jeims Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Hei Motoren lager ulyd Har demontert motor,fant ut at den nesten hadde skåret seg, fikk ikke olje på den ene sylinderen. Er det noen her inne som vet om ett verksted som borrer opp motor blokk. Skal borre opp en sylinder og bytte stempelet. Motoren er en Johnson 150 ficht fast strike 1998 mod. Eller er det noen som vet om en motorblokk til min motor. part nr 0439631 på motor blokka. Bor i nærheten av Haugesund Quote Link to post
Double Weber Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Sørladet Sylinderservice gjør slikt arbeid. Quote Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
jeims Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Takker for snarlig svar Er det ikke noen i stavanger ,Haugesund som gjør sånt arbeid? Eller noen som har en brukt motorblokk til min motor. en ny motorblokk koster 30000 Quote Link to post
GunR Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Du kan jo høre med en skole med mekaniske fag, mulig de har nødvendig utstyr. Eller et godt motorverksted. Tror ikke du kan bore bare en sylinder, må nok ta alle, for å beholde balansen. Quote Link to post
Fjordland Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Nilsen motor i Hillevåg... Driver med motor overhaling, topper osv... gode priser Quote Link to post
jeims Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Takker for svar Har snakket med en som har litt peiling. Han sa at du trente bare og borre en sylinderen,og sitte inn større stempel Han sa att du kan borre sylinderen to ganger Quote Link to post
Fjordland Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Ja viss det kun er snakk om små skader i sylinderen,og den kan bores, er det ikkje mye som skal bores ut. blir nok bare opp til neste str stempel da. noen få .10 mm tenke eg... Quote Link to post
jeims Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Jeg går ut fra at det ikke er så skadet,må vell til ett verksted som har peiling,så må de ta ett stanpunkt til om de må borre alle sylindrene på nytt og skifte alle stempla. Dette lukter dyrt Quote Link to post
Fjordland Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Trenger ikkje ble så dyrt. sjølve boringen\honing koster ikkje allverden, er nok stemep som kan bli den store utgiften her. forhåpentligvis slipper du unna med 1 stk. Leverte inn en motorsykkel sylinder for någen år siden. den blei borra,plana topp og sylinder, porting av topp, slipte ventiler, skifte tetninger, høg komp wiseco stempel... tror d kom på 5 6 tusen, og det med stempelet som kosta 1600,- Viss du kan skru litt sjøl, så du slipper og bruke et verksted til demontering og montering, så sparer du også mye. Quote Link to post
jeims Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 fjord21dc er dette rette adressa til Nilsen Motor A/S. Svend Foyns Gate 71, 4016 Stavanger Quote Link to post
Fjordland Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Husker ikkje adressen i hodet, men svend foyndsgate virka veldig riktig. Quote Link to post
jeims Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Hei Har strippa motoren det er bare motorblokk og stempel igjen Quote Link to post
Droll Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Du kan jo høre med en skole med mekaniske fag** Tror ikke du kan bore bare en sylinder, må nok ta alle, for å beholde balansen. Tror jeg ville tatt kontakt med et motorverksted med kompetanse på boring av 2-taks sylindere... er ikke få motorer som har blitt ødelagt av 4-taks eksperter... Ang boring og balanse... på utenbords motorer veier stemplene det samme om de er STD eller overdim, dette for å kunne tillate boring av EN sylinder om gangen . Han sa at du trente bare og borre en sylinderen,og sitte inn større stempel Han sa att du kan borre sylinderen to ganger Man borer det som trengs, er sylindere innenfor spec er alt annet bortkastet. En kan bore sylinderne så mange ganger en vil er veldig avhengig av merke og modell på hvilke overdim stempler som er tilgjengelig... er som oftest 2 > 3 dimensjoner ifra motor fabrikant, men ofte så er det enda flere ifra 3djeparts leverandører . Jeg går ut fra at det ikke er så skadet,må vell til ett verksted som har peiling,så må de ta ett stanpunkt til om de må borre alle sylindrene på nytt og skifte alle stempla. Kommer helt innpå skaden... den korrekte måten er å rense opp/vaske rent sylinderne, hone disse lett for så å måle sylinderne ( måler da slitasje som koniskhet/urundhet og hvor slitt sylinderen er. Motorfabrikantene oppgir hvilke toleranser som er tilrådelig. Har du noen bilder av skadene ??, en syrevask pluss en lett honing kan gjøre underverker ... Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post
jeims Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Hei Har sendt blokka til Nilsen Motor For borring. Var skjert seg på den ene sylinderen. Ser ut som den ene sylinderen ikke fikk olje. Snakket med en som kjente til disse motorene, han sa att jeg burde kjøre med litt olje i bensinen ca 1 prosent. Disse motorene er kjent for å skjere seg pga att de får for lite olje i sylindrene Quote Link to post
jeims Posted June 11, 2010 Author Share Posted June 11, 2010 Har fått motoren tilbake. Det var 3 sylinder som var ødelagt(brent) Ble borra opp til 0,20. De mener at det var feil olje jeg kjørte på,jeg kjørte på biltema sin 2 takt olje Har snakket med div folk. De mener att denne typen motor Johnson 150 ficht fast strike 1998 mod,må ha en spesiell 2 takts olje. Har ringt litt rundt og spurt noen som selger 2 takts olje. De mener at jeg må kjøre med Mallory Premium TC-W3 2 takt olje,og bare denne. Denne olja er laga for ficht motorer. Det må no finnes andre 2 takts oljer som jeg kan kjøre på (eller?) Denne motoren har ikke olje i bensinen, (separert tank). Er det noen her inne som har en ficht motor? Hvilken olje kjører dere på? Er det lurt av meg å kjøre med 1 % olje i bensinen,så slipper jeg å brenne motoren igjen. Har hørte at disse motorene har hatt problemer med oljetilførselen til motoren. Quote Link to post
Vbunn Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Alle ficht motorer er godkjent for TCW3 olje noe olja fra biltema oppfyller kravet til. Hvis olja du brukte ikke var gammel eller full av forurensninger(vann etc) er det mest sannsynligvis en annen årsak til skjæring. Du skriver ikke om 3 tre skadede sylindrene er på samme side babord eller styrbord. Hvis det er pga dårlig smøring så mest sansynlig på styrbord side av motoren. Dette fordi at stemplet har dårligere bæring på denne siden grunnet portene. Hvis dette er tilfelle ville jeg inspisert oljepumpa dvs sjekk at det pulser olje jevnt tilbake i oljetanken ,og at oljegrenrørene til manifolden er fulle av olje. Hvis dette viser seg iorden ville jeg tatt en titt på termostatene disse motorene er veldig følsome for høye temperaturer. Kok termostaten skal åpne godt ved 65 grader ca full i underkant av 70 grader. Jeg kjører selv på biltema sin tcw3 olje, har pøvd XD50 også ,men har ingen indikasjon på at den var noe bedre. Motoren blander selv inn en liten mengde olje i bensinen for å smøre injectorene. Det hjelper med andre ord ingen verdens ting å blande inn olje for smøring av motoren(veiv,stempler,råder etc.) Å blande inn en liten mengde ca 1/4 prosent for smøring av injectorene er nok ikke dumt. Du må nok finne ut årsaken til havariet ditt hvis ikke vil det skje igjen. Begynn med det jeg nevnte ovenfor. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.