Jump to content

Anbefaling av Bravo3 propeller til en Sundancer 300 m. diesel?


Jan E.

Recommended Posts

Dessverre kommer ikke Mercury sin egen side opp med noe for meg. Får kun opp "Application outside of current selector limits", selv ved å variere litt på oppsettet også :(

 

Data:

 

SeaRay Sundancer 300 -03:

Ovral lengde: 33`4” / 10.16m

Beam: 10`5”/3.18m

Dry weight: 12.500lbs/5.67tonn

Fuel kapasitet: 170gal/643.5L

Water capacity: 35gal/132.5L

Holding tank: 28gal/106L

Dead rise: 21gr

 

Nøyaktig tørvekten er jeg ikke sikker på. Den oppgitte på 5.67tonn vil jeg tro er med 2stk 5.0L, eller 350MAG V8'ere som er de mest vanlige i USA. Og de ligger vel på ca 430kg? Motorene mine er på 360kg pr. stk, en besparelse på 140kg.

Totalvekt på de fleste turer vil jeg tro er på ca 6600kg?

 

Motorer:

2stk Cummins QSD 2.8-220 ES -09 214HK (Vet ikke om de oppgir veiv, eller propell hk?)

Bravo3 XR dieseldrev 1:1.81DSL

3800 O/min

 

16" er vel maks størrelse som passer på...?

Vil gjerne ha noen som passer best når en har trukket litt tilbake, og cruiser under transportetappene.

Men kommer til å stå litt vannski etc. Så bør ikke gå så veldig utover aks. Jeg bør kanskje derfor gå for en kuppet versjon? Eventuelt trenger bare den ene av de være cuppet?

Toppfarten er ikke det mest interessante.

 

Ser en kan få 3 typer: (Link til Getaprop.com)

XR 3+4, rustfrie og polerte. Anbefalt av de fleste.

Quicksilver 3+3, rustfrie og matte. (Ser ut til at denne kalles BravoIII de fleste steder....fortsatt?.)

BravoIII 3+4, rustfrie og matte. Kan bestilles polerte, så hva skal en da med XR?

 

Ønsker å høre hva som passer av både 3+3, og 3+4 propeller.

Edited by Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

xr prop er samme type som bravo three 4+3 , er som du skriver kun polering som er forskjellen mener jeg.

 

dvs ikke vits å velge xr siden de blir matte etter kort tid i sjøen uansett.

 

3+4 har høyere marsjfart enn 3+3

 

og på min båt så fikk jeg også høyere toppfart og mye bedre tak i sjøen.

Edited by KaRsK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det 4x3 BravoIII du da har, eller XR?

Det er ikke forskjellige legeringer i disse. Så ene er eventuelt stivere, eller mer motstandsdyktig mot korrosjon?

 

Gikk du for croppa propeller?

 

Hva skjedde med tomgangsfarten når du byttet. Gikk den mye opp?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

nei , tomgangsfarten gikk ikke mye opp .

jeg har xr prop , var ikke annen type 3+4 prop når jeg kjøpte.

 

har 28" som er det største settet + at winrace har cuppet det ekstra .. (alle 3+4 er orginalt cuppet også)

men har fremdeles 150 omdreininger for mye..

håpet de skulle komme med ett 29" eller 30" 3+4 prop sett..

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...