Jump to content

Hvor stor lufting må til på septik når den tømmes med suging?

lippert

Recommended Posts

Jeg går og vurderer å montere mulighet for tømming av septik med avsug. Heldigvis finnes det en ubrukt utgang i bunnen av septikktanken så selve tilkoblingen er forholdsvis enkel, om enn litt kronglette smiley.gif Det jeg lurte på er om jeg må øke dimensjonen på luftinga, eller om det holder med standardutgaven? Dritten renner jo greit ut av tanken i dag. Men jeg har ikke prøvd disse avsugene så jeg aner ikke noe om vakuumet de produserer.

mvh Knut Erik

Bruk samme dim på lufting som er på utløp, helst enda større hvis du har mulighet for de, for "vakuum" er skumle greier! alt tåler veldig mye hvis du setter trykk på, men ved bruk av "vakuum" så kolappser de veldig lett. gjorde et forsøk på 6 mm kobberrør en gang, de trykket vi opp til 975 bar poitiv før de sprakk, sette negativt trykk på kom til -0.8 bar så kolapset de.

O Erland

med båtførerbevis

Bruk samme dim på lufting som er på utløp, helst enda større hvis du har mulighet for de, for "vakuum" er skumle greier!

Ja, vakuum er "kraftig". Nå er det jo et krav at "nye" båter med septiktank har avsug, men jeg kan ikke si jeg har sett noen levert med lufting på 1,5 tommer. Så det skal da ikke være nødvendig med så store dimensjoner på luftingen? Eller har jeg ikke sett nøye nok?

mvh Knut Erik

Tviler på at noen har 38mm på luftinga... Jeg jobber på båtbyggeri og vi bruker 19 mm på alle tankluftingene dvs vann diesel og septik Kan ikke huske å ha fått noen reklamasjon på "flat"septiktank. vi utstyrer og båtene med en ejektor plate

montert under skroget, og da tømmer du tanken på rekordtid hvis du gir litt på uten at det har blitt noe problem ,Men bruk 19 mm septikslange med stålspiral så er du sikker på at den ikke blir flat ved vakumtømming.

Hvis du skal få undertrykk på tanken slik at slanger og tank kollapser må du ha en restriksjon i luftinga. Det kan du for eksempel få dersom luftinga gror igjen og tettes.

38mm på lufting hørtes grovt ut. 19mm som en nevner lenger opp i tråden høres rikelig ut. Til sammenligning kan jeg nevne at vår tank (orginal i Viksund) har et 15mm lufterør med 3mm godstykkelse. Innvendig diameter er altså bare 9mm. Regn ut arealet på de ulike diametrene og sammenlign, det er det som teller!

Jeg vurderer å bore ut den orginale luftenippelen og sveise inn en 19mm nippel (har tanken ute akkurat nå) og sette på lufteslange av den luktsikre typen. Tykkere enn det blir i allefall ikke aktuellt.

Nå er luft langt mer lettflytende enn septik. Derfor kan man ikke uten videre trekke direkte sammenligninger. På Hulda bruker jeg 38 mm slage til luftingen. Grunnen til dette er et ønske om å få luft inn i tanken for å unngå anerobe bakterier. Dessuten skal jeg ha mulighet til å spyle skikkelig med ferskvann slik at jeg unngår gjenngroing. For tømmingen sin skyld ville det nok holdt med 13 mm, eller enda mindre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...