Halvor Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Jeg har et merkelig problem som jeg håper å få hjelp til av noen kyndige. Monterte for et par år siden to nye Sea Star pumper på min stålbåt. Har måttet etterfylle litt olje nå og da, men ikke mengder. Har nå luftet systemet med en liter olje på hver turn til styrbord og babord - nede og oppe, i den rekkefølgen - 4 liter totalt. Ingen luft å se, kun en jevn strøm med olje. Ingen lekkasjer, og oljenivået er stabilt. Så til problemet: I 7-8 knop går båten snorrett, men så fort jeg kommer opp i 9-10 knop skjer følgende: Båten går rett og fint i 10 15 sekunder, så dreier den plutselig markant over til styrbord. Det er såpass mye at jeg må ta i skikkelig på roret for å rette den opp. Den stikker ALLTID til styrbord. Min umiddelbare diagnose var luft, men etter å ha luftet er problemet fortsatt tilstede. Båten har en toppfart på 11 knop, og er 11,89 x 3,75 x 1,40. Vekt 14 tonn. Min mening er at det hydrauliske systemet ikke tåler vannpresset mot roret da jeg nærmer meg 10 knop, og at roret slipper. Det jeg nå ikke har noen formening om er årsaken til problemet. Er det noen som har noen ideer om dette? Spent på forslag. Halvor Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Interne lekkasjer i systemet. Det være seg stempelpakning i selve sylinderen, eller ventilene i en av pumpene som ikke holder. At det kun skjer en vei, er dreieretningen på propellen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Linea Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Gåen tilbakeslagsventil i rattpumpa. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Halvor Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Gåen tilbakeslagsventil i rattpumpa. Takker for tilbakemeldinger. Rattpumpene ble montert nye i 2007 men styresylinderen er eldre. Ser den med propellstrømmen, og at det er årsaken til at det kun skjer til styrbord. Takk for svar så langt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts