Akora Startet 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2010 Heisann! Har et spørsmål, vet jo at du ikke skal ligge tilkoblet landstrøm-lading over lengre tid, da du kan uder de rette omstendigheter risikere krypstrøm og oppspiste anoder. Jeg har heller ikke behov for konstant lading. Men jeg ligger med fast landstrøm tilkoblet, og så skrur jeg laderen av med en slags "hovedknapp" (mekanisk knapp) på selve laderen når jeg ikke har behov for lading. Den er fremdeles fysisk tilkoblet batteriene med pluss og minusledningene. Vil jeg også da risikere krypstrøm og at anodene forsvinner raskt? Har ikke koblet jord til motor/aksling, vil jeg risikere det i det hele tatt da? (Ja jeg vet at det ikke er helt etter boken) Det er en trebåt det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Hvis du ikke har landjord tilkoblet, vil denne ikke kunne lage krypstrømmer. Hvis du samtidig har avslått hovebryter vil heller ikke batteristrømmen kunne lage krypstrømmer. Du behøver ikke bekyre deg for forbruk av anoder. Bekymre deg heller for luting av treverket ved bruk av anoder, og ved mulige krypstrømmer. Hvis du søker på 'luting' i forumets database, så tror jeg du vil finne en del interessant lesestoff om akkurat det temaet du forespør. En mulig kilde til problemer kan eksempelvis være hvis du har neddykket lensepumpe med neddykket nivåbryter koblet direkte til batteriene. Da er muligheten for krypstrømmer sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 (redigert) Ok takk, men er vel ikke utsatt for noe mer luting av treverket en om jeg ikke hadde hatt landstrøms-anlegget, er jeg? Har lensepumpe tilkoblet et par rele'er, så direkte tilkoblet batteriene er den vel ikke..? Ps, har heller ingen anoder som er skrudd direkte i treverket, mine anoder sitter på en slags "flaps-plate" under propellen, en på roret og en akselanode. Redigert 17.Mai.2010 av luken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Ingen flere meninger her..? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Nei, du har vel i grunnen svart på det meste selv i og for seg. Stømmen stopper i releene, ett rele for nivåbryter,ett rele for pumpen. Hvis disse er montert tørt, så blir det ingen krypstrømmer der heller. Hvis landstrømmen din er etter 'skjøteledningsprinsippet', så blir det ingen strømmmer på avveie der heller. Flapsen har anoder, strømmene der skal ideelt sett gå mellom flaps og anoder, så da er det ingenting på avveie der heller. Om du har kuttet landjord, så er dette ulovlig og farlig (personskade, brann etc.), men du får ikke krypstrømmer. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 (redigert) Ok takk for svar Hulda. Uten at jeg ser hva som er farlig å personskadelig med det..? Er jo egentlig bare en ekstra skøyteleddning som du sier. Alle koblinger og kontakter er gjort 100% forsvarlig. Men for all del, tar gjerne imot kritikk som jeg selv ikke kommer på. Redigert 19.Mai.2010 av luken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Uten at jeg ser hva som er farlig å personskadelig med det..? Om du tar på en batterilader med jordfeil med ene hånden og motoren eller annet med den andre, vil strømmen gå gjennom deg til jord i sjøen. I beste fall får du deg en skikkelig støkk, i værste fall dør du. Så litt farlig er det... Jeg må innrømme at jeg har samme opplegg selv, og jeg er derfor særdeles forsiktig med hva jeg tar på ombord... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
volfro Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Om du tar på en batterilader med jordfeil med ene hånden og motoren eller annet med den andre, vil strømmen gå gjennom deg til jord i sjøen. I beste fall får du deg en skikkelig støkk, i værste fall dør du. Så litt farlig er det... Jeg må innrømme at jeg har samme opplegg selv, og jeg er derfor særdeles forsiktig med hva jeg tar på ombord... Eg har jordingen liggende på en egen automat sikring som eg har lett tilgang til. Slår den ut når eg ikke er ombord, og legg den inn når eg bruker båten. Ikke lovligt og kan selvfølgelig glemmes. Men i mine øyne bedre enn ingen jording. Kan jo få krypstrømmer over sikringen, men har man gode komponenter som er montert på en tørr plass så skal det være et lite problem. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Ok er jo jordfeilbryter på bryggen pluss at det er ikke kjangs for å berøre lader å motor samtidigt uansett. Men da vet jeg iallefall om farene, og lar heller vær å berøre motoren i det hele tatt når laderen er tilkoblet. Bruker kun laderen når jeg er på tur uansett, å da er jeg ikke nede og jobber med motoren. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.