Jump to content

Vannscooter: lovlig eller ulovlig?


mariuss93

Recommended Posts

Idiotisk forbud. Jeg ser masse vannscootere her i området og syns ingen av de bråker

noe mer enn vanlig påhengsmotorer så sant de ikke hopper på bølgene.

 

Og om jeg skal kjøre fra Halden til Skjærhalden så må det da vel være mye mer

miljøvennlig å benytte en vannscooter på 250(?) kg enn en 23fot daycruiser på 2000kg med 350hk V8

eller det som verre er?

Link to post
Share on other sites

Altid så morsomt med disse diskusjonene :giggle: tenker ver gang at jeg bør :lipseal:

Men klarer ikke....

 

Forbud mot vannskuter er like idiotisk som forbud mot Skateboard som vi hadde på 80tallet..

 

Men jeg fårstår at forbudet kom da det kom (da kjørte vi med (de var sånn) 2 takter og fri

eksos over vannlinja.

 

De nye 4 takterene nå bråker nesten ikke noe.

 

Jeg synnes de skulle åpne for kjøring utaskjers.

 

(jeg har ikke noe problem for jeg kjører bare over til Sverige :tongue:)

 

Også har jeg en slik: sommer_2007_139.jpg

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Nei ikke akurat...

 

Båt med 2 vannskutere som motor.. og de er bare til og ta ut. (bruker 1 minutt pr skuter)

 

sommer_2007_126.jpg

 

Så når jeg komer til :flag_sw: eller et annet sted det er lov til og kjøre så er det bare og kobel i fra :tongue:

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

E24.no hadde en artikkel om vannscooterforbudet idag. Inntil EFTA domstolen har ferdigbehandlet saken, har riksadvokaten gått ut med følgende retninglinjer for håndhevelse av forbudet:

 

1. Kjøring med vannscooter skal anmeldes og etterforskes. Politiet bør i alle saker umiddelbart sikre dokumentasjon (foto, video mv.) om scooterens merketype og opprinnelsesland, og om mulig dokumentere selve kjøringen på samme måte.

 

2. Saker som gjelder bruk av scooter produsert i et land utenfor EØS søkes avgjort ved utstedelse av forelegg mot fører etter avsluttet etterforsking. Ikke-vedtatte forelegg skal umiddelbart oversendes retten for pådømmelse, jf. straffeprosessloven § 268.

 

3. I saker som gjelder bruk av scooter helt eller delvis produsert i et EØS-land etterforskes forholdet fullt ut, men påtaleavgjørelse utstår inntil det foreligger den nødvendige avklaring av rettstilstanden.

 

Med andre ord blir det utstedt forelegg umiddelbart dersom man påtreffes på en japansk vannscooter, mens saken blir lagt til side i påvente av avgjørelse fra EFTA-domstolen dersom det er snakk om en EU produsert scooter.

Dette er - unnskyld uttrykket - reinspikka idioti. Om to vannscooterkjørere blir stoppet, den ene på en Kawasaki, den andre på en EU produsert farkost, så får kawasakikjøreren bot mens den andre slipper unna (ihvertfall for en stund). Det er kun produksjonsland som avgjør reaksjonen, ting som støynivå o.l. spiller tydeligvis ingen rolle.

 

Jeg ville likt å se reaksjonen til norske byråkrater dersom japanerne innførte forbud mot salg av all oppdrettslaks som ikke er produsert i Skottland eller Chile.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg kan godt forstå at mange blir provosert av unge, virile gutter som kjører villmann på scooter. Når de i tillegg har det gøy, er begeret fullt for min del :rolleyes: . Og i tillegg når 50 foteren er fortøyd, 750 hesterne er stoppet, og hekkbølgene begynner å legge seg, da skal mine barn ut med jolla og 6 hesteren for å leke inne i havneområdet........... :giggle: Neida, bare tullet litt :wflag:

Poenget mitt er at de fåtall av politifolka som er friske nok til å møte på jobben, er jo ikke i nærheten av å ha tid til å sjekke slik kjøring. Enten det er vannscooter eller joller med unger som kjører tulling.

Synes en regel om kun kjøring inn eller ut fra havn, og ellers kjøring fks. 100 meter av land hadde vært mer rettferdig. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Williamsen vår går på ca 330 kg med full tank. Det går akkurat - men krever omtanke når vi heiser opp og ned. Viktig å ikke ha full load langt ut på pasarellen. En 325 har bedre sjøegenskaper enn vår 285- men den veier 40 kg mer. Vår blir litt ustabil rundt toppfart (den overplaner lett) - men det får vel være. Er ikke så ofte vi kjører i over 40 knop med en 9 foter :smiley: rundt 35 er flott fart med denne.

 

Det morsomste for familien er hvor bra jolla er på vannsport. Trekker opp folk på brett uten problemer og er veldig stabil å kjøre. Også er den praktisk å sette i land bikkja - går inn mot små viker i fjellet - ingen motor å tenke på. Bare passe på å ikke dra jetten full av tang. (vi har hatt 10 meter vannskitau rundt akselen også en gang.... :rolleyes: - vi lærer av våre feil... :giggle: )

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenker du på støy fra motoren på jolla vår vs Zodiacen vi hadde med 2 takter? Kan ikke sammenlignes. Fra williamsen er det nesten ikke støy til omgivelsene - bortsett fra den klassiske "whish whish" lyden når jeten suger luft i bølger. 4 takts motor, godt isolert. Eksos ut under vann.

 

Mest støy lager den nok når jeg flusher kjølinga på den med ferskvann. Det gjør jeg når jolla ligger på badeplatformen. Har egen slange som kobles til fra dekkspyling på båten til eget inntak på jolla. Kjører motoren på tomgang i ca 1 minutt for å få ut salt. Gjør det mellom hver gang båten skal ligge mer enn en natt ubrukt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har familiehytte i Aust-Agder på en øy midt i leia som har vært i familien siden '63, og da var det stille da!

 

Jeg begriper ikke den angsten ovenfor vannskutere. Det minner mer om fremmedfrykt enn noe annet. Det som er sikkert er at båtsituasjonen har endret seg betraktelig i løpet av 20 år, fra stort sett gule GH14 til idag Hydrolifter, Windy'er og Oceancrafter og ikke mist (ubrukelige) RIB'er med 200HK.. Og i tillegg den stadige økningen i "bo-båter" som dundrer forbi..

 

Først of fremst må jeg si at jeg overhodet ikke er imot denne utviklingen og ikke er imot båt-trafikk, men må få lov å påpeke at vannskutere som et supplement til eksisterende båttrafikk ville gjort en umerkelig forskjell.

 

Så litt flåsete agt: "Kjører du båt sjæl, får du finne deg i at andre gjør det, selv om det ikke er "din type" båt...

 

Ja, oppretthold vannskuter-forbud, men da bør en del andre ting ogå forbys;

 

-Alle fritidsbåter over en viss størrelse

-Alle fritidsbåter med over et visst antall HK

-Alle fritidsbåter over et visst støyvolum

-Alle fritidsbåter som ikke gjør nytte

-Cruise-båter

-All kjøring som ikke har en spesifik nytteverdi (agenda)

-osv....

 

Jeg mener at med mindre du bruker seilbåt og seiler opp mot 100% av tiden, så må du feie din egen dør først! (JA snekka di lager også lyd)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...