Jump to content

Hvilken bunnpanne på Ford 2712 E?


Kualo

Recommended Posts

Hei båtplassen.

Jeg har en gammel-onkel som har en sjark stående. Han har ikke vært i stand til å ta godt vare på båten de siste årene pga sykdom.

I båten står en Ford 2712 E som jeg antar er marinisert av JGM (J.G.Meakes ltd.) (det står ihvertfall JGM på instrumentene)

Gammel-onkel mener bunnpannen på motoren må være feil, for det går kun 4 liter olje på motoren og den går varm dersom man har høyere turtall enn 1500 rpm.

I Ford-Sabre dokumentasjonen sto det at 2712 E skal ha en oljekapasitet på 8 qtr er dette spesifikasjoner som også passer den motoren Gammel-onkel har?

 

Synes jeg så i en post her at 27xx deler stort sett passer sammen. Er det da riktig at det kan stå en 2711 EE varmeveksler på motoren?

 

Jeg har lyst til å hjelpe Gammel-onkel slik at båten kan bli satt skikkelig i stand og brukbar. (Da kan jo jeg låne den litt også :smiley: )

Er det noen som vet hvilken bunnpanne som skal stå på motoren og hvor mye olje det skal være plass til?

 

Vi startet forøvring motoren i går etter omtrent to års stillstand uten større problemer.

 

Selv er jeg grønn når det gjelder motor så tips må gis med teskje :crazy:

Link to post
Share on other sites

Bilder og bilder vettu, da kan vi sjå på ting. Men du snakker om bunnpanne, sjekk med KDtrading om det kanskje? De har litt manualer og slikt på nettsida. Du finner kanskje deleskisser og meir info om motoren i dokumentarkiver på startsiden til BP her også :smiley:

Men det er vel oljekjøler på motoroljen?

Varmeveksler kjenner eg ikkje nummer på. Men igjenn, sammenligne med bilder i delebøker og bilder fra nett kanskje?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Her er de bildene jeg rakk å ta i denne omgang:

img_7004_1.jpg

 

img_7002_1.jpg

 

img_7003_1.jpg

 

Skulle tro det er oljekjøler på den? Hvordan ser den ut, og hvor finner jeg den isåfall?

Link to post
Share on other sites

Oljekjøler er på plass, og varmeveksleren ser da normalt stor ut, så da spørst det om det kan være andre årsaker til varmgang. Typiske reparasjon/feilsøking, vil være å demontere ein del slanger på kjølesystemet sjøvannssiden, og spyle igjennom heile systemet med hageslange baklengs , om du forstår.

Kjenner fleire som har fått ut skovler av impellere da feks som ligger å tetter ein plass... Begyn med det enkleste vettu :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I følge min manual for 2710 serien 2711E, 2712E, 2713E, 2714E og 2715E, har 27121E ikke mindre enn 5 typer bunnpanner.

 

Her er noen data

spesifikasjoner_2712_e.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...