FjordHT Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Ny dag, nytt problem. Kom ut å ser at det henger noe som minner om en vanndråpe på skroget, men det har ikke regnet på lenge og båten har stått i sola i noen dager nå. Tørker dråpen opp med fingeren, kjenner den virker litt seig/glatt. Kjente den luktet noe, men er forkjølet så vet ikke hva. Tok frem nøkkelen og skrapet litt hvor jeg så det var en sprekk hvor denne hadde kommet ut fra skroget, kjente det var et lite område som var mykt og fuktig. Har nå skrapet litt over dette og tatt bilder. Båten har ikke vært på havet på mange år, og kjøpte den med "nyresturert" skrog. Hva har skjedd hær, kan det være flere problemer som vil vise seg nå eller er dette et vanlig uheldig uhell? Regner med jeg kan la dette tørke noen dager i varmen, skrape rent rundt og plaste i en liten bit, pusse og behandle? Trykk på bildet for å se stort bilde Ellers så skal det nevnes at jeg allerede har en følelse av å ha blitt lurt av selger, som kommer frem i andre tråder hvor det viser seg at drev og andre deler ikke er som forventet. Kan det være at jeg har kjøpt et "pyntet vrak"? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snurresprett Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 kjenner meg igjen her. Jeg har vært land og strand rundt etter bruktbåt. Har sett på menge såkalt oppussede båter, det er slurv og atter slurv. Ofte for og dekke over gamle skader osv. Når et står at båten er nymalt under fenderlist, og stoffet for året, så er det som regel er grunn til at de har gjort det! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Ok, men hva bør jeg gjøre videre? Tror du dette bare er begynnelsen på et større problem? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Dunk skrog. Så hører du hvordan det ligger an. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snurresprett Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Du ser fort hvilke tilstand den er i sjekk litt flere steder om det er et gjenntagende problem eller om det kun er den flekken. Bank i skroger foreks. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 (edited) Nå har ikke jeg vært på "bankerunde" på noen skrog før, så hvis noen kan lage en enkel liten "how to for dummies" så hadde det vært utmerket. Det jeg lurer mest på er hva jeg hører etter og "hvordan jeg bør banke", burde jeg bruke gummehammer eller bare hånda? Føler meg enormt dum etter å ha kjøpt denne båten, tross jeg tror jeg fikk problemet billig ps. har ikke sett tilsvarende andre steder, men går ut nå for å se bedre etter. Edited May 16, 2010 by lite (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Tja er det ein 19 fots båt til 12000 så hadde eg vaska og tørka godt og sparkla i Er det større eller dyrer båt, så burde du kanskje fått ein takstmann til å tatt ein kikk, og hatt fuktmåler med seg i lomma. Det treng ikkje være noko krise, det kan være kjemisk reaksjon pga feil arbeidstemperatur eller herdetider dersom nokon kanskje har flikka i ein skade der Men det kan også være at båten har plastpest, som kanskje er feil reparert eller forsøkt skjult... Båt angrepet av pest tørker ikkje på land sjølv om den står lenge. Ved slike angrep på skroget, oppstår det kjemisk reaksjon som danner glycol i små lommer i laminatet, og glycol trekker til seg vann, og binder vann(fra sjøen feks) Glycolet fordamper ikkje om båten ligger bare på land, og derfor må glycol må vaskes bort med vann, høytrykkspyler,mange ganger, etter at alle skadeområdene er slipt ut eller sandblåst. Eg har ikkje resymert noko om andre tråder, så om kjøpet er bra kan eg ikkje vurdere. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 (edited) Det er en 19 fots båt, som jeg betalte en del mer en 12 000 for( gang med 4 så er du omtrent på rett plass) Ser slik ut Har banket rundt om, å for det meste så høres alt ut som "tomrom", hult kan man vel si. Kjøpte båten for den summen, men tro om at jeg kunne hive en bilmotor rett inn med det av deler som var med og bruke drev osv slik det var. Nå viser det seg at drevvet har sprekker i "oppheng". Har en egen tråd på dette. Det meste av marinisertingsdeler er sarv, som jeg trodde var bra. Tror fortsatt jeg har fått båten til grei pris, men ikke lengre til "bra" pris. Vet ikke hva jeg kan regne med å få for denne hvis jeg selger den med annet drev og motor med bedre deler en hva jeg har i dag?