Jori Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Leser at gearoljen skal presses fra bunn til topp, ergo likt med en utenbordsmotor. Tar 2,4 liter. Hva bruker dere for å få til dette på egen hånd? Alternativt er det bare noe tull, går greit å fylle fra peilepinnen om man tar tiden til hjelp? Ser også at det finnes en 3 løsning med en plugg i bakkant av girveksleren? Noen erfaringer? Takknemlig for kommentarer, da båten nå er på land og jobben skal gjøres Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 byttet olje på 290 dp drevet mitt , pumpet inn oljen med en olje smørekanne (pumpekanne) det gikk helt greit, bruk oljepåfyllings hullet bak dekselet på drevet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Lensepumpe/Pumpe-for-giroljeskift/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 hpb70, takk for innspill, noe slikt jeg også så før meg. Trykke det nedentil og opp og 2,4 liter, da må man jo ha proft utstyr. Er ofte dyrt for noe som kun er en gang i året. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mæjus Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Hvilken olje type er det på dette drevet? Mvh Marius Quote Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer. Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 bruk oljepåfyllings hullet bak dekselet på drevet. AQ290 og DP-S er ikke like, og fylles forskjellig. DP-S skal fylles fra tappepluggen og opp! Hvilken olje type er det på dette drevet? Drevet må stå helt nedtiltet og propellene må selvfølgelig av. Tappepluggen sitter rett under propellakselen. Ta ut peilepinnen på toppen, og tappepluggen i bunn, og la drevet renne av seg slik at all oljen kommer ut. Ta ut de tre skruene som holder dekslet på drevet for å komme til oljeNIVÅpluggen (hvor det IKKE skal fylles olje på DP-S). Fyll på 2,4 liter olje med pumpe inn i tappepluggen, ta det med ro og vær forsiktig så det ikke kommer luft inn. Når nivået er opp til nivåpluggen er drevet fullt. Sett nå i nivåpluggen og peilepinnen FØRST, og stram de for hånd, slik at ikke all oljen renner ut når du tar av pumpen og skal sette i tappepluggen. Sjekk peilepinnen, og etterfyll litt olje i hullet til peilepinnen dersom det trengs. Nivåpluggen og peilepinnen skal strammes til rundt 6-8nm, og tappeskruen til rundt 7-9nm, det SKAL brukes NYE pakninger / o-ringer på alle tre skruene HVER gang de tas ut. Hvis mulig så bør drevet kjøres litt, og så peiles igjen etter en time eller to for å sjekke at oljevnivået holder seg. Oljen bør byttes hver 100'de time eller en gang i året, helst på høsten. Bruk "Volvo Penta Synthetic Gearcase Lubricant" eller Mobilube 1 SHC Fullsyntetisk SAE 75W-90 eller tilsvarende girolje (75W-90). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.