeg var ute for et par dager siden da en vannscooter kom inn der vi var. Det var også en del unger som raste rundt i gummibåter, men vannscooteren toppet med god margin. Den raste rundt med en diger vannsøyle og vi var oppriktig redde for ungene der den raste inn og ut. Der påhengsene var en tolererbar bakgrunnsstøy, tok scooteren helt av. For min del kan de fortsatt være forbudt. (hvorfor gi idiotene flere muligheter.....smash.gif)

 

Når det gjelder selve debatten så blir det jo rart at det kun er scootere "made in EU" som skal være lovlige. Her er det nok Norge som ønsker et forbud, men EU reguleringer som gjør at de må tillate noen. Men hva er egentlig en EU scooter? holder det med å importere delene fra Kina og sette den sammen innen EU, eller kreves det en viss andel deler produsert i EU også?

Link to post
Share on other sites

Synest snekkere skulle vert forbudt. De hamrer og bråker stadig vekk. Og totalt overflødig. Man kan jo bygge i mur.

Nei seriøst....det kunne vel gå an å regulere griskjøring i havner med max-grense? Dette er vel regulert de fleste plasser. Skikelig straff for overtredelse trengs. Støy...tja når hyttetomta er klar og snekkeren ferdig skal eg heller irritere meg over det :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Men er det forbudt?

Jeg trodde det var opp til lokale myndigheter å tillate denne formen for vannsport på lokaliteter hvor andre ikke ble plaget unødvendig.

 

Slik er det forøvrig i andre land også etter hva jeg husker.

Det kan svare seg å sjekke før artikkelen skrives slik at det ikke blir feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt klar for at forbudet oppheves men kan godt være områder de skal brukes.

 

kjørt litt selv da ulovlig... du går fort lei de du sitter på ved flatt vann, mer gøy ute på hav i dønninger så kunne vært krav om at de ikke bruktes i "plan" annet enn i yttre skjærgård. kun nødvendig kjøring til angitte områder.

Blir det lov så gidder jeg ikke kjøpe de du sitter på til bruk her, mer utfordrende de du står på men de blir vel fortsatt forbudt :(

 

 

Bor i innlandet ved Steinsfjorden/Tyrifjorden, ser ikke nødvendigheten at man kjører mellom badende i 70knop som det nå er i praksis, da kunne det gjerne vært lov ute i Tyrifjorden og forbutd mot annet enn transport i Steinsfjorden. Hvordan dette skal håndheves er nå ikke enklest men...

Link to post
Share on other sites

Fremtiden tvinger seg på men vi i Norge har god tradisjon på å stritte mot.

Nevner i fleng V stil i hopp og skøyting på ski.

 

Personlig mener jeg det burde fortsatt være ulovlig av hensyn til miljø (og her er mange parametere) men tror det blir vanskelig å stoppe dette fremover.

Link to post
Share on other sites

Dette er et utrolig feigt og uklart forbud som rammer de unge , hva med de som har flere tusen hk og kjører over 100 knop og støyer som f. og er ofte med når lovene utformes.

 

Det må da gå an å få slutt på denne fjollete diskusjoenen og heller sette grenser for max støy på sjøen og heller begynne å bøtelegge alle støyforurenserne og ikke bare den minst ressussterke gruppen som det er enklest å ta.

Link to post
Share on other sites

Dette er et utrolig feigt og uklart forbud som rammer de unge.......

 

Det må da gå an å få slutt på denne fjollete diskusjoenen........

 

Jeg er enig i at diskusjonen er fjollete, for hvis utgangspunktet for diskusjonen skal være at dette er forbudt så er også diskusjonsgrunnlaget feil. Jeg synes lovverket er bra utformet, for i stedet for å starte med fritt frem for så å stramme inn så har myndighetene tenkt motsatt av slik det ble gjort blant annet i USA. (Fritt frem til det ble en landeplage, og så måtte regelverket utformes og innføres).

 

Slik jeg ser det har vi de samme mulighetene for å bruke vannscooter i Norge som i USA, som betyr på steder hvor slik aktivitet er godkjent. Hadde jeg hatt interesse for dette ville jeg forsøkt å få kommunen til å skjønne at det er et behov, vært med på å foreslå noen steder hvor slik aktivitet ikke vil være til sjenanse for mennesker, dyr og fugler.

 

Her er informasjonen fra Sjo.

 

Sjøfartsdirektoratet har registrert at en rekke firmaer og enkeltpersoner annonserer i aviser og på nett med at det er lovlig å kjøre vannscooter i Norge. Dette er uheldig og villedende markedsføring, for i henhold til fritids- og småbåtloven er bruk av vannscooter og liknende fartøy ikke tillatt.

 

Kommunene kan imidlertid ved forskrift gjøre helt eller delvis unntak fra forbudet for nærmere avgrensede områder, men kun under forutsetning av at dette ikke medfører fare eller ulempe for folk eller plante- og dyreliv.

 

Det har blitt hevdet at dersom et fartøy kan registreres som en småbåt er det ikke en vannscooter. Vannscooter defineres også som småbåt i fritids- og småbåtloven. Poenget er at dette er en type småbåt som uansett er ulovlig å bruke, unntatt i de avgrensede områdene kommunene måtte ha avsatt til formålet.

Det er videre blitt hevdet at fordi det er krav i det europeiske fritidsbåtdirektivet om at nye vannscootere skal CE-merkes og dermed tilfredsstille krav til helse, miljø og sikkerhet, er de lovlige å bruke i Norge. CE-merking er imidlertid noe som retter seg mot miljøkvaliteten av selve produktet for at det skal være tillatt å selge det i EU/EØS. CE-merking gir ingen bruksrett i Norge.

Link to post
Share on other sites

CE-merking er imidlertid noe som retter seg mot miljøkvaliteten av selve produktet for at det skal være tillatt å selge det i EU/EØS. CE-merking gir ingen bruksrett i Norge.

 

Problemet er vel at ved å forby bruksrett på vannscootere så har du samtidig innskrenket mulighetene for salg av slike ganske betraktelig. Det er vel det som strider mot EU/EØS reglement.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...