Jump to content

Frakt av diesel i plastkanner fra A til B, går det bra?


Polarn

Recommended Posts

Har hørt at diesel i plastkanner ikke er så bra da kannene gir fra seg et eller annet stoff som ikke er bra for dieselpumpa. Men, jeg lurer på om det går bra å fylle opp kannnene for så å dra direkte til båten får så å helle på tanken? Altså så er da dieselen i kanna maks 1 time.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hvilke kanner snakker vi om? De som er litt omdiskutert er vel maursyrekanner...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Helt vanlige 20 liters plastkanner. Kan nevne at de kannene jeg skal bruke har hatt fyringsolje i seg tidligere.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Det hadde jeg lett gjort....men så har jeg ikke hørt om problemet du nevner heller :lol: Kan da umulig ha noe å si for den lille stunden.Hadde evt vært mere bekymret for om kannene var fri for det som evt har vært på de før, men dine har det jo vært diesel på.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vanlige 20 liters plast drivstoff-dunker til diesel.

Har dieselen i disse i månedsvis ad gangen og har ikke merket ikke noe galt.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Plastkanne og plastkanne "fru blom".

Det finnes kanner som er egnet for drivstoff og tilsvarende, det finnes også kanner som IKKE er egnet til dette men de blir ikke solgt som kanner beregnet for drivstoff(tror jeg :p )

 

Ikke fyll diesel på kanner som har vært brukt til såpe og slikt, kanskje kannene tåler dette bra, men spørs om alt av rester er borte.

 

var selv borti noen som fylte diesel på såpedunker som ikke var renset godt, å kan bekrefte at dieselen klarte å greve ut såperester selv om kannen var skylt. Det skummest vist bra når tanken ble fylt, og den motoren bydde på mange problemer underveis...

Link to post
Share on other sites

Så det er ok å lagre det på sånne plastkanner også?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Tja, vet flere som har lagret for kort tid på plast, men ville ikke vært mitt førstevalg. Vet ikke hvilke kanner du har og hva de er beregnet for å tåle. Jeg ville lagret på jerry hvis jeg skulle lagre for en stund..

Link to post
Share on other sites

Dei kannene tåler mye, diesel er vel ikke sterkere en 96% :lol:

saltsyre går også på sånne kanner så de hadde eg ikkje nølt med og gjort!

Men i henhold til regelverket så har du ikkje lov, drivstoff skal transpoteres/lagres på typegodkjent beholdere!!

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Men i henhold til regelverket så har du ikkje lov, drivstoff skal transpoteres/lagres på typegodkjent beholdere!!

 

:confused: Hvor mye har jeg lov til å transportere? Har jo nettopp hentet en del liter.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Antall liter vett eg ikkje, men de er hva du frakter diesel med som ikkje er godkjent til og ha diesel på!!

Du får nok ikkje bot, men skulle de skje noe så kan de hende de er noen som vil bruke dette mot deg.

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

hmm, forsøker å google litt men fant mye rart. Transporterer det i en hiace som igjen kannene var stroppet fast i varerommet. Men da var det trolig ikke på lovlige kanner da.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg noe for russebiler som sikkert også gjelder for vanlige personbiler. Man kan frakte 25 liter bensin i godkjent kanne og inntil 60 liter diesel. Dette skal da være i adskilt rom fra passasjerrommet og det skal også være stroppet fast.

 

Er det noen regler for slikt i båt?

Edited by Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Å frakte noen titals liter diesel ser jeg som svært lite problematisk.

Bare stropp det fast, ille kjedelig om det renner ut om du drar av veien eller en bråbrems...

Link to post
Share on other sites

Finnes et eget "lovverk" for frakt av farlig gods, kalles ADR. Finnes muligheter for å tøye reglene litt, men tror ikke du kan frakte mere en 20 liter i slengen som ekstra drivstoff. Fastmonterte tanker kommer utenom.

 

Hvis du skal frakte store mengder må du ha ADR Sertifikat, samt at du må merke bilen din med et slikt orange skilt som du ser på mange tankbiler og biler som frakter "farlig gods".

