erund Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Begynner faktisk å lure litt på hva som egentlig er forskjell mellom grønn og blå frostvæske som jeg tenker å blande med vann til etterfylling i båten min. Ser at det er grønn fra før i motoren min - ser ut at jeg bør fortsette med f.eks. Volvo sin originale frostvæske som inneholder grønn? Et annet eksempel er Statoil sin blå ferdig blandet frostvæske som jeg kan ha i båten som reserve - kan den fylles i den ekstisterende grønn væsken fra før og blande ut? Quote Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Leste at noen motorer skulle ha en gitt type kjøleveske, mener en skrev at han fikk motorproblemer pga feil veske... Står noe i denne tråden om dette https://baatplassen.no/i/index.php/topic/65614-garantirep-av-volvo-penta-ble-til-regning-paa-22k-hva-sier-loven/page__st__20__p__928987__hl__kj%C3%B8leveske__fromsearch__1entry928987 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 kan den fylles i den ekstisterende grønn væsken fra før og blande ut? Det vet jeg ikke, men ta kontakt med en VP-forhandler. De vet nok svaret Men hvorfor kjøper du ikke likegodt en liter eller to med vp sin originale væske? Så slipper du å bruke tid å krefter på dette. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Vi har grønn og blå frostvæske i butikken.... dem er blandbare... vanlig blå er billigst og skal skiftes med ett eller to års intervaller , noe ingen gjør. Grønn frostvæske er såkallt "Longlifte" versonen av blå frostvæske, som har 5 års skiftsintervaller... mere rusthindrene guffe i den.. Grønn og blå er blandbar. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mysigt Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Hva mer rød?? er det den som er spesiellt beregnet på alumotorer?? Quote Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 (edited) Man regner altså 2 år på blå og 5 på grønn. Vet du tilfeldigvis hvor lange intervallene er tenkt når det gjelder rød "long life" væske? De fleste nye biler har jo denne væsken innenbords og jeg mener jeg har hørt at den ikke skal byttes? Edited May 16, 2010 by "Mathilde" (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
free Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 (edited) Den røde skal også byttes med lange mellomrom, den må aldri blandes med andre frostvesker. jeg ville heller aldri blandet blå og grønn. Denne tråden er ganske bra på utdyping av dette tema Edited May 16, 2010 by free (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Frostvæske har forskjellige G spesifikkasjoner,... Enkelte typer rød frostvæske er blandbar med blå eller grønn . Blandes rød og blå som ikke er beregnet for det, kan det bli tæring..... Tommelfingelregel bør være og holde rød for seg sjøl... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.