Lars H. Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Hei. Skal kaste ut noen gamle analoge voltmetre fra instrumentpanelet, og tenkte å sette inn en oljetrykkmåler i et av hullene. Jeg kan selvfølgelig anskaffe originalt Yanmarutstyr, men da går vel en halv alderstrygd med en måned! Er det noen som har montert oljetrykkmåler på en Yanmar 4JHE og har noe å anbefale? Ser at Biltema har følgende 32193, 258006 og 32172. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Har montert på andre motorer, og bruker alltid VDO instrumenter. Synes at de er det beste som kan kjøpes for penger. Ryker vel på 1200 spenn for giver og instrument. Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
tuborg Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Du bør uansett kjøpe noe som er beregnet for båt og dets salte milø om det skal holde mer enn en sesong. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Jeg ville ha valgt en 258006. Jeg har temp. måler fra samme serie, og den fungerer helt utmerket! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Ser at Biltema har følgende 32193, 258006 og 32172. 258006 er vel det eneste av disse som er beregnet for bruk i båt. Jeg har Biltema tankmåler i samme versjon, og det er ikke mulig å se forskjell på denne og Wema sine instrumenter. Kvaliteten på Biltema instrumentet har så langt vert helt OK. Biltema vs. Wema Quote Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Også ville jeg hatt giver med alarm, greit med lydsignal da det kan være vanskelig og se lampa lyse i dagslys Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Min motor hadde giver for oljetrykklampe fra før av, her koplet jeg til lampe pluss en sånn lysvarsler fra Biltema til 20-30 kroner. Så nå har jeg oljetrykksmåler, lys og lydvarsling. Klok av skade, etter at forrige motor havarerte på grunn av en slange til oljekjøleren som hoppet av.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 (edited) Lampe og kraftig akustisk alarm har jeg fra før av, og det var nok det som reddet motoren fra skjæring sist sommer ved at jeg fikk stoppet motoren i tide da pakningen mellom oljefilteret og blokken vrengte seg under gange og oljen sprutet ut. Men med et instrument kan en følge litt mer med motorens tilstand sånn til daglig. Ser at Maritim har VDO instrumenter, men hva skal jeg velge av giver? Originalgiveren er med 1/8" (rørgjenger? P18), 12volt enpolig og max 8bar. Det ser ut til at giverne fra Biltema er 5 eller 10 bar max (partnr. 80051-07 og 8051-10), så da må jeg vel velge en med 10 bar? I og med at jeg aldri har hatt oljetrykkmåler, hverken i bil eller båt vet jeg lite om hvordan oljetrykket varierer. Er det avhengig av turtall, belastning temperatur . . .? Og hva kan jeg forvente av trykk på denne motoren (Yanmar 4JHE, 1,6liter 44Hp ikke turbo)? Lars H. Edited May 17, 2010 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lense Lars Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Det følger med giver til Biltema instrumentet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) Det ser ut til at giverne fra Biltema er 5 eller 10 bar max (partnr. 80051-07 og 8051-10), så da må jeg vel velge en med 10 bar? I og med at jeg aldri har hatt oljetrykkmåler, hverken i bil eller båt vet jeg lite om hvordan oljetrykket varierer. Er det avhengig av turtall, belastning temperatur . . .? Og hva kan jeg forvente av trykk på denne motoren (Yanmar 4JHE, 1,6liter 44Hp ikke turbo)? Det følger nok giver med instrumentet, så det trenger du ikke tenke på hvis bare gjengene passer. Oljetrykket følger i viss grad turtallet, jo høyere turtall desto høyere trykk. Når oljen blir varm synker trykket noe, siden oljen da er tynnere. Du kan regne med rundt 2-2,5 bar på tomgang, 4-5 bar på marsj på kald motor og kanskje ned mot 3-4 bar på varm motor. Alt over 1 bar på tomgang med varm motor er egentlig helt OK. Edited May 17, 2010 by index (see edit history) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
steinar.xo Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Vet ikke med den type motor, men du bør vel ha 2 bar på 2000 rpm varm motor.. Steinar Quote Skibsplast 550 - 90 Suzuki Otto's 19 - 85 Suzuki Joda 7500 - 66 Yanmar, snart med vimpel........ Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 Hei. Da burde vel Biltema-sakene med 0-7bar være greie. Det instrumentet de anbefaler for båt, 258006 er jo i en "maritim" serie hvor alle instrumentene koster kr.299,-, men følger giveren med? Den følger tydeligvis ikke med for tankmålerne hvor det er instrument også til kr.299,-. Men for all del, jeg kan jo bare ta meg en tur innom Biltema, jeg går dit på 5-10 minutter! Dette var jo billige saker sammenlignet med VDO og Wema der tusenlappen fort går med. Men så lenge ikke noe ruster og giveren sitter godt fast slik at jeg ikke mister olje, trenger jeg ikke annet enn noe enkelt for å se at alt ser slik noenlunde rett ut. Når "Alt over 1 bar på tomgang med varm motor egentlig er helt OK", gjør det jo ikke noe om instrumentet viser 3 eller 4 bar? Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Neida, ikke noe problem det! Ikke noe behov for "2 desimaler" her... Om settet inneholder giver vet jeg ikke. Men jeg har som sagt kjøpt temperaturmåler fra samme serie, og der fulgte i alle fall giveren med. Så jeg vil anta at den følger med her også. Hvis ikke finner du løse givere i hyllene for noen tiere ekstra. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.