(samt fikset denne skaden) Ser ut til at regnestykket mitt slik jeg regner på det i dag, burde jeg få båt av det hær for 55-60 000 + mange arbeidstimer... Siden jeg er forholdsvis ny på akkurat slikt som dette, lurer jeg på om kanskje jeg er i en posisjon hvor jeg burde heve kjøpet istede? Båten er pen innvendig, for å ha det sagt.. Edited May 16, 2010 by lite (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Er nok ikkje så enkelt du Om man "bare kunne heve kjøpet" kvar gong ein angra på husprosjekt eller at naboen har større stereo eller båten var meir arbeid med....hadde vert fint ja. Det står nok i kontrakten din også det, at den selges som den står/forevist feks.. Høres skroget fast ut, så er det bare å vaske /tørke og sparkle i vil eg tru Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Virker ikke for meg som det er noe å utsette på skroget ellers. Får satse ¨på at det er det "lille uhellet" og ikke mer. Ellers gjelder kjøpsloven for private også, så hvis en vare ikke er som beskrevet er det fullt mulig å be selger utbedre feil eller heve kjøpet. Skulle vell holde å vaske, slipe og bruke gellcoatsparkel og så smøre over med bunnstoff eller hva nå den rødbrune greia er? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Hvilke produkter annbefaler du å bruke til å utbedre denne skaden? Skulle helst vært mulig å kjøpe på biltema, hvis disse produktene er brukbare? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
la plancha Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 jeg synes det virker som en bagatellmessig skade det har nok vert en liten skade som har fått utvikle seg til osmose det lukter litt amonjakk aktig slip det rent og la det tørke legg i litt glassfiberarmert sparkel (gjerne fra biltema) slip det til og påfør etpar strøk med antipest grunning og nytt bunnstoff da kan du garantert glemme den saken Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted May 18, 2010 Share Posted May 18, 2010 Nylakkerte biler og båter skal man absolutt passe seg for. Du har ingen garanti for at arbeidet er fagmessig utført. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Nå virker skaden "tørr og fin", og drar tråden opp fra støvet siden det er fint vær og jeg har et par spørsmål jeg håper dere som vet kan hjelpe meg med. Fikk en oppskrift lengre opp for utbedring, men lurer på om jeg kanskje kan bruke noe av det jeg allerede har i hylla på verkstedet mitt. Fant nemmelig en boks av biltemas polyester (slik ) samt litt gelcoat sparkel (slik ) å lurer på om jeg kan slipe ned, for så å først ha på polyester(evt med litt fiber i) for så å benytte gelcoat sparkelet og der etter legge på bunnstoff? eller er dette bare greit over vannlinja? Evt hvis noe kan brukse, eller bør brukes i kombinasjon med andre ting, så si ifra:) Tenker bare at det er greit å bruke noe av det man allerede har før man drar på kjøperunde:) Hva bruker dere til å "vaske" slike sår? har rødsprit, whitesprit og tynner liggende, kan noe av det brukes? eller trenger jeg å vaske? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Nå er jeg ikke ekspert på dette, men under vann har jeg forstått det slik at det er epoxysparkel som gjelder, over holder det med gelcoatsparkel. Med andre ord er vel kanskje ingen av de produktene du viser til egnet. Men for all del, kan være det ville fungert også.... Jeg har forresten ett par slike sår jeg også, men det skyldes grunnkjenning, disse skal nå fikses med epoxysparkel, primer og bunnstoff. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Takker. Tenker du på slik primer? http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Primer-plast-og-metall/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted June 5, 2010 Author Share Posted June 5, 2010 Drar denne opp av støvet i håp om å få svar på en en problemstilling som har blitt værre kanskje jeg slipper å starte en ny tråd Skaden viser seg å være en del værre en bildene først viser. Jeg laget et dekke over såret, og lot det tørke lenge, ettersom det var en del fukt som ville ut har det stått til i dag. Satt på varme inne i båten(vifteovn, ca 1500watt med termostat). Denne varmet skroget så tørkingen skulle gå raskere. Siden en del av det ytterste(trodde jeg) var porøst og ikke sterkt valgte jeg å skrape dette vekk med tanke på å komme til sterke og gode fiber for så å sparkle over når det ble tørt. Desverre så pirket jeg vekk mye dårlig fiber og plutselig var såret et HULL Har nå skrapet vekk det meste som virker dårlig, men er noe rundt som også må skrapes vekk pga skade. Når jeg kom gjennom skroget kjente jeg en lukt som minte om epoxy eller polyester, husker den fra når jeg var med å plaste en båt for lenge siden. Hullet bryter seg til et "rør" som ligger på innsiden av båten, lurer på om dette har vært en gammel skade som ikke har fått tørke ut ? noen som kan si litt om dette? Spørsmålet mitt er uansett, Kan jeg fortsatt utbedre denne skaden med sparklet, for så å gurnne og legge på bunnstoff(etter å ha skrapet rent? Det står nå varme på for å presse ut evt fukt, men er også usikker på om jeg kanskje burde borre et hull i denne inni båten og sette inn en tropp slik at det kan dreneres/luftes? Se på bildene, håper på mange gode råd, har lyst å få med litt av båtsesongen nå, men vil ha ting høveli på stell også :) Fra når jeg først "brøt gjennom" skroget : Det fine svake "sponet" som ble liggende på pallen: Etter å ha rensket litt mere rundt, virker bedre det som er rundt, men må fjerne mere å håper det ikke kommer flere overaskelser: Slik ser det ut på innsiden, det "røret" som buler ut er hvor skaden er på undersiden... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Posted June 5, 2010 Share Posted June 5, 2010 Dersom dette er den eneste skaden på skroget, kan du ta det hele med fullstendig ro. Slik det ser ut på bildet, er dette en klassisk "dunke nedi svaberg" skade som lett lar seg reparere. Det som er viktig, er at alt skadet laminat blir fjernet. Da må du slipe, og jo gråvere slipepapir, dess bedre heft blir det når du støper i. Slip skrått ut fra hullet, slik at du får minimum fem, helst ti cm omskjøt. Begynn med en liten lapp på størrelse med hullet, neste litt større etc. til du har oppnådd full tykkelse. Slip og form og avslutt med toppcoat. Best binding får du med epoksy, men gjøres jobben rett, går det utmerket godt med glassfiber og polyester Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted June 5, 2010 Author Share Posted June 5, 2010 Takker for svaret:) Da skal jeg slipe godt rundt, legger så først ett lag med polyester og vevet glassfiber, for så å toppe dette med epoxysparkel og former dette. Topper av det hele med primer og bunnstoff. Blir vell sikkert å lage meg mere arbeid en nødvendig denne gangen, men drar lærdom av det hele og får prøve å se det slik :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Posted June 6, 2010 Share Posted June 6, 2010 Det ideelle ville være om du kunne støpe litt fra innsiden og, men den er etter hva jeg kan se, lukket av "røret", som vel er en forsterkning i form av langsgående spant. Kanskje du skulle skummet litt, eller dyttet noe papp eller lign. inn i hullet slik at du hadde noe å støpe mot ? Husk, det er viktig å få ut mest mulig luft av laminatet før neste lag legges Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Posted June 6, 2010 Share Posted June 6, 2010 Jeg ville slipt bort all gelcoat ihvertfall 10 cm rundt såret,skjert bort alt laminat som er skadet. Rengjør med aceton,og sparkle opp med glassfibersparkel. Slip til så det blir slett,deretter støpe med tynn glassfibermatte og polyester i 3 lag,hvor mattene er i forskjellig størrelse. Først en som dekker såret,så en litt større,og enda en litt større,så slipper du en markant avslutning. Slip,sparkle,lakk Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted June 6, 2010 Share Posted June 6, 2010 Alle former for løsemidler til vasking av ”åpent” laminat, kan være skadelig. Overflaten må vaskes før man begynner å slipe i så fall. Støp vått i vått med epoxy og glassfiber. Reinhold er viktig. Fingerfett kan skade glassfiber. Sjekk innlegg 37 i denne tråden for riktig sliping slik at du får god styrke https://baatplassen.no/i/index.php/topic/68919-det-pipler-vann-ut-av-glassfiberen/page__st__20 Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted June 6, 2010 Author Share Posted June 6, 2010 Alle former for løsemidler til vasking av ”åpent” laminat, kan være skadelig. Overflaten må vaskes før man begynner å slipe i så fall. Støp vått i vått med epoxy og glassfiber. Reinhold er viktig. Fingerfett kan skade glassfiber. Sjekk innlegg 37 i denne tråden for riktig sliping slik at du får god styrke https://baatplassen.no/i/index.php/topic/68919-det-pipler-vann-ut-av-glassfiberen/page__st__20 Takker for tipset:) Så fremst jeg ikke er helt på villspor nå, så kan jeg altså "lappe hullet" ved å slipe ned rundt såret og bygge opp først med polyester og duk, for så å legge over epoxysparkel og da oppnå en god og solid løsning? Etterpå er det bare å slipe til, prime og legge på bunnstoff? :) Blir ikke å rense med noe som helst, siden jeg skal slipe vekk :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted June 6, 2010 Share Posted June 6, 2010 Polyester limer bare mekanisk og kan bli ein svakere reparasjon en epoxy og duk. ellers går det fint Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted June 6, 2010 Author Share Posted June 6, 2010 Får håpe epoxysparklet kan by på noe styrke da? Har ikke epoxy for hånden nå, bare polyester og epoxysparkel :( Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.