Jump to content

VP AQD40A - er dette opprinnelig en marinisert lastebilmotor?


Kommandør

Recommended Posts

Historien sier vel at sjefen for VP og sjefen for lastebilavdelingen var naboer og ble enige om å lage en ny serie motorer for marint/lastebilbruk, og vips var 30/40-serien født. Kalles visstnok "stakittmