Jump to content

utvikler gelbatterier knallgass?

josefsen

Recommended Posts

Som emnetittel sier: utvikller gelbatterier knallgass?

Jeg holder på å lage lukkede kasser til batteriene mine og lurer på om disse trenger lufting?

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

www.ulyd.net

Etter hva jeg vet så gjør de ikke det, ettersom det er syrevannet som fordamper og danner knallgass på vanlig veskefylte batteri(hvis jeg ikke tar feil).

Uansett så utvikles det varme, og hvis det blir feillading av en eller annen grunn så kan det utvikles en del varme, så kan være greit å ha litt lufting uansett.

Så det vil si at lufting ikke er et must da?

Det kommer nye forskrifter om ikke lenge hvor kravet til lufting av VRLA batterier blir noe lempet på.

eller hva står bokstavene for?

Lars H.

Trodde du viste det Lars H? Du har jo selv et utall av "mystiske" formuleringer fra "din data verden" i dine innlegg, som vi andre litt dødelige ikke begriper et pip av. Kansje til litt ettertanke når du selv strør om deg av din "kunskap"

Mvh

spilli.

Hadde ett gelbatteri som utvikla gass , lukta rotte egg som bare f. Brukte trolig feil lader eller det var noe feil med batteriet , men poenget er at gelbtterier kan utvikle masse gass !!

Du har jo selv et utall av "mystiske" formuleringer fra "din data verden" i dine innlegg, som vi andre litt dødelige ikke begriper et pip av. Kansje til litt ettertanke når du selv strør om deg av din "kunskap"

Beklager på det sterkeste, skal skjerme meg det jeg kan når det gjelder å legge frem noe av min "kunnskap". Ellers er det bare å spørre dersom noe er "mystisk".

Lars H. :wflag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Knall gass, er det en lett eller tung gass? Altså stiger den opp eller ned?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Knall gass, er det en lett eller tung gass? Altså stiger den opp eller ned?

Gassen som dannes ved å (over)lade batteriet er på den ene polen Oxygen og på den andre polen Hydrogen. Hydrogen er nok mye lettere en luft (ble brukt til zeppeliner og ballonger) men den blander seg godt med oxygen/luft og danner da knallgass. Dessuten kommer blir det ikke store mengder med gass, men også små mengder med Hydrogen/Oxygenblanding er, ved riktig blandingsforhold, uhyre eksplosiv. (Oxygen/Hydrogenblandingen reagerer og blir da igjen til vann)

Edited by Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Har erfaringer med batterieksplosjon. Hadde med meg brodern i båten (Joda Tour) Ba han om å koble fra batteriet. Hans valg av verktøy var en skiftnøkkel. Han slet litt med å komme til polene, så han valgte å ta av lokket til vannpåfylling. Selvfølgelig klarte han å få skiftnøkkelen mellom begge polene og den ble som sveiset fast på et blunk. Det tok fyr i batteriet og jeg skrek til han i siste liten om å hive seg rundt og batteriet eksploderte et milli sekund etter. Det var et voldsom smell og broder fikk noe syre på klærne men det gikk bra. Fikk også syre på treverk inni båten og det ble svart. Bare bra det gikk som det gikk. Hele toppen på batteriet var borte, trolig flydd mange meter i lufta og landa i sjøen et sted.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--