Ser slikt ut:

02810003_screen.JPG

 

Eneste untaket jeg vet er å fylle det på godkjente litersflasker :p ellers er bønder fritatt for diverse adr krav :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Den er god. Ser det er delte meninger om lagring av diesel på slike kanner. Dieselen kommer fra et nødstrømsaggregat jeg har fått. Ca 750 liter fordelt på to tanker skal forbrennes gjennom båten i sommer, men med TMD`n blir det neppe no problem. Så hvis langtidslagring er problematisk men ikke noen måneder ser jeg ikke noe problem i å ha det på slike kanner. Bare frakte med med det jeg greier å bære ned til båten og da holder det lenge med 20 liter, har et stykke å gå fra bilen til båten.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hva med å gjennomføre Hiace-transporten i et 200 liters stålfat (parafinfat) og så bære i 20 liters kanner det siste stykket til båten?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Helt uproblematisk å bruke kanner av typen "maursyre" til diesel. (Dvs kanner som ikke har hatt maursyre på).

 

Det skal være sinnsyke såper som ikke lar seg vaske ut, men gjør denne jobben riktig.

 

 

Skal diesel lagres en stund, liker den ikke lys, så gjennomsiktige kanner (som er flott fordi man kan se hvor mye som er på) må i såfall lagres i mørkt rom.

 

 

Vi har alltid brukt plastkanner de siste 30 år!

 

 

Men: ikke bruk disse til bensin, da disse kannen kan utvikle statisk elektrisitet, som kan antenne bensindamp (men ikke diesel)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte 4 tyveliterskanner i England før hjemturen, og de sto på rekka hele veien.

De er også merket med diesel, så kan ikke skjønne at de ikke skulle duge.

Link to post
Share on other sites

Liten sjanse for det, og enda mindre for at diesel tenner pga. en gnist

 

Det skal du søren meg ikke si! :boxing: Har hatt brann i motorrom pga. gnist før!!! Og det er ikke noe kjekt! :cryin:

Satt nede i båten en mørk vinterkveld og holdt på og lufte motoren, for og få start på shittet, Og det lå diesel både under og oppå dynamoen etter lufting. Så skrudde jeg av den ene bayonettslangen litt for mye, så slangen datt av, og stålet som er tvinnet rundt slangen, traff polen på dynamoen, og klumsete meg hadde glemt og stenge strøm tilførselen, så dette gikk ikke som forventet. Jeg hørte en gnist, og der sto flammen 1 meter oppunder kalesjen, jeg løp bak i akteren, rev opp luken i benken og fikk vridd av hovedstrømbryteren,og heldigvis sto det en 10l. bøtte på dekk, så jeg slengte meg over rekken, fikk fyllt bøtten, og helte det roligt over dynamoen, og etter 2-3 ganger slukket brannen (Fjoh) :sweat: Dynamo og alt smeltet opp på få sekunder, men fikk aldri liv i motoren, viste seg at toppen var sprekt, og rust i sylinderen. :cryin::tongue: Så Diesel kan fort tenne bare av 1 gnist! Så alle dere som skal lufte motoren deres fremover, husk og slå av hovedstrømbryter, og steng tilførsel til dynamo, starter, etc... For jeg har opplevd brann i motorrom, og du har ikke noe sjekk følelse der du står og e nesten helt hjelpesløs! :cheers:

Edited by Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det skal du søren meg ikke si! :boxing: Har hatt brann i motorrom pga. gnist før!!! Og det er ikke noe kjekt! :cryin:

 

Nei, brann i motor er ikke noe gøy. Har vært med på det selv en gang pga. kortslutning i stopp-wire + lekkasje fra dieselrør.

 

Men, jeg mener det er en stor forskjell på en gnist ved statisk elektrisitet, som ikke avgir nevneverdig varme, kontra en ledning eller stålstrømpe som sleper over metall. Der vil det være glødende kordeller som i mye større grad kan antenne gnist.

 

Uansett er det ikke noe man skal kimse av! Det hender det tenner.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...