josefsen Startet 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2010 Som emnetittel sier: utvikller gelbatterier knallgass? Jeg holder på å lage lukkede kasser til batteriene mine og lurer på om disse trenger lufting? Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
FjordHT Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Etter hva jeg vet så gjør de ikke det, ettersom det er syrevannet som fordamper og danner knallgass på vanlig veskefylte batteri(hvis jeg ikke tar feil). Uansett så utvikles det varme, og hvis det blir feillading av en eller annen grunn så kan det utvikles en del varme, så kan være greit å ha litt lufting uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 (redigert) Gelkbatterier er jo lukket, så det vil ikke lages knallgass som med vanlige blybatterier. Redigert 16.Mai.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
josefsen Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Så det vil si at lufting ikke er et must da? Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
logget av Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Så det vil si at lufting ikke er et must da? Det kommer nye forskrifter om ikke lenge hvor kravet til lufting av VRLA batterier blir noe lempet på. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Er VRLA-batterier det samme som Gel-batterier, eller hva står bokstavene for? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MB Keila Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 VRLA-batterier (valve-regulated lead-acid) har jo en overtrykksventil. Så det bør vel være lufting uansett, eller? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Ja Gel batterier er et av flere typer VRLA . (Valve-regulated-lead-acid). Normen det vises til heter EN 50272. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 eller hva står bokstavene for? Lars H. Trodde du viste det Lars H? Du har jo selv et utall av "mystiske" formuleringer fra "din data verden" i dine innlegg, som vi andre litt dødelige ikke begriper et pip av. Kansje til litt ettertanke når du selv strør om deg av din "kunskap" Mvh spilli. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Hadde ett gelbatteri som utvikla gass , lukta rotte egg som bare f. Brukte trolig feil lader eller det var noe feil med batteriet , men poenget er at gelbtterier kan utvikle masse gass !! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Du har jo selv et utall av "mystiske" formuleringer fra "din data verden" i dine innlegg, som vi andre litt dødelige ikke begriper et pip av. Kansje til litt ettertanke når du selv strør om deg av din "kunskap" Beklager på det sterkeste, skal skjerme meg det jeg kan når det gjelder å legge frem noe av min "kunnskap". Ellers er det bare å spørre dersom noe er "mystisk". Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Polarn Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Knall gass, er det en lett eller tung gass? Altså stiger den opp eller ned? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Fanafjord Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 (redigert) Knall gass, er det en lett eller tung gass? Altså stiger den opp eller ned? Gassen som dannes ved å (over)lade batteriet er på den ene polen Oxygen og på den andre polen Hydrogen. Hydrogen er nok mye lettere en luft (ble brukt til zeppeliner og ballonger) men den blander seg godt med oxygen/luft og danner da knallgass. Dessuten kommer blir det ikke store mengder med gass, men også små mengder med Hydrogen/Oxygenblanding er, ved riktig blandingsforhold, uhyre eksplosiv. (Oxygen/Hydrogenblandingen reagerer og blir da igjen til vann) Redigert 16.Mai.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Polarn Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Har erfaringer med batterieksplosjon. Hadde med meg brodern i båten (Joda Tour) Ba han om å koble fra batteriet. Hans valg av verktøy var en skiftnøkkel. Han slet litt med å komme til polene, så han valgte å ta av lokket til vannpåfylling. Selvfølgelig klarte han å få skiftnøkkelen mellom begge polene og den ble som sveiset fast på et blunk. Det tok fyr i batteriet og jeg skrek til han i siste liten om å hive seg rundt og batteriet eksploderte et milli sekund etter. Det var et voldsom smell og broder fikk noe syre på klærne men det gikk bra. Fikk også syre på treverk inni båten og det ble svart. Bare bra det gikk som det gikk. Hele toppen på batteriet var borte, trolig flydd mange meter i lufta og landa i sjøen et sted. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.