Gerhard Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 (edited) På en bilstereo programmerer man inn radiostasjonene, men radioen er avhengig av strøm for å huske dem. I en båt skrur vi ofte av hovedbryter og da er de borte. Hvordan løse dette? 1) Finnes bilstereo som husker stasjonene selv om den mister all strøm. Det er ikke vanskelig å få til, men har noen lagt en sånn radio? 2) Hvis ikke så må den få strøm hele tiden, selv når hovedbryteren er av. Da ønsker jeg at det skal være en liten sikring som vil gå lett ved feil og uten strøm nok til å klare å lage brann. For at man skal bruke en liten sikring her er man avhengi av at hovedstrømmen til radioen hentes fra den ledningen som er ment koblet via tenningsbryteren. Men radioen vil vel hente mest strøm fra "alltid 12v" og ikke den som går via tenningsbryteren? Mvh, Gerhard Edited May 15, 2010 by Gerhard (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Ørnen Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 (edited) De aller fleste bilstere har en ledning som heter memory eller noe lignende. Du kobler den på batterisiden av hovedbryteren, helst med en liten (3A) sikring i mellom. Da vil apparatet alltid huske instillingene selv om hovedbryteren slåes av. Ikkeno hokuspokus :-) Apparatet må selvsagt ha minus kobla til samme batteri, den må heller ikke brytes, for at dette skal funke. EDIT På Pioneer er memorykabelen gul, den kann også hete konstant 12V, eller konstant spenning. Den røde kabelen går over hovedbryter eller evt tennngsnøkkel. se også denne linken: Bilstereo ledninger Edited May 15, 2010 by ´Ørnen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
HvalborgII Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Hei, Kjøpte en Jensen Marine stereo, denne husker uten strøm. Maritim har denne. eneste ulempe er at det ikke er RDS på den. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Kjøp en radio med "non-volatile memory". Min Panasonic har det. Husker stasjonene fra år til år uten strøm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Siglo Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 Gikk nettopp i fellen her, og kjøpte radio uten langtidsminne. Verdt å sjekke før man kjøper, vet nå at Pioneer (som jeg også vurderte) har det på mange av sine modeller. Quote A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Du kobler den på batterisiden av hovedbryteren, helst med en liten (3A) sikring i mellom. 3A høres mye ut. Båtselger la opp til å få installert stereo, men fullførte aldri kablingen. Det virker imidlertid som at han hadde lagt opp en ledning klar med 250mA eller 750mA (husker ikke helt) sikring, regner med at den var for memory-ledningen ... og denne var igjen ført opp til en switch som det står stereo på ... smart :-( Jeg koblet minneledningen på hovedbryteren. Det er ikke ofte jeg skrur den av, og hvis jeg skrur den av ønsker jeg å være sikker på at jeg har koblet vekk mest mulig. FM-radioen her til lands er jo død om kort tid allikevel, og det er vel ikke mye annet viktig i minnet der (kanskje klokke). Forøvrig erstattet jeg pioneer-stereoen som selger hadde puttet inn med billigste stereo fra Biltema. Det er ikke noe poeng for meg å ha en stereo som bare tar CD'er (utrangert teknologi, burde vært kastet på skrothaugen i forrige millennium allerede) og FM-radio (stenges snart her til lands). Biltema-stereoen støtter SD-kort, USB-stikker og "aux" (analog audiokabel f.eks. fra mobiltelefon, Ras'pi eller laptop). Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Siglo Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Noen radioer tar strømmen fra memory-tilkoblingen, og bruker den vanlige strømtilkoblingen som en bryterstrøm for å slå av radioen (når du slår av tenningen på bilen). Hvis man skal kjøpe ny radio, er det smart å kjøpe en som ikke trenger strøm for å holde minnet. Mange radioer (inkludert min) går i demo-mode når strømmen har vært av. Unødvendig hassle. Quote A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts