vassb81 Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Som overskriften sier skulle jeg tappet kjølevæsken som er på motoren min. Grunnen er at jeg skal kjøre systemrens. Men da manualen jeg har er rimelig "svart" i bildene finner jeg ikke ut hvor jeg evt kan tappe. Noen som vet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.know.it Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 hei:) jeg tror der er en plugg på kjølevansbeholderen ( varmeveksleren) eller eventuelt ein slange som du kan løyse for og tappe ut kjølevatnet. vis dette ikke hjelper deg kan du eventuelt ta eit bilde av motoren å poste her på forumet så er det lettere å hjelpe deg;) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindfang Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Hei Vanligvis varierer dette med hvem som har marinisert motoren. Ofte sitter det en plugg eller kran bakerst under eksosvarmeveksleren og i tillegg på siden av selve motorblokka. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vassb81 Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Hei og takk for svar. Noen som evt kan sette på en pil der hvor man evt tapper? (tenker da på side/hvor på motoren) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Det laveste punktet for tapping på blokka er på motorens høyre/bakerst side rett ved svinghjulet og like over de horisontale ribbene. der sitter det ofte en kran eller en sekskant hodet dreneringsplugg (konisk gjenget).Ps! manifoil må tappes separat. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindfang Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Hmmm.. Rart ingen med denne motoren svarer deg. Tappekrana på blokka sitter sannsynlig rett under dieselfilteret ditt. Tappinga for manifoilen på undersiden der det blanke lokket ved eksosslangen sitter. I tillegg tror jeg det er en avtapping i forkant på hovedvarmeveksleren antas å være under der det står Perkins på varmeveksleren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
to-vid Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Hadde samme motoren i min forrige båt. Det skal sitte 3 tappekraner i bakkant på høyre side av motoren Kranene sitter litt gjemt, de er ikke så lette å få øye på dersom en ikke vet hvor de er plassert. Kranene er kulekraner, og hendelen vris 90° for å åpne. Legger ved noen bilder som viser plassering av kranene. Blokk: Eksosmanifoil: Varmeveksler: Denne tror jeg er for å tappe salvtannsiden på varemeveksleren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts