Majali Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Hei... Ville lage en liten tråd på et prosjekt jeg har satt igang parallelt man ALT annet ombord... Jeg har har fjernet rester av et teak dekk på båten og er i gang med å produsere nytt dekkk Så jeg lette litt etter alternativer til teak og fant ut egenskapene til kork må være det jeg ønsker.. Men prisen for dette er jo ran! Så jeg fant en leverandør av dette i ruller på en meters bredde. Nå har jeg laget et kutte/frese bord til å produsere disse stavene. Jeg vil da lage 70mm brede staver med et 7mm nedfreset spor til naten. Korken blir da hellimt fast i dekket med PL400 og natet med Tec7 Jeg valgte 6mm tykkelse og driver nå og kutter opp en rull på 1x25m til 85stk 3,5 meters lengder. Skal bli spennende og se om denne kvaliteten er lik det som man får kjøpt til formålet. Virker lovede sålangt :-) Rullen henger bak og jeg er klar til første forsøk. Første fresesporet.. Kuttet opp Og de første rullene.. Jeg kommer tilbake med litt bilder av det ferdige resultatet.. Det tar nok litt tid, da det er andre ting som må prioriteres. Men jeg måtte sette igang å kutte opp litt... klarte ikke å vente.. Quote Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Spennende prosjekt. Hva gjør du med korken? Skal den stå ubehandlet, eller oljes/lakkes? mvh tuffff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 Ang. overflatebehandling, vet jeg ikke helt... den kan fint stå ubehandlet eller oljes, jeg tipper jeg vil sette den inn med en olje Men selv ubehandlet, er den motstandsdyktig mot flekker osv ( har prøvd å dyppe en prøve i rødvin) Skal gjøre noen forsøk, men lakk et utelukket.. Quote Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Spennende prosjekt! Dekksbelegget av kork/vinyl som Vetus selger er veldig bra, men svindyrt. Så du sparer sikkert endel på dette. Og kork er vel i tillegg et isolerende materiale, så hvis det står seg mot vær og vind, blir dette sikkert bra. Følger spent med på fortsettelsen. Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Denne skal bli spennende å følge med på. Hvordan kommer du ut på pris, i forhold til de andre alternativene? (teak, vetus, tek-dek etc..) Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Hvor kjøper du korken? Quote Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Posted May 19, 2010 Author Share Posted May 19, 2010 Hei igjen... Korken har jeg kjøpt fra et firma som heter Globe-Trading og er vesentlig rimeligere enn de andre alt. Men det skal nevnes at dette ikke er laget til formålet, så om det er så store forskjeller til feks vetus, gjenstår å erfare... Jeg har ikke fått fakturaen men det ligger vel rundt 150.- mr m2.. (da som rull og ikke "plank") Men den metoden som jeg bruker til å kutte opp, virket veldig bra. Tar ikke lange tiden å slisse opp 12 remser med fresespor fra en meters bredde... Quote Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Hva gjør du på kantlistene? Freser eller skjærer ut? Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Posted May 19, 2010 Author Share Posted May 19, 2010 Hei. Hvis du mener overgang mellom "stav" og "dollbord". er jeg ikke sikker enda. Tipper jeg tilpasser bredden stavene slik at det blir det samme natebredde der som ellers.. Utfordringen jeg ser er at det må nok felles inn litt teak eller syrefast eller noe der hvor en får tråkk på kantene ( ut mot badestige, enden av leideren opp på fly osv... det er nok for myk/svak i kantene til å belastes så voldsomt.. Quote Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Du trenger jo ikke å legge korken helt ut til sidene. Mitt Vetusbelegg ligger ca. 3 cm fra kanten, på akterdekk. På sidene ellers, går skrogsiden opp over scandekket, så der blir kanten beskyttet av dette. Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Posted May 19, 2010 Author Share Posted May 19, 2010 Du trenger jo ikke å legge korken helt ut til sidene. Mitt Vetusbelegg ligger ca. 3 cm fra kanten, på akterdekk. På sidene ellers, går skrogsiden opp over scandekket, så der blir kanten beskyttet av dette. God ide... du har tilfeldigvis ikke noen bilder av båten din? Quote Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Jeg har bilder, men de viser ikke det du etterspør. Jeg skal ut på båten idag, da kan jeg ta noen bilder av dekket og belegget. Så håper jeg å få lastet dem opp ikveld. Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Her ser du hvordan belegget er lagt. Ca 3 cm fra kanten på akterdekket, og nesten ut til siden videre forover. Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Nå skal jeg "bombardere deg med noen spørsmål: Vi snakker stålbåt, ikke sant? Hva slags underlag/primer/maling blir under korken? Er du sikker på at du vil bruke Tec7 til nating? Har hørt at den ikke er så bra til dekksnating. Men nå er vel kanskje kork et relativt "dødt" materiale, slik at det ikke byr på de største utfordringene å få heft(?) Hvordan tenker du å få natene pene, kan man slipe/pusse ned høye nater og natemassesøl, eller kommer du til å maskere og jamne ut natet med sparkel? Får du noen plankeskjøter, og i tilfelle vil du nate disse, eller lime "butt i butt"? Har leverandøren forskjellig hardhet og struktur, eller er det bare en type? Det finnes visst noe som heter gulvkork, men om det tåler stiletthæler, vet jeg ikke. Quote Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Posted May 19, 2010 Author Share Posted May 19, 2010 (edited) Figaro: Takk for bilder jeg ser etter om det er en metode jeg også kan bruke... Farco: Jo det er stålbåt. Dekkene er primet, så er det støpt ut en plastisk avrettningsmasse. Det er så lagt på 2 lag med vevd matte og epoxy, dette er så grunnet med 3 strøk epoxy HB primer og toppstrøk av en skipsmaling som er alkydbasert. Så dette skulle være et greit og trygt underlag... Om jeg bruker tec7 eller noe annet spiller nok ikke så stor rolle. "Natesporene" er ikke mer enn 4mm dype og 7mm brede. dette dekket er totalt dødt med den oppbyggingen som er beskrevet over. Så natemassen er kun til pynt. Men jo bedre det limer jo bedre er det. -jeg ser nok for meg å måtte maskere "stavene" og bruke natekniv til å presse massen ned. ( har tidligere fylt natene for mye og kuttet av toppen. men tror korken er for myk til å føre knivbladet uten å kutte merker... ) Men jeg kommer også til å slipe over. det er lett å slipe i... Globe-trading hadde på trappene en annen kvalitet eller format som var utviklet til formålet, men de hadde ikke noe lanseringstid fra leverandøren. Om det finnes flere kvaliteter/tettheter vet jeg ikke... Min rull er 25 meter, så jeg trenger ikke å skjøte. men har kuttet opp i 3,5 metere... Så jeg kommer til å skjøte på dollbordene butt i butt.. blir helt usynlige skjøter ser det ut som Skal bli spennende å se holdbarheten på dette:-) Edited May 19, 2010 by MY Casa (see edit history) Quote Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
Fortego Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Gammel tråd dette her, men jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det gikk med kork på dekket. Vurderer dette selv. Quote https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Jeg hadde kork på dørken innombords på min første båt. På henteturen gikk jeg tom for diesel, måtte "lufte" dieselsystemet, med påfølgende dieselsøl i motorrom, det var ingen skille mellom motorrom og kabin, resultatet ble at korkbelegget ble skikkelig innsatt med diesel med påfølgende "båtlukt", det var jo bare å fjerne og kaste korkbelegget :-( Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Fortego Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Vurderer dette på dekk utvendig. Hørt det skal være veldig behagelig å gå på, og blir ikke like varmt som teak eller spesielt syntetisk som jeg har hørt blir veldig varmt. Quote https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Jeg tror det kan være smart å ha noe annet enn kork akkurat rundt påfyllingsgjennomføring for diesel. Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Hvordan er kork ift slitasje fra eksempelvis en stol... Quote Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts