Fanafjord Startet 16.Mai.2010 Del på Facebook Startet 16.Mai.2010 Jeg har en standard Bavaria gasskomfyr i båten min. Den ene gassbluss fungerer ikke skikkelig. Det vil si når man trykker knappen inn for å tenne, så brenner den fint men når man slipper knappen så slukkner den istedenfor å brenne videre. Noen som har et tipps hvordan det kan fikses? Regner med at gasstilførsel er greit siden både komfyren og den andre gassbluss virker fint. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Pathfinder Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Kanskje det sitter en flammevakt på brenneren. Dette er et lite "rør" som er spisst og loddet i enden. Denne sørger for å stenge gassen dersom flammen dør ut. Ofte må man "tvangskjøre" i oppstarten for at flammevakten skal bli varm nok. Hvis du har en slik på din ovn så kan du også sjekke at denne ikke er bøyd vekk fra flammen. Er et ganske mykt glødet kobberrør denne flammevakten og den kan fort komme ut av stilling. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Hadde liknende problem med flammevakt på min. Bøyde denne forsiktig !!!!, slik at denne står rett i flammen. I tilegg tenner jeg blusset med lang lighter/grilltenner med å kjøre denne rett på giveren. På min ser flammevakten ut som liten butt messingspiss. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Takk for svar! Jo jeg har en slik flammevokter (en liten spiss greie ved siden av blussen) Jeg rengjorte den utvendig,og den står i flammen. Men selv om jeg holder knappen inn i to, tre minutt, så stopper blussen når jeg slipper knappen. Jeg har kokt vann på blussen ved å holde knappen inn, men når jeg slipper så dør flammen. Er det noe jeg bør bytte? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Pathfinder Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Er ingen gass ekspert. Hensikten med flammevakten er å skape et overtrykk som holder gasstilførselen åpen så lenge det er varme. At du kan holde blusset igang ved å tvangskjøre det tyder på at det er denne mekanismen som feiler. Snakk med Bavaria folkene i Norge om du er i tvil om hvilket fabrikat gassbrenneren er. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Funksjonen for flammevakt er det er metall som utvider seg og holder en ventil åpen slik at gasstilførselen blir stående åpen. Når denne er/blir kald krymper metallet inni og gassen stenges. Prøv å varme den litt ekstra og gi apparatet et dunk/dult. Får du ikke gassen til å stå på, ville jeg tatt det til service. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.