Sjeldenutpå Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 går nok heilt fint ! er jo ikkje så mykje belastning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
FjordHT Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Drar til en kamerat i morgen å låner meg en trykkluftsdreven slipemaskin, så går det nok unna med dårlig fiber mm, så forsvinner sikkert fristelsen til å ta "mindre en nødvendig" også :) Men merker nå, at etter 2 dager med økter på ca 14 timer med ca 35 grader i benken inni båten hvor skaden blir, så er det fortsatt fukt som kommer ut. Burde jeg kanskje borre noen hull i dette røret og plugge det med plugger slik at jeg kan lufte disse senere? evt andre løsninger, føler at denne fukta aldri kommer seg helt ut, å tror det røret lagrer en del fukt som nå er vanskelig å få ut Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jeg ville glemme epoxy og bruke glassfibermatte og polyester her. Utført riktig, blir det sterkt som resten av skroget. Med epoxy må du bruke vevet duk. Det er ikke så lett å legge, herder langsomt, siger lett og koster mer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Epoxy blandet feil herder sakte. Vevet duk? aldri hørt at en må. Bruk det du vil. Ingen valg blir feil, om en har epoxy eller polyester. Men det kreves meir av utførelse ved bruk av polyester. Du må slipe opp allt ferdig nå, med avtrapping iht det eg linka inn tidligere. Veeeldig skrå siden det blir einsidig reparasjon. Så får du sette tørka på igjenn. Å forsøke tørke ut knust laminat er bortkastet. Det må fjernes ved sliping, og så tørker du ut. Klipper dette fra eit videregående kurs i plastreparasjon: I denne vurderingen inngår også et valg av reparasjonsmaterialer. Skal man bruke polyester eller vinylester/epoks? Polyester er mest vanlig, og det er fordi det er det samme materialet som de fleste båter er laget av, og fordi det er billig. Polyester fungerer så lenge du vet hva du gjør og er nøye med kvalitetskontrollen. For husk ! Polyester er ikke lim , den binder "mekanisk" og ikke "kjemisk" til underlaget. Uansett hvor dyktig du er , så vil en reparasjon med polyester, der du holder deg til samme laminattykkelsen og ikke legger ekstra forsterkninger, aldri bli mer enn 70-80% av nytt laminat. Skal du styrke det ytterligere må du tenke nøye gjennom balansen og geometrien i laminatet. Med epoksy og muligens med vinylester, kan du selv på tynne laminat, laminere i samme tykkelse og få et tilnærmet like sterkt laminat. Stivheten i laminatet kan du selv velge ved å bruke en passende armering ( Ikke lage bruddanvisninger ). Det skal nevnes at forskjellen i mekaniske egenskaper mellom det originale polyester/CSM-laminatet og et reparasjonslaminat av vinylester/epoksy/ fleraksialt/vevd glass, teoretisk gir en potensiell bruddanvisning i overgangen. Alle praktiske prøver og nye grunnstøtinger med reparert laminat, viser at bedre elastisitet, øket bruddforlengelse og bedre sekundærlaminering, gjør at laminat reparert med epoksy holder mye bedre, og ligger nærmere opp mot egenskapene i et originalt laminat enn man skulle tro i teorien. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
NilsPils Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Vi snakker vel om en liten skade her, som ikke svekker strukturen i skroget neveneverdig? Mener ellers at vanlg glassfibermatte ikke går bra sammen med epoxy fordi matta er laget med et bindemiddel som er beregnet for polyester og som ikke løses opp av epoxy. Den forblir da stiv og vanskelig å arbeide med. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 (redigert) Det er forresten ikke sikkert at vannet i dobbeltbunnen kommer i fra kjølen. Often så kommer vann inn i fra innsiden. Sprekker, gjemmomføringer, bunnplugg etc. Redigert 7.Juni.2010 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Takkr for tilbakemeldingene, er mye interessant av meninger og kunnskaper å hente hær. Ser uansett at fremgangsmåten med vevd glassfiber og polyester, med epoxy sparkel utenpå for så å legge over primer blir løsningen. Skal slipe litt i dette i dag hvis jeg rekker over det, har en liten pause fra motormontering nå, håper det går greit og at det blir tid til overs :) Kunne ellers ønske det var mulig å øke antall timer i døgnet med noen timer, verker etter å komme på havet nå, å er lei av overaskelser... Regner med at jeg kommer med tilbakemelding og bilder hvis jeg rekker å slipe i dag :) ellers står vifta å går, står på hele tiden nå.. Ble ikke helt klok på meningen om uttørking? blir jeg ikke å klare å tørke ut fibrene? må jeg kanskje slipe vekk MYE? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Dette virker mildt sagt overdrevet på meg. "Røret" du har på innsiden, er en forsterkning. Her er den hul, oftest er de fylt med treverk og ja, de blir våte. http://www.yachtsurvey.com/WetLaminate.htm Alle hulrom i et glassfiberskrog blir fuktige fordi glassfiberarmert polyester ikke er vanntett. Selv med dyre primere som er blitt så populært i det siste, blir neppe noe skrog helt vanntett. Fuktigheten har ingenting å si for styrken, men du vil selvfølgelig ikke ha vann som skvulper rundt inni der. Har du det, kan du bore et hull på laveste punkt og drenere ut. Tetting av et slikt hull er helt kurant: Skjær med en kniv slik at hullet blir stort ytterst og lite innerst (flat kon). Vask med rikelig med aceton. Det løser verken gelcoat eller polyester, men er veldig effektivt for å tørke ut vann fra glassfiberen. Tørker laminatet på et blunk. Begynn med å klippe en liten bit glassfiber som dekker hullet innerst. Mett med polyester. Legg på en litt større bit og mett igjen.(pensel og pappkrus er fine verktøy. Når du syns det er nok, lar du det herde. (varm gjerne opp til 20grader) Sparkle stedet etter herding. Glassfibersparkel er sterkest. "Marine filler" fra Plastic Padding er greiest å slipe om du ikke trenger noe styrke. Gelcoat sparkel er vanskelig å slipe da den blir litt gummiaktig. Dette er en reparasjon du kan gjøre på en kveld + lakking eller bunnstoff. Du har en fin gammel båt (Fjordplast 19HC fra slutten av 70tallet ser det ut som) Gled deg over den og ikke la den være en kilde til unødige bekymringer. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Takker for svaret :) Det er en fjord 19 ht fra 1985(ifølge selger) :) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 NULL HULL :D Vell, tidligere ble det slipt, så ble det lappet med vevet duk og polyester, har nå lagt på ett lag sparkel for å bygge profil, å må nok ha et lag til i morgen. kommer med noen få bilder, så får dere bedømme om dere synes det ble greit. Selv er jeg ikke helt fornøyd med rekonstruksjonen av fasongen.... viste seg å være litt vanskelig å jobbe med dette.. Ellers viste det seg å være noen "papp" greier inni det røret. Blåste ut mye av det med trykkluft, var søkkvått .... skal åpne fra innsiden senere hvis jeg ser behov for det :) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 NY problemstilling Hvor lang tid skal egentlig det epoxy sparkelet fra biltema bruke på å herde? Var ferdig i går kveld ca kl 23, og nå er det enda "mykt". Har fått en mye seigere konsistens og er vell en del tørrere, men ikke mere en det. Er dette normalt? :o Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Du har nok bommet litt på mengden av herder, dette er ikke normalt! Angående papp i røret er det ikke uvanlig å bruke et papprør til å laminere rundr når man lager slike forsterkninger som du har innvnedig. Men det er jo noe griseri når du skal fikse på det da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FjordHT Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Sitter nå å sier noen ord for meg selv som jeg ikke skal dele med andre. I mellomtiden kan kanskje noen dele enkleste måten å få vekk den ubrukelige epoxyen slik at jeg kan legge på ny? Vet jeg kan skrape vekk mye, men hva med det som er fylt i groper? Noe kan sikkert slipes... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Skrap vekk, og rasp over etterpå med en stålbørste. Da burde du få vekk det meste. Og prøv å sparkle litt tidligere på dagen neste gang, sparkelen er avhengig av litt temperatur for å herde skikkelig! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FjordHT Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Brukte ca 2kw med varmluft til å varme opp, så tror det var varmt nok. Satt så varme på inni båten så skroget har nok holdt ca 20 grader. men har nok brukt for mye herder :( Prøver igjen i ettermiddag å håper det blir bedre :) Takker for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Kom hjem nå, er 6 grader og det regner :( Merket at massen er blitt mye hardere nå, men den treige herdingen har vell redusert egenskapene såpass mye at det er vell bare å fjerne og legge på nytt uansett? Skal ut nå å "bygge telt", så det blir varmt nok til å jobbe med dette(minimum 10grader) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Blir det hardt, er alt OK! Du har vel uansett tettet hullet med glassfiberduk og polyester, så sparkelen er kun kosmetisk? Om sparkelen kjennes tilstrekkelig hard ut så er det bare å slipe det jevnt, grunne og smøre på bunnstoff! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FjordHT Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Klarer å lage fordypninger hvis jeg presser nøkkelen mot den, skal sette på mere varme, men blir vell til at jeg gjør jobben på nytt. Ja, den er mest for kosmetisk, litt for styrke.... Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Fjernet så og si alt av det første sparklet, hadde en konsistens som minte om tørket tyggegummi. Skar først vekk med kniv, slipte så med eksentersliper og 80 papir, børstet med grov stålbørst og rubbet så med 80 papir igjen for å få heft. Blåste vekk støv med luft og tørket over med en tørr klut. Har nå lagt på nytt sparkel, det står en varmevifte i benken som holder ca 30 grader på innsiden, utgjør vell rundt 15-20 på yttersiden av skroget enkelte plasser. Det står en arbeidslampe og varmer på yttersiden samt at jeg har laget telt av pressening for å hindre mye vind og regn. Varmelampa gir en temperatur på ca 30grader på sparklet. Håper dette blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Dette ser ut til å være en bra løsning :) veldig hard konsistens nå, skal stå med "lyset" på over natta og satser på at alt er strøkent og klar til sliping og smøring i morgen :) Har fortsatt ikke fått over de få bildene jeg har over på pc'en men håper det går i morgen:) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Fikk bare 2 bilder fra denne jobben, fra delen med sliping og polyester. Legger uansett ut disse, selv om de ikke gir intrykk av resultatet. Først slipte jeg ned slik at det som var vått ble borte, samt laget en skrå profil inn mot hullet for lettere å kunne bygge opp lagvis med polyester og glassfiber. Ble litt overlapp mellom gammel primer og polyesteret, men dette slipte jeg vekk når det tørket. Mener det ble 8 lag med fiber hvis jeg ikke husker feil, fra liten til "stor". Det hele virket meget solid, men hadde ikke riktig fasong. Bygde opp med epoxysparkel, fikk en ok fasong og fant ut jeg kunne leve med det denne sesongen :) Har desverre ikke bilde av denne delen av jobben. Etter sparkelet, ble det slipt litt, primet og smurt på bunnstoff i omtrent samme farge som den som var brukt fra før. Lurer ellers litt på hvilket bunnstoff han jeg kjøpte båten har brukt,å hvor vidt det har noen funksjon ettersom båten ikke ble sjøsatt på laaaang tid? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.