Jump to content

Plutselig mere effekt på Md21?

enter4u

Recommended Posts

Hehe.....Vel. Det jeg har gjort er å ta motorvask og vaska i motorrommet samt retta inn motoren. Hvor mye det dreide seg om er jeg usikker på. Før fik jeg 3350 o/min, men nå fikk jeg 3400-3450 o/min. Er det opprettingen som har fått akslingen til å bevege seg friere eller noe sånt tro????

Har også samma problem.Jeg fikk redusert litt av støyen fra kontrollboksen, ved å isolere vaieren samt en ledning som går like ved vaiern, med glavaflex, rørisolasjon (som rørleggere bruker). Tipper støyen er ressonans, og dermed ble det isolasjon.

Den litt mindre "uproffe" måten stoppe lyden på har jeg funnet ut er å legge ett par skikkelig gode tykke ull-lester :cool: mellom kontrollboks og sidenpanelet på snekka(som jeg har). Blir det nok press der, så er nesten lyden borte. Oppdaget dette ved at jeg ved en feil engang la fra meg varme-lestene mine akkurat der under kjøring. Sånn i farta var det den eneste plassen lestene ville sitte fast under hard sjø, samt samtidig var innen rekkevidde for meg :wink: .

Er det opprettingen som har fått akslingen til å bevege seg friere eller noe sånt tro????

Mhm! :flag_bp: Det kan høres ganske så riktigt ut! Mellomrommet til flensen på gearet, og flensen på akslingen skal ikke være større en 0,05? Og vist du har hatt større mellomrom, har akslingen bevegd/vribrert mere og du vil tape turtall på dette, det som også kan ha sjedd, er at flensen har gått nermere en 0,05? på ene siden, og gjort akslingen skeiv, etter som motor har stått skeiv, da du rettet opp motoren, har dette blitt beint, og går rett og fint.. Det du kan gjøre er og måle avstanden med en sann dinks som dette, kalt BLATT?

24xhqn4.jpg

Og finne 0,05 eller er det 0,005? (Dette vet helt sikkert noen andre mere nøyaktigt) Men iallefall og dra den hele veien rundt imellom flensene, og passe på at det riktige mm. målet går akkuratt med såvidt klaring (så lite så muligt) Jo jevnere, jo bedre :flag_bp:

Lykke Til :sailing:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

God Morgen.

Når det gjelder den lyden du får opp via kontroll boksen din, kan du muligens få fjernet noe av ved å sette på en liten O-ring mellom mutteren på speed/gear kabelen din og selve speed/gear hendelen på motor/gear. Er disse teleflex kablene litt "slakke" på hver side så blir det noe lyd.

Hmm... var ikke lett å få forklart dette :rolleyes:

Lars

Sjømann: Det heter bladsøker :giggle: Og det skal være 0,10mm eller mindre. Dette vet jeg alt om....på den harde måten :rolleyes:

Kontrollboksen er ikke sidemontert, men rett på "dæsjen". Jeg har i hvertfall funnet ut at det er gear-kabelen som spiller musikk for meg. Den ligger i spenn ved siden av motoren. Det er litt trangt der, men skal prøve å legge den på en annen måte.

Sjømann: Det heter bladsøker :giggle: Og det skal være 0,10mm eller mindre. Dette vet jeg alt om....på den harde måten :rolleyes:

Oja, På mine står det 13 BLATT, kansje bare ett merke! :flag_bp: Har Volvo Penta egne mål på dette då? På Yanmar motorer skal det være 0,5! Holder sjøl på og montere motor i båten min, så vet dette stemmer 100%! Men husket bare ikke om det var 0,5 eller 0,05 :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Har Volvo Penta egne mål på dette då? På Yanmar motorer skal det være 0,5!

Om du bruker 0,10 eller 0,05 spiller ikke noe særlig rolle. Men 0,05 er veldig myk, og vanskelig å få skikkelig mål med. En oppretting innenfor 0,10 mm er uansett godkjent og vel så det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...