Jump to content

Skjult "skrogproblem", fukt/skade glassfiber. trenger tips.


FjordHT

Recommended Posts

Drar til en kamerat i morgen å låner meg en trykkluftsdreven slipemaskin, så går det nok unna med dårlig fiber mm, så forsvinner sikkert fristelsen til å ta "mindre en nødvendig" også :)

 

Men merker nå, at etter 2 dager med økter på ca 14 timer med ca 35 grader i benken inni båten hvor skaden blir, så er det fortsatt fukt som kommer ut. Burde jeg kanskje borre noen hull i dette røret og plugge det med plugger slik at jeg kan lufte disse senere? evt andre løsninger, føler at denne fukta aldri kommer seg helt ut, å tror det røret lagrer en del fukt som nå er vanskelig å få ut :headbang:

Link to post

Epoxy blandet feil herder sakte. Vevet duk? aldri hørt at en må. Bruk det du vil. Ingen valg blir feil, om en har epoxy eller polyester. Men det kreves meir av utførelse ved bruk av polyester. Du må slipe opp allt ferdig nå, med avtrapping iht det eg linka inn tidligere. Veeeldig skrå siden det blir einsidig reparasjon. Så får du sette tørka på igjenn. Å forsøke tørke ut knust laminat er bortkastet. Det må fjernes ved sliping, og så tørker du ut.

Klipper dette fra eit videregående kurs i plastreparasjon:

I denne vurderingen inngår også et valg av reparasjonsmaterialer. Skal man bruke

polyester eller vinylester/epoks?

Polyester er mest vanlig, og det er fordi det er det samme materialet som de fleste

båter er laget av, og fordi det er billig. Polyester fungerer så lenge du vet hva du

gjør og er nøye med kvalitetskontrollen. For husk ! Polyester er ikke lim , den

binder "mekanisk" og ikke "kjemisk" til underlaget. Uansett hvor dyktig du er , så

vil en reparasjon med polyester, der du holder deg til samme laminattykkelsen

og ikke legger ekstra forsterkninger, aldri bli mer enn 70-80% av nytt laminat.

Skal du styrke det ytterligere må du tenke nøye gjennom balansen og

geometrien i laminatet. Med epoksy og muligens med vinylester, kan du selv på

tynne laminat, laminere i samme tykkelse og få et tilnærmet like sterkt laminat. Stivheten i laminatet kan

du selv velge ved å bruke en passende armering ( Ikke lage bruddanvisninger ).

Det skal nevnes at forskjellen i mekaniske egenskaper mellom det originale

polyester/CSM-laminatet og et reparasjonslaminat av vinylester/epoksy/

fleraksialt/vevd glass, teoretisk gir en potensiell bruddanvisning i overgangen.

Alle praktiske prøver og nye grunnstøtinger med reparert laminat, viser at bedre

elastisitet, øket bruddforlengelse og bedre sekundærlaminering, gjør at laminat

reparert med epoksy holder mye bedre, og ligger nærmere opp mot egenskapene

i et originalt laminat enn man skulle tro i teorien.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Vi snakker vel om en liten skade her, som ikke svekker strukturen i skroget neveneverdig?

 

Mener ellers at vanlg glassfibermatte ikke går bra sammen med epoxy fordi matta er laget med et bindemiddel som er beregnet for polyester og som ikke løses opp av epoxy. Den forblir da stiv og vanskelig å arbeide med.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Takkr for tilbakemeldingene, er mye interessant av meninger og kunnskaper å hente hær. Ser uansett at fremgangsmåten med vevd glassfiber og polyester, med epoxy sparkel utenpå for så å legge over primer blir løsningen.

 

Skal slipe litt i dette i dag hvis jeg rekker over det, har en liten pause fra motormontering nå, håper det går greit og at det blir tid til overs :)

 

Kunne ellers ønske det var mulig å øke antall timer i døgnet med noen timer, verker etter å komme på havet nå, å er lei av overaskelser...

 

Regner med at jeg kommer med tilbakemelding og bilder hvis jeg rekker å slipe i dag :) ellers står vifta å går, står på hele tiden nå.. Ble ikke helt klok på meningen om uttørking? blir jeg ikke å klare å tørke ut fibrene? må jeg kanskje slipe vekk MYE?

Link to post

Dette virker mildt sagt overdrevet på meg.

"Røret" du har på innsiden, er en forsterkning. Her er den

hul, oftest er de fylt med treverk og ja, de blir våte.

http://www.yachtsurvey.com/WetLaminate.htm

Alle hulrom i et glassfiberskrog blir fuktige fordi glassfiberarmert

polyester ikke er vanntett. Selv med dyre primere som er blitt så

populært i det siste, blir neppe noe skrog helt vanntett.

