Jump to content

Boring av Johnson 150 motorblokk i Stavanger-Haugesund?


jeims

Recommended Posts

Hei

Motoren lager ulyd

Har demontert motor,fant ut at den nesten hadde skåret seg, fikk ikke olje på

den ene sylinderen.

Er det noen her inne som vet om ett verksted som borrer opp

motor blokk.

Skal borre opp en sylinder og bytte stempelet.

Motoren er en Johnson 150 ficht fast strike 1998 mod.

Eller er det noen som vet om en motorblokk til min motor.

part nr 0439631 på motor blokka.

Bor i nærheten av Haugesund

Link to post

Trenger ikkje ble så dyrt. sjølve boringen\honing koster ikkje allverden, er nok stemep som kan bli den store utgiften her. forhåpentligvis slipper du unna med 1 stk.

 

Leverte inn en motorsykkel sylinder for någen år siden. den blei borra,plana topp og sylinder, porting av topp, slipte ventiler, skifte tetninger, høg komp wiseco stempel... tror d kom på 5 6 tusen, og det med stempelet som kosta 1600,-

 

Viss du kan skru litt sjøl, så du slipper og bruke et verksted til demontering og montering, så sparer du også mye.

Link to post

Du kan jo høre med en skole med mekaniske fag**

Tror ikke du kan bore bare en sylinder, må nok ta alle, for å beholde balansen.

Tror jeg ville tatt kontakt med et motorverksted med kompetanse på boring av 2-taks sylindere... er ikke få motorer som har blitt ødelagt av 4-taks eksperter...

 

Ang boring og balanse... på utenbords motorer veier stemplene det samme om de er STD eller overdim, dette for å kunne tillate boring av EN sylinder om gangen .

 

 

Han sa at du trente bare og borre en sylinderen,og sitte inn større stempel

Han sa att du kan borre sylinderen to ganger :yesnod:

Man borer det som trengs, er sylindere innenfor spec er alt annet bortkastet.

 

En kan bore sylinderne så mange ganger en vil :yesnod: er veldig avhengig av merke og modell på hvilke overdim stempler som er tilgjengelig... er som oftest 2 > 3 dimensjoner ifra motor fabrikant, men ofte så er det enda flere ifra 3djeparts leverandører .

 

 

Jeg går ut fra at det ikke er så skadet,må vell til ett verksted som har peiling,så må de ta ett stanpunkt til om

de må borre alle sylindrene på nytt og skifte alle stempla.

Kommer helt innpå skaden... den korrekte måten er å rense opp/vaske rent sylinderne, hone disse lett for så å måle sylinderne ( måler da slitasje som koniskhet/urundhet og hvor slitt sylinderen er.

Motorfabrikantene oppgir hvilke toleranser som er tilrådelig.

 

Har du noen bilder av skadene ??, en syrevask pluss en lett honing kan gjøre underverker ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Hei

Har sendt blokka til Nilsen Motor

For borring.

Var skjert seg på den ene sylinderen.

Ser ut som den ene sylinderen ikke fikk olje.

Snakket med en som kjente til disse motorene,

han sa att jeg burde kjøre med litt olje i bensinen ca 1 prosent.

Disse motorene er kjent for å skjere seg pga att de får for lite olje i sylindrene

Link to post
  • 3 uker senere...

Har fått motoren tilbake.

Det var 3 sylinder som var ødelagt(brent)

Ble borra opp til 0,20.

De mener at det var feil olje jeg kjørte på,jeg kjørte på biltema sin 2 takt olje

Har snakket med div folk.

De mener att denne typen motor Johnson 150 ficht fast strike 1998 mod,må ha en spesiell 2 takts olje.

Har ringt litt rundt og spurt noen som selger 2 takts olje.

De mener at jeg må kjøre med Mallory Premium TC-W3 2 takt olje,og bare denne.

Denne olja er laga for ficht motorer.

Det må no finnes andre 2 takts oljer som jeg kan kjøre på (eller?)

Denne motoren har ikke olje i bensinen, (separert tank).

Er det noen her inne som har en ficht motor?

Hvilken olje kjører dere på?

Er det lurt av meg å kjøre med 1 % olje i bensinen,så slipper jeg å brenne motoren igjen.

Har hørte at disse motorene har hatt problemer med oljetilførselen til motoren.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Alle ficht motorer er godkjent for TCW3 olje noe olja fra biltema oppfyller kravet til. Hvis olja du brukte ikke var gammel eller full av forurensninger(vann etc)

er det mest sannsynligvis en annen årsak til skjæring. Du skriver ikke om 3 tre skadede sylindrene er på samme side babord eller styrbord. Hvis det er pga dårlig smøring så mest sansynlig på styrbord side av motoren. Dette fordi at stemplet har dårligere bæring på denne siden grunnet portene. Hvis dette er tilfelle ville jeg inspisert oljepumpa dvs sjekk at det pulser olje jevnt tilbake i oljetanken ,og at oljegrenrørene til manifolden er fulle av olje. Hvis dette viser seg iorden ville jeg tatt en titt på termostatene disse motorene er veldig følsome for høye temperaturer. Kok termostaten skal åpne godt ved 65 grader ca full i underkant av 70 grader.

 

Jeg kjører selv på biltema sin tcw3 olje, har pøvd XD50 også ,men har ingen indikasjon på at den var noe bedre. Motoren blander selv inn en liten mengde olje i bensinen for å smøre injectorene. Det hjelper med andre ord ingen verdens ting å blande inn olje for smøring av motoren(veiv,stempler,råder etc.) Å blande inn en liten mengde ca 1/4 prosent for smøring av injectorene er nok ikke dumt. Du må nok finne ut årsaken til havariet ditt hvis ikke vil det skje igjen. Begynn med det jeg nevnte ovenfor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...