Jump to content

Rengjøring av dieseltanker - må tankene ut av båten?

Key Freak

Recommended Posts

Er den beste (eneste) metoden for å få gjort ren dieseltankene å ta dem ut av båten, eller finnes det enklere løsninger som er effektive? De sitter jo gjerne litt klønete plassert, så det vil være en stor jobb å ta dem helt ut av båten.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Jeg gjorde selvsagt noen søk før jeg postet, men det er ikke alltid like lett å tenke ut hva man skal søke på for å få noen fornuftige resultater. Søkefraser som inneholder "diesel" gir gjerne noen hundre irrelevante treff. Men nå har jeg funnet et par tråder...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Det er ofte nok å tømme tanken(e), f.eks med en pumpe påmontert en elektrisk drill.

Diesel tas over på kanner som kan filtreres tilbake på tank.

Hvis det er vann i dieseltanken vil dette skille seg når det står på kanner.

De siste 5-10 ltr kan du tømme til slop. Hvis mye dritt suges dette opp med egnet redskap. Hvis mulig er det greit med dreneringskrane i bunn av tank, men på mange båter er dette ikke mulig.

Man føler seg mye tryggere når man har tømt og sjekket dieseltanker, jeg har gjort dette hver gang jeg har byttet til "ny" bruktbåt.

lykke til !

Jeg har nå begynnt å foreta en tankrensing hvert år.Dette vil jeg fortsette med helt til sikteglasset i Racorfilteret er gullende rent ved sessongslutt.

Det jeg har gjort er å sørge for tilgang fra toppen av tankene, der hvor pickuprørene og retur fra tanken kommer. Jeg har skåret nødvendige huller i glassfibergulvet. Og laget meg nye mannhull i tankene.

Når jeg skal rense sørger jeg for å ha under halv tank på begge tankene. Deretter benytter jeg en Marco tannhjulspumpe til å pumpe innholdet fra den ene tanken over i den andre. Jeg lar det stå igjen en 3-4 liter som jeg tilslutt suger opp med en våtstøvsuger. På de siste litrene samles det aller meste av møkka du måtte ha igjen, og dette går i støvsugeren. Når dette er gjort, snur jeg tannhjulspumpa og spyler alle flater innvendig med diesel fra den fulle tanken. Der jeg kommer til benytter jeg i tillegg en børste til å skrubbe rent. Så avslutter jeg med å ta det som da blir igjen i bunnen med støvsugeren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...