enter4u Startet 17.Mai.2010 Del på Facebook Startet 17.Mai.2010 (redigert) I dag retta jeg opp motoren etter å ha kjørt 30 timer denne sesongen. Tenkte det var greit å ettersjekke vinkelen mellom aksel og girkasse. Kjørte en tur etterpå og merka med en gang at jeg hadde mindre støy i båten, og jammen fikk jeg nesten 100 omdreininger mer enn hva jeg hadde før. Hva har skjedd?? Redigert 17.Mai.2010 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AndreHugo Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Du har gjort noe rett . Sorry useriøsiteten, men kunne ikke dy meg . Har selv md21, og finner du ut hva som ble gjort rett, har det vært gøy å vite om det Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Hehe.....Vel. Det jeg har gjort er å ta motorvask og vaska i motorrommet samt retta inn motoren. Hvor mye det dreide seg om er jeg usikker på. Før fik jeg 3350 o/min, men nå fikk jeg 3400-3450 o/min. Er det opprettingen som har fått akslingen til å bevege seg friere eller noe sånt tro???? Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Det kan være det som har vært årsaken, opplevde det samme med en SABB 18hk for noen år siden. Den også gikk mye lettere og penere etter oppretting, bare så det er sagt så var den j*&%¤#i skjeiv. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Og ikke nok med det. Jeg fikk redusert støyen betraktelig også Men så sliter jeg litt da. kontrollboksen leder støy og fungerer som en høyttaler. Noen som har gode råd for å fjerne den??? Sitér dette innlegget Link to post
AndreHugo Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Har også samma problem.Jeg fikk redusert litt av støyen fra kontrollboksen, ved å isolere vaieren samt en ledning som går like ved vaiern, med glavaflex, rørisolasjon (som rørleggere bruker). Tipper støyen er ressonans, og dermed ble det isolasjon. Den litt mindre "uproffe" måten stoppe lyden på har jeg funnet ut er å legge ett par skikkelig gode tykke ull-lester mellom kontrollboks og sidenpanelet på snekka(som jeg har). Blir det nok press der, så er nesten lyden borte. Oppdaget dette ved at jeg ved en feil engang la fra meg varme-lestene mine akkurat der under kjøring. Sånn i farta var det den eneste plassen lestene ville sitte fast under hard sjø, samt samtidig var innen rekkevidde for meg . Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Er det opprettingen som har fått akslingen til å bevege seg friere eller noe sånt tro???? Mhm! Det kan høres ganske så riktigt ut! Mellomrommet til flensen på gearet, og flensen på akslingen skal ikke være større en 0,05? Og vist du har hatt større mellomrom, har akslingen bevegd/vribrert mere og du vil tape turtall på dette, det som også kan ha sjedd, er at flensen har gått nermere en 0,05? på ene siden, og gjort akslingen skeiv, etter som motor har stått skeiv, da du rettet opp motoren, har dette blitt beint, og går rett og fint.. Det du kan gjøre er og måle avstanden med en sann dinks som dette, kalt BLATT? Og finne 0,05 eller er det 0,005? (Dette vet helt sikkert noen andre mere nøyaktigt) Men iallefall og dra den hele veien rundt imellom flensene, og passe på at det riktige mm. målet går akkuratt med såvidt klaring (så lite så muligt) Jo jevnere, jo bedre Lykke Til Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
larss Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 God Morgen. Når det gjelder den lyden du får opp via kontroll boksen din, kan du muligens få fjernet noe av ved å sette på en liten O-ring mellom mutteren på speed/gear kabelen din og selve speed/gear hendelen på motor/gear. Er disse teleflex kablene litt "slakke" på hver side så blir det noe lyd. Hmm... var ikke lett å få forklart dette Lars Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Sjømann: Det heter bladsøker Og det skal være 0,10mm eller mindre. Dette vet jeg alt om....på den harde måten Kontrollboksen er ikke sidemontert, men rett på "dæsjen". Jeg har i hvertfall funnet ut at det er gear-kabelen som spiller musikk for meg. Den ligger i spenn ved siden av motoren. Det er litt trangt der, men skal prøve å legge den på en annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Sjømann: Det heter bladsøker Og det skal være 0,10mm eller mindre. Dette vet jeg alt om....på den harde måten Oja, På mine står det 13 BLATT, kansje bare ett merke! Har Volvo Penta egne mål på dette då? På Yanmar motorer skal det være 0,5! Holder sjøl på og montere motor i båten min, så vet dette stemmer 100%! Men husket bare ikke om det var 0,5 eller 0,05 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Fjordland Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 .05 er veeeldig liten passning, så eg vil nok si ganske så sikkert det er .5 skulle d vere en av di... Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Kanskje det er 5 tusendels tommer(0.005")? Eller 5 thou som de sier. Tilsvarer ca. 0.1mm Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Nei, er nok 0,5 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Fantino Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Oja, På mine står det 13 BLATT, kansje bare ett merke! <>13 BLATT = 13 blad på tysk. Du kan jo telle og se om det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Aaah, Det tenkte jeg ikke på Då har jeg lært noe i dag å, selvom jeg hadde tysk på ungdomskolen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 19.Mai.2010 Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Har Volvo Penta egne mål på dette då? På Yanmar motorer skal det være 0,5! Om du bruker 0,10 eller 0,05 spiller ikke noe særlig rolle. Men 0,05 er veldig myk, og vanskelig å få skikkelig mål med. En oppretting innenfor 0,10 mm er uansett godkjent og vel så det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.