Kualo Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Hei båtplassen. Jeg har en gammel-onkel som har en sjark stående. Han har ikke vært i stand til å ta godt vare på båten de siste årene pga sykdom. I båten står en Ford 2712 E som jeg antar er marinisert av JGM (J.G.Meakes ltd.) (det står ihvertfall JGM på instrumentene) Gammel-onkel mener bunnpannen på motoren må være feil, for det går kun 4 liter olje på motoren og den går varm dersom man har høyere turtall enn 1500 rpm. I Ford-Sabre dokumentasjonen sto det at 2712 E skal ha en oljekapasitet på 8 qtr er dette spesifikasjoner som også passer den motoren Gammel-onkel har? Synes jeg så i en post her at 27xx deler stort sett passer sammen. Er det da riktig at det kan stå en 2711 EE varmeveksler på motoren? Jeg har lyst til å hjelpe Gammel-onkel slik at båten kan bli satt skikkelig i stand og brukbar. (Da kan jo jeg låne den litt også ) Er det noen som vet hvilken bunnpanne som skal stå på motoren og hvor mye olje det skal være plass til? Vi startet forøvring motoren i går etter omtrent to års stillstand uten større problemer. Selv er jeg grønn når det gjelder motor så tips må gis med teskje Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Bilder og bilder vettu, da kan vi sjå på ting. Men du snakker om bunnpanne, sjekk med KDtrading om det kanskje? De har litt manualer og slikt på nettsida. Du finner kanskje deleskisser og meir info om motoren i dokumentarkiver på startsiden til BP her også Men det er vel oljekjøler på motoroljen? Varmeveksler kjenner eg ikkje nummer på. Men igjenn, sammenligne med bilder i delebøker og bilder fra nett kanskje? Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Kualo Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Her er de bildene jeg rakk å ta i denne omgang: Skulle tro det er oljekjøler på den? Hvordan ser den ut, og hvor finner jeg den isåfall? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Oljekjøleren for motoren står rett bak håndpumpa til å pumpe ut olje av bunnpanna. Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Kualo Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 Se der ja! Her lærer man nye ting hver dag. Takk for gode svar så langt! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Oljekjøler er på plass, og varmeveksleren ser da normalt stor ut, så da spørst det om det kan være andre årsaker til varmgang. Typiske reparasjon/feilsøking, vil være å demontere ein del slanger på kjølesystemet sjøvannssiden, og spyle igjennom heile systemet med hageslange baklengs , om du forstår. Kjenner fleire som har fått ut skovler av impellere da feks som ligger å tetter ein plass... Begyn med det enkleste vettu Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 I følge min manual for 2710 serien 2711E, 2712E, 2713E, 2714E og 2715E, har 27121E ikke mindre enn 5 typer bunnpanner. Her er noen data Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.