Jan E. Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 (edited) Dessverre kommer ikke Mercury sin egen side opp med noe for meg. Får kun opp "Application outside of current selector limits", selv ved å variere litt på oppsettet også :( Data: SeaRay Sundancer 300 -03: Ovral lengde: 33`4” / 10.16m Beam: 10`5”/3.18m Dry weight: 12.500lbs/5.67tonn Fuel kapasitet: 170gal/643.5L Water capacity: 35gal/132.5L Holding tank: 28gal/106L Dead rise: 21gr Nøyaktig tørvekten er jeg ikke sikker på. Den oppgitte på 5.67tonn vil jeg tro er med 2stk 5.0L, eller 350MAG V8'ere som er de mest vanlige i USA. Og de ligger vel på ca 430kg? Motorene mine er på 360kg pr. stk, en besparelse på 140kg. Totalvekt på de fleste turer vil jeg tro er på ca 6600kg? Motorer: 2stk Cummins QSD 2.8-220 ES -09 214HK (Vet ikke om de oppgir veiv, eller propell hk?) Bravo3 XR dieseldrev 1:1.81DSL 3800 O/min 16" er vel maks størrelse som passer på...? Vil gjerne ha noen som passer best når en har trukket litt tilbake, og cruiser under transportetappene. Men kommer til å stå litt vannski etc. Så bør ikke gå så veldig utover aks. Jeg bør kanskje derfor gå for en kuppet versjon? Eventuelt trenger bare den ene av de være cuppet? Toppfarten er ikke det mest interessante. Ser en kan få 3 typer: (Link til Getaprop.com) XR 3+4, rustfrie og polerte. Anbefalt av de fleste. Quicksilver 3+3, rustfrie og matte. (Ser ut til at denne kalles BravoIII de fleste steder....fortsatt?.) BravoIII 3+4, rustfrie og matte. Kan bestilles polerte, så hva skal en da med XR? Ønsker å høre hva som passer av både 3+3, og 3+4 propeller. Edited May 15, 2010 by Jan E. (see edit history) Quote Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) xr prop er samme type som bravo three 4+3 , er som du skriver kun polering som er forskjellen mener jeg. dvs ikke vits å velge xr siden de blir matte etter kort tid i sjøen uansett. 3+4 har høyere marsjfart enn 3+3 og på min båt så fikk jeg også høyere toppfart og mye bedre tak i sjøen. Edited May 17, 2010 by KaRsK (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 Er det 4x3 BravoIII du da har, eller XR? Det er ikke forskjellige legeringer i disse. Så ene er eventuelt stivere, eller mer motstandsdyktig mot korrosjon? Gikk du for croppa propeller? Hva skjedde med tomgangsfarten når du byttet. Gikk den mye opp? Quote Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Posted May 18, 2010 Share Posted May 18, 2010 nei , tomgangsfarten gikk ikke mye opp . jeg har xr prop , var ikke annen type 3+4 prop når jeg kjøpte. har 28" som er det største settet + at winrace har cuppet det ekstra .. (alle 3+4 er orginalt cuppet også) men har fremdeles 150 omdreininger for mye.. håpet de skulle komme med ett 29" eller 30" 3+4 prop sett.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts