Jump to content

AIS muligheter på Raymarine C80

Frehau

Recommended Posts

Jeg har montert en NASA AIS og koblet denne til min C80. Jeg får targets, men savner kanskje en sånn fin strek som viser hvor de er på vei hen, slik at jeg slipper å peke på target for å få opp COG. Er det mulig på NASA/C80? En annen ting er at jeg så ett eller annet sted at de fikk opp targets i sann størrelse (relativt til kart). Hvordan er mulighetene for dette?

www.leahnis.net

Har du oppgradert programvaren på plotteren til siste versjon? Ikke sikker på at det hjelper deg, men dette er ofte lurt å gjøre ifbm. tilkobling av "nymotens" utstyr. Se denne linken for instruksjoner.

Ikke helt sikker på om jeg forstod spørsmålet ditt. Virker AIS greit mot C80 bortsett fra at du ikke har noen "heading marker" på AIS målene?

Sikkert dumt spørsmål, men har du sjekket siste versjon av manualen? Kapittel 11 inneholder en god del AIS informasjon - se spesielt avsnittet "Displaying AIS Vectors". Står "AIS VECTOR" til "ON" hos deg?

Edited by Bømlo (see edit history)

Ser at siste update er 4,28 tror jeg den het, det nye der er noe om AIS.

Jeg har 3,18, er det noen som vet hva man får mer av AIS info ved å oppgradere ?

Takk til begge, Jeg har den nyeste versjonen, 4.29 mener jeg det er.

Bømlo, jeg vet ikke om det heter heading marker, men det du nevner om display ais vector høres jo ut som det jeg snakker om. Det jeg mener er at jeg ønsker ais objektene til å vises med en relativt lang strek foran, pekende i samme retning som cog. Sitter i Nordsjøen nå, så jeg skal sjekke det når jeg kommer hjem.

www.leahnis.net

Låner denna tråden litt jeg ,om det er ok ?Har c120 nede og c80 på fb,har en ais box montert som viser andre båter men.Nå så er det dødt ,ikke rørt noen ting som jeg veit om .Men får ikke inn ais mål lenger ,tenkte kansje noen hadde noen tips på hvor eller hva jeg bør gjøre.Har sett over det jeg finner av sikkringer, har også sett over oppsett men da uten å trykke eller stille på noe.Hadde vært ok å hatt den iorden da,når det først er montert inn .Så håper på noen tips her ,som kansje gjør at jeg kan få det i vater igjen ;o))

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Bare lån, men du må nok uttdype litt. Hva slags ais? På min Nasa er det jo et par dioder, som indikerer pwr og data. Sjekk at antennen er tilkoblet skikkelig og at instillinger for ais på plotteren er riktige (hvis den av en eller annen grunn skulle ha resatt seg).

www.leahnis.net