Jon-Kåre Startet 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2010 Har montert trimplan og får ikke babord side til å virke slik det skal. Det går fint å kjøre det ned men der blir det, rikker segg ikke andre veien. Det vil si når jeg løsner slangeklemmen slik at oljen slipper ut kommer det tilbake. Jeg kan og kjøre det et stykke ned og så opp igjen men kjører jeg det nærmebunnen så blir det stående. Noen som har noen gode råd??. Kan det være en ventil som henger?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Superkul Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 på mine var det dårlig kontakt i bryterne dvs: strømskinner bak dem Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Glemte vel å skrive det men pumpen går men det skjer ingenting. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 hmmmm pumpa skal ikkje gå vel? Iallefall de fleste flaps, så er det einveis sylindrer som bare presser ned med motor, og så er det fjær inni som fikser retur(sammen med kraft fra sjø...) Mulig koplingsfeil her då... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Frehau Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Høres ut som det blir for mye trykk på linja når du har presset de fullt ut til at pilottrykket klarer å åpne check ventilen. Prøv å lufte systemet ordentlig å se om det hjelper. Hvis du nettopp har montert det, så antar jeg at alt er nytt? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Nei det er ikke helt nytt men maks benyttet 2 timer tidligere på min forrige båt. Mener å huske at dette skulle lufte seg gjenom påfyllingshullet?. Når jeg åpner på slangeklemmen kom det riktig nok noe luft alle tre gangene. Skal jeg bare fortsette med dette? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Denne check ventilen er den montert i selve pumpa eller er den i sylinderen?. Sylindrene er foresten fjærbelastet hvis dette har noe å si? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Frehau Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Ok, hvis de er fjærbelastet og kun har en hydraulikkslange per sylinder så blir det en annen sak. Jeg tenkte kanskje du hadde de som blir kjørt hydraulisk begge veier. Men, det må vel uansett sitte en ventil i pumpen som skal åpne for å slippe tilbake oljen. Går det to linjer ut fra pumpen, eller en som splittes til hver sylinder? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Det kommer ut en slange til hver av planene hvis det er det du mener. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Frehau Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Selvfølgelig gjør det det, bare jeg som ikke tenker meg om . Prøv å bytte om slangene på pumpa og se om feilen flytter seg til det andre trimplanet. Gjør det det, er det i pumpa feilen ligger. Er det fremdeles det samme trimplanet som sitter, så må det være for slakk fjær i det eller en annen skade på trimplanet. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Ja jeg kan muløigens prøve det men først må jeg finne ut av en ny feil som har dukket opp. Nå klikker det bare i rele i pumpen men den går ikke?????????????? Beroligende kommentarer mottas med takk Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Fjordland Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Beroligende kommentarer mottas med takk såså, det ordne seg nok. Dette fikse du Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Eg savner kommenter til min påstand tildigere. Pumpa på min QL går kun når eg kjører ut flaps. Når eg trykker på retur/opp-flaps, så er det bare ventil som åpner og slipper ut trykket i systemet, og fjær i sylinder ordner retur. (eller husker eg heilt feil?? trur ikkje pumpa skal gå ved retur) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Noen som har noen ide om hvorfor det bare klikker i releet. Det er nok strøm på batteriet garantert, jeg kan heller ikke skjønne at noen el. forbndelse skal være dårlig???????????????????????????????? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Eg savner kommenter til min påstand tildigere. Pumpa på min QL går kun når eg kjører ut flaps. Når eg trykker på retur/opp-flaps, så er det bare ventil som åpner og slipper ut trykket i systemet, og fjær i sylinder ordner retur. (eller husker eg heilt feil?? trur ikkje pumpa skal gå ved retur) Det er riktig at dette er fjeærbelastet men pumpen går på retur også, antar den slipper oljen tilbake i kontrollerte former? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Frehau Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Det kan være børstene på motoren som er slitt, eller ute av posisjon. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Prøv å bytte om slangene på pumpa og se om feilen flytter seg til det andre trimplanet. Gjør det det, er det i pumpa feilen ligger. Er det fremdeles det samme trimplanet som sitter, så må det være for slakk fjær i det eller en annen skade på trimplanet. Da fikk jeg pumpa til å gå igjen, skrudde opp og dreide med et skrujern så løsnet den. Hvorfor den satt fast vet jeg ikke. Får bare krysse fingrene og håpe det var et engangs tilfelle. Byttet om på slangene og ganske riktig nå er det styrbord trimplan som sitter fast. Det setter seg først fast når man kjører det helt ned. Før det kommer helt ned går det både opp og ned uten problem. Pumpen virker altså begge veier, noe jeg og sjekket når jeg hadde den demontert. Kan det være noe luft jeg ikke blir kvitt? Hvis det er luft skulle ikke denne kunne dras lett gjenom slangen eller vil den greie å lage en "propp" som hindrer oljen i å dra seg tilbake???. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jori Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Da virker dine trimsylindrer. Du kan jo også ha fått noe "møkk" inn i systemet som delvis sperrer oljeflyten. Jeg kan for lite om disse systemene, siden de i utgangspunktet er lukket, men er sikkert mulig å flushe/blåse de. Kan også være luft i systemet som du sier, men mener de systemene skal lufte seg selv ved å heve flapsene opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 (redigert) Da er det i pumpa feilen sitter, og som sagt tidligere så høres det ut som det blir for mye trykk på linja når du har presset de fullt ut til at pilottrykket klarer å åpne den ene check ventilen. Det kan være møkk i den, så du må nok se om det går an å skru ifra hverandre så du kommer til ventilen og får renset opp. Ellers kan det være at du har en indre lekkasje i den ene pilotlinjen, og da er det vel bytte av pumpe tenker jeg. Kom til å tenke på en ting. Når du kjører ned flapsene så minker oljenivået i pumpen. Det er ikke bare at du har litt for lite olje på da, slik at når de er helt nede er det akkurat så lite olje igjen at pumpen begynner å trekke luft slik at den ikke klarer å bygge opp pilottrykk? Redigert 18.Mai.2010 av Frehau (see edit history) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Ja der fant jeg feilen. Skrudde opp pumpen og begynte å ta den fra hverandre helt til naboen sier: Der står 24 volt only på den der. Tenkte ikke over at jeg hadde jo 24volt i gammelbåten mens det her er 12 volt. Ja ja man lærer så lenge man lever. Har koblet til et ekstra batteri nå slik at jeg har 24volt på pumpen til flapsen så får jeg heller leve med at det må lades manuelt. Tror og håper at det går noe tid mellom hver gang det er nødvendi. Eventuelt så kan jeg vel lage meg en bryter slik at jeg kan switche dette batteriet over til 12 volt slik at det tar lading mens jeg kjører :eek: Takk for alle gode råd :wflag: :wflag: :wflag: :flag: :flag: :flag: :flag: :flag: Hilsen Jon-Kåre som for øyeblikket føler seg litt dum Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Glemte å si det men det virker nå Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Når jeg n¨å har sovet på dette begynte jeg å tenk, det må vel finnes omformer/inverter eller hva det nå heter som omformer strømmentil 24v fra mitt 12v batteri? Pris? Hvor kjøpe? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 trur du at du får meir hjelp nå?! fyyyy..... hihi. Nei slik er det bare av og til. Korleis skiller du at ikkje du slipper 24 på resten av båten fra dette ekstra batteriet ? http://www.powershop.as/PartDetail.aspx?q=p:10501403;c:100202 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jon-Kåre Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Korleis skiller du at ikkje du slipper 24 på resten av båten fra dette ekstra batteriet ? jeg tok - fra batteriet som skal til trimplanene og koblet denne til + på bateriet som går til 12v opplegget, så koblet jeg + ledningen fra trimplanene til pluss på batteriet til trimplanene. Når det gjelder linken så så den vel grei ut den der men jeg må vel sjekke hvilket behov trimplanene har når det gjelder strømmengde, prisen synes jeg var lite hyggelig. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
torbi Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Bruker denne tråden, teknisk spørsmål: På mine flaps er de nede, men eg får ikke de opp når båten står i ro, betyr båten må være i fart for å få de opp pga press? eller er det noe galt i ? på forhånd takk. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.