Fuktigheten har ingenting å si for styrken, men du vil selvfølgelig

ikke ha vann som skvulper rundt inni der. Har du det, kan du bore et

hull på laveste punkt og drenere ut.

Tetting av et slikt hull er helt kurant:

Skjær med en kniv slik at hullet blir stort ytterst og lite innerst (flat kon).

Vask med rikelig med aceton. Det løser verken gelcoat eller polyester, men er

veldig effektivt for å tørke ut vann fra glassfiberen. Tørker laminatet på et blunk.

Begynn med å klippe en liten bit glassfiber som dekker hullet innerst. Mett med

polyester. Legg på en litt større bit og mett igjen.(pensel og pappkrus er fine

verktøy. Når du syns det er nok, lar du det herde. (varm gjerne opp til 20grader)

Sparkle stedet etter herding. Glassfibersparkel er sterkest. "Marine filler" fra Plastic Padding

er greiest å slipe om du ikke trenger noe styrke. Gelcoat sparkel er vanskelig å slipe

da den blir litt gummiaktig.

Dette er en reparasjon du kan gjøre på en kveld + lakking eller bunnstoff.

Du har en fin gammel båt (Fjordplast 19HC fra slutten av 70tallet ser det ut som)

Gled deg over den og ikke la den være en kilde til unødige bekymringer.

Link to post

NULL HULL :D

 

Vell, tidligere ble det slipt, så ble det lappet med vevet duk og polyester, har nå lagt på ett lag sparkel for å bygge profil, å må nok ha et lag til i morgen. kommer med noen få bilder, så får dere bedømme om dere synes det ble greit.

 

Selv er jeg ikke helt fornøyd med rekonstruksjonen av fasongen.... viste seg å være litt vanskelig å jobbe med dette..

 

Ellers viste det seg å være noen "papp" greier inni det røret. Blåste ut mye av det med trykkluft, var søkkvått .... skal åpne fra innsiden senere hvis jeg ser behov for det :)

Link to post

Du har nok bommet litt på mengden av herder, dette er ikke normalt!

 

Angående papp i røret er det ikke uvanlig å bruke et papprør til å laminere rundr når man lager slike forsterkninger som du har innvnedig. Men det er jo noe griseri når du skal fikse på det da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Blir det hardt, er alt OK! Du har vel uansett tettet hullet med glassfiberduk og polyester, så sparkelen er kun kosmetisk? Om sparkelen kjennes tilstrekkelig hard ut så er det bare å slipe det jevnt, grunne og smøre på bunnstoff!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Fjernet så og si alt av det første sparklet, hadde en konsistens som minte om tørket tyggegummi. Skar først vekk med kniv, slipte så med eksentersliper og 80 papir, børstet med grov stålbørst og rubbet så med 80 papir igjen for å få heft. Blåste vekk støv med luft og tørket over med en tørr klut.

 

Har nå lagt på nytt sparkel, det står en varmevifte i benken som holder ca 30 grader på innsiden, utgjør vell rundt 15-20 på yttersiden av skroget enkelte plasser. Det står en arbeidslampe og varmer på yttersiden samt at jeg har laget telt av pressening for å hindre mye vind og regn.

 

Varmelampa gir en temperatur på ca 30grader på sparklet.

Håper dette blir bra.

Link to post

Fikk bare 2 bilder fra denne jobben, fra delen med sliping og polyester. Legger uansett ut disse, selv om de ikke gir intrykk av resultatet.

 

Først slipte jeg ned slik at det som var vått ble borte, samt laget en skrå profil inn mot hullet for lettere å kunne bygge opp lagvis med polyester og glassfiber.

1276547065_resized.jpg?width=540&height=405

 

Ble litt overlapp mellom gammel primer og polyesteret, men dette slipte jeg vekk når det tørket.

Mener det ble 8 lag med fiber hvis jeg ikke husker feil, fra liten til "stor".

1276547102_resized.jpg?width=540&height=405

 

Det hele virket meget solid, men hadde ikke riktig fasong.

Bygde opp med epoxysparkel, fikk en ok fasong og fant ut jeg kunne leve med det denne sesongen :) Har desverre ikke bilde av denne delen av jobben.

 

Etter sparkelet, ble det slipt litt, primet og smurt på bunnstoff i omtrent samme farge som den som var brukt fra før.

 

Lurer ellers litt på hvilket bunnstoff han jeg kjøpte båten har brukt,å hvor vidt det har noen funksjon ettersom båten ikke ble sjøsatt på laaaang tid?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...