Jump to content

Forslag gennakerfeste ?

Otto R

Recommended Posts

Trenger tips for optimalt feste punkt for gennaker.

Har baugspyd, er det bare å lage feste så langt fram som mulig.?

Vil dette innvirke på lys tall ?

Hvor stor belastning er det i så fall på baugspyd ? Jeg kan se om jeg har et bilde av baugspyd, dette er originalt med, støttestag mot skrog, ca en meter langt.

Her er vel det NORLYS sier om assymetriske spinnakere (gennakere):

f) Dersom ikke klassereglene sier noe annet, skal asymmetrisk spinnaker enten

1) halses i båtens senterplan i dekkshøyde. TPS skal ikke være større enn det største av

1,20*J og J+0,8. Under forutsetning av at den asymmetriske spinnakeren oppfyller kravene i

6.5.b-6.5.c gir dette et fradrag i LYS-målebrevet på 0,01 i forhold til standard spinnaker. Båter

med baugspryd som standard fra produsent kan avvike fra dette. Baugspydets lengde er da

begrenset til TPS i LYS-målebrevet.

eller

2) halses på spinnakerbom som kan brases ut fra båtens senterplan. Spinnakerbommens

lengde er da begrenset til SWPL i LYS-målebrevet. Under forutsetning av at den asymmetriske

spinnakeren oppfyller kravene i 6.5.b-6.5.c gir dette samme LYS som standard spinnaker.

g) Asymmetrisk spinnaker halset i båtens senterplan kan slippes opp med et tau til halshjørnet

maksimum 60 cm fra innfestningen i dekkshøyde, men halshjørnet skal ikke påvirkes på annen måte.

h) Når en asymmetrisk spinnaker føres får intet forseil spris.

Altså finn hva som går lengst fram av 1,20 * J eller J + 0,8, og det er så langt fram du kan halse gennakeren uten å få tillegg på LYS.

Mer lover og regler ang LYS finner du på www.norlys.org

S/Y Surprise

• 2 måneder senere...

Trenger tips for optimalt feste punkt for gennaker.

Har baugspyd, er det bare å lage feste så langt fram som mulig.?

her kommer ett tips.......eller så her blev mitt ! :smiley:

ett forsterkt rør som ligger under peken, som kan skjyves ut, da kommer det nesten i senterlinjen på båten

(ev LYS-forandringer...helt uintressant for min del :wink: )

patentet er ikke riktigt klart enn...skall ha på kutterrulle og en fotplatte som binder sammen pulpiten.

plattstålet som ligger under peken i føren døljer en nedfellbar stige, ifall jeg må førtøje mot en flytbrygge.

peke.jpg

gennakerfeste.jpg

gd_fhvn.jpg

S/Y Gunga Din

• 1 år senere...

Jeg ønsker å få flyttet mitt gennakerfeste fremover, og har i dag hverken baugspryd eller noe annet som kan benyttes. Selden leverer utrekksbar gennakerbom, men det er uansett ikke trivielt å få festet dette på en måte som unngår konflikt med anker, dekksluke osv. Hadde derfor vært fint med bilder og tips av hvordan dere har løst dette på deres båt, enten basert på teleskopbom, peke eller annet.

gennakerbom.jpg

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg renker å gjøre det samme som deg på min båt Framtia, snakket med baatsystem i sverrige på messen og de har akuratt kommet med et nytt baugspyd som da er beregnet på dette. Baugspydet heter race 100 og har veiledende pris på 9995 SEK, det har ikke teak på toppen men har veldig godt dimensjonerte rør. man kan også kjøpe stige som passer, mener den koster omtrent 3000 SEK

Min løsning kommer vel helst i kategorien "Reodor Felgen", men for en dedikert turseiler fungerer det helt ok.

Da jeg bruker gennaker kun som typisk lettvindseil, har denne løsningen fungert perfekt så langt.

Planen er å få montert stag på undersiden for å fordele belastningen, (prosjektplan for 2012 :smiley:)

Jeg har dobbel ankerrull, og har ofret den på BB side som feste for bowsprit (eller baugspyd, eller peke, eller gennakerfeste osv, osv...)

Bildene forteller vel greit nok hvordan dette er gjort, utstikket er ca 60 cm, tackline er ført akterover på SB side og festet i tauklemme ved rekka.

Tampen kan gå videre via blokk til genoavinch på cockpitkarmen om nødvendig.

Hele greia kan lett demonteres og fjernes på 10 minutter, men står mer eller mindre permanent montert.

Båten er en 82 mod First 35.

Bausprit004.jpg

Bausprit003.jpg

Bausprit001.jpg

Bausprit005.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...