Jump to content

banner batterier

btt

Recommended Posts

Hei.

Jeg har 3 stk X 110 Ah Energy Bull batterier som fungerer aldeles utmerket. Når du kjøper batterier foreslår jeg at du vurderer å ha flere små i stedet for to store(selvfølgelig avhengig av plass). Grunnen er at et batteri tar imot 20-25 A pr time lading. Har du 3 batterier vil de ta imot mellom 60 og 75 A. Har du to batterier så vil de ta imot mellom 40 og 50 A. Det vil si at det tar lenger tid å lade opp to enn tre batterier. Ellers er Banner supre batterier.

...et batteri tar imot 20-25 A pr time lading. Har du 3 batterier vil de ta imot mellom 60 og 75 A. Har du to batterier så vil de ta imot mellom 40 og 50 A. Det vil si at det tar lenger tid å lade opp to enn tre batterier. Ellers er Banner supre batterier.

Jeg som trodde at Banner var kommet litt lenger vekk fra steinalderen :confused:

Jeg kjenner ikke til Banner batteriene, men jeg kan litt om batterier generelt.

Har batteriene samme betegnelse vil jeg tro at produsenten bruker den samme oppskriften på blyplatene, og siden det er overflatearealet på platene som bestemmer lademottaket vil jeg tro forskjellene mellom to store og fire mindre med samme kapasitet ikke utgjør store forskjellen.

Ofte brukes jo de samme platene av praktiske grunner i batterier med forskjellig kapasitet. Da er bredde og høyde lik mens lengden på batteriet varierer.

GEL batteri forbruksbanken tok kvelden i et kraftig tordenvær, natt til 16. Mai. ( 3 år gammel )

Tilfeldig eller kan tordenværet hatt innvirkning?

Et lynnedslag var spesielt nær, men jeg orket ikke stå opp, så jeg vet ikke om det traff oss. :rolleyes:

Dagen etter, da vi startet motoren tok jeg den vanlige titten på batteri-monitoren, og oppdaget til stor forskrekkelse at spenningen var på 10,6 volt på forbruksbanken. :confused:

( Startbanken er OK )

Da jeg la hånden på forbruksbatteriene( 240 Ah pr stk ), så brant jeg meg nesten. Fikk i hu og hast fjernet alle kabler inn på polene.... :cryin:

Vi har ny landstrømslader og følger spenningen svært nøye fra dag til dag. Dette skremte meg bort fra GEL batterier...

Kanskje Joerg har rett: Åpne bly/syre batterier er tryggest ?

2 ord om ladingen ombord:

80A "Yanmar" dynamo med Ladac Sense, som gir meg 13,8v på batteri-siden av skilledioden. ( Produsenten av GEL batteriene sier dette er anbefalt max spenning )

Trident 40A lader, med temp. kompensering og "GEL" program. ( 8-stegs program )

Mine Optima Yellow Top ( 2 stk ) i startbanken toppes ofte vha landstrømslader, siden GEL banken kun skal ha 13,8v .

Noen ideer hvorfor GEL banken kun levde 3,5 båtsesong. ( Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har tappet ned under 50 % )

Redigert av sydspissen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...