Jump to content

Babord trimplan sitter fast


Jon-Kåre

Recommended Posts

Har montert trimplan og får ikke babord side til å virke slik det skal. Det går fint å kjøre det ned men der blir det, rikker segg ikke andre veien. Det vil si når jeg løsner slangeklemmen slik at oljen slipper ut kommer det tilbake. Jeg kan og kjøre det et stykke ned og så opp igjen men kjører jeg det nærmebunnen så blir det stående. Noen som har noen gode råd??. Kan det være en ventil som henger??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Glemte vel å skrive det men pumpen går men det skjer ingenting.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

hmmmm pumpa skal ikkje gå vel? Iallefall de fleste flaps, så er det einveis sylindrer som bare presser ned med motor, og så er det fjær inni som fikser retur(sammen med kraft fra sjø...)

Mulig koplingsfeil her då...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Høres ut som det blir for mye trykk på linja når du har presset de fullt ut til at pilottrykket klarer å åpne check ventilen. Prøv å lufte systemet ordentlig å se om det hjelper. Hvis du nettopp har montert det, så antar jeg at alt er nytt?

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikke helt nytt men maks benyttet 2 timer tidligere på min forrige båt. Mener å huske at dette skulle lufte seg gjenom påfyllingshullet?. Når jeg åpner på slangeklemmen kom det riktig nok noe luft alle tre gangene. Skal jeg bare fortsette med dette?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Denne check ventilen er den montert i selve pumpa eller er den i sylinderen?. Sylindrene er foresten fjærbelastet hvis dette har noe å si?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ok, hvis de er fjærbelastet og kun har en hydraulikkslange per sylinder så blir det en annen sak. Jeg tenkte kanskje du hadde de som blir kjørt hydraulisk begge veier. Men, det må vel uansett sitte en ventil i pumpen som skal åpne for å slippe tilbake oljen. Går det to linjer ut fra pumpen, eller en som splittes til hver sylinder?

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Det kommer ut en slange til hver av planene hvis det er det du mener.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig gjør det det, bare jeg som ikke tenker meg om :rolleyes: . Prøv å bytte om slangene på pumpa og se om feilen flytter seg til det andre trimplanet. Gjør det det, er det i pumpa feilen ligger. Er det fremdeles det samme trimplanet som sitter, så må det være for slakk fjær i det eller en annen skade på trimplanet.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Ja jeg kan muløigens prøve det men først må jeg finne ut av en ny feil som har dukket opp. Nå klikker det bare i rele i pumpen men den går ikke?????????????? :headbang::sweat::cryin: Beroligende kommentarer mottas med takk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Eg savner kommenter til min påstand tildigere. Pumpa på min QL går kun når eg kjører ut flaps. Når eg trykker på retur/opp-flaps, så er det bare ventil som åpner og slipper ut trykket i systemet, og fjær i sylinder ordner retur. (eller husker eg heilt feil?? trur ikkje pumpa skal gå ved retur)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen ide om hvorfor det bare klikker i releet. Det er nok strøm på batteriet garantert, jeg kan heller ikke skjønne at noen el. forbndelse skal være dårlig????????????????????????????????

trimplan.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Eg savner kommenter til min påstand tildigere. Pumpa på min QL går kun når eg kjører ut flaps. Når eg trykker på retur/opp-flaps, så er det bare ventil som åpner og slipper ut trykket i systemet, og fjær i sylinder ordner retur. (eller husker eg heilt feil?? trur ikkje pumpa skal gå ved retur)

Det er riktig at dette er fjeærbelastet men pumpen går på retur også, antar den slipper oljen tilbake i kontrollerte former?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Prøv å bytte om slangene på pumpa og se om feilen flytter seg til det andre trimplanet. Gjør det det, er det i pumpa feilen ligger. Er det fremdeles det samme trimplanet som sitter, så må det være for slakk fjær i det eller en annen skade på trimplanet.

 

Da fikk jeg pumpa til å gå igjen, skrudde opp og dreide med et skrujern så løsnet den. Hvorfor den satt fast vet jeg ikke. Får bare krysse fingrene og håpe det var et engangs tilfelle.

 

Byttet om på slangene og ganske riktig nå er det styrbord trimplan som sitter fast. Det setter seg først fast når man kjører det helt ned. Før det kommer helt ned går det både opp og ned uten problem. Pumpen virker altså begge veier, noe jeg og sjekket når jeg hadde den demontert. Kan det være noe luft jeg ikke blir kvitt? Hvis det er luft skulle ikke denne kunne dras lett gjenom slangen eller vil den greie å lage en "propp" som hindrer oljen i å dra seg tilbake???.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da virker dine trimsylindrer.

Du kan jo også ha fått noe "møkk" inn i systemet som delvis sperrer oljeflyten.

Jeg kan for lite om disse systemene, siden de i utgangspunktet er lukket, men er sikkert mulig å flushe/blåse de. Kan også være luft i systemet som du sier, men mener de systemene skal lufte seg selv ved å heve flapsene opp og ned.

Link to post
Share on other sites

Da er det i pumpa feilen sitter, og som sagt tidligere så høres det ut som det blir for mye trykk på linja når du har presset de fullt ut til at pilottrykket klarer å åpne den ene check ventilen. Det kan være møkk i den, så du må nok se om det går an å skru ifra hverandre så du kommer til ventilen og får renset opp. Ellers kan det være at du har en indre lekkasje i den ene pilotlinjen, og da er det vel bytte av pumpe tenker jeg.

 

Kom til å tenke på en ting. Når du kjører ned flapsene så minker oljenivået i pumpen. Det er ikke bare at du har litt for lite olje på da, slik at når de er helt nede er det akkurat så lite olje igjen at pumpen begynner å trekke luft slik at den ikke klarer å bygge opp pilottrykk?

Edited by Frehau (see edit history)

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

:flag_sw: Ja der fant jeg feilen. Skrudde opp pumpen og begynte å ta den fra hverandre helt til naboen sier: Der står 24 volt only på den der. Tenkte ikke over at jeg hadde jo 24volt i gammelbåten mens det her er 12 volt. :lol: Ja ja man lærer så lenge man lever. Har koblet til et ekstra batteri nå slik at jeg har 24volt på pumpen til flapsen så får jeg heller leve med at det må lades manuelt. Tror og håper at det går noe tid mellom hver gang det er nødvendi. Eventuelt så kan jeg vel lage meg en bryter slik at jeg kan switche dette batteriet over til 12 volt slik at det tar lading mens jeg kjører :eek: :eek: Takk for alle gode råd :wflag: :wflag: :wflag: :wflag: :wflag: :wflag: :flag: :flag: :flag: :flag: :flag: :flag: :flag: :flag: :flag: :flag: Hilsen Jon-Kåre som for øyeblikket føler seg litt dum

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Glemte å si det men det virker nå

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Når jeg n¨å har sovet på dette begynte jeg å tenk, det må vel finnes omformer/inverter eller hva det nå heter som omformer strømmentil 24v fra mitt 12v batteri? Pris? Hvor kjøpe?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

 

 

Korleis skiller du at ikkje du slipper 24 på resten av båten fra dette ekstra batteriet ?

 

 

jeg tok - fra batteriet som skal til trimplanene og koblet denne til + på bateriet som går til 12v opplegget, så koblet jeg + ledningen fra trimplanene til pluss på batteriet til trimplanene.

 

Når det gjelder linken så så den vel grei ut den der men jeg må vel sjekke hvilket behov trimplanene har når det gjelder strømmengde, prisen synes jeg var lite hyggelig.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 1 year later...

Bruker denne tråden,

 

teknisk spørsmål: På mine flaps er de nede, men eg får ikke de opp når båten står i ro, betyr båten må være i fart for å få de opp pga press? eller er det noe galt i ?

på forhånd takk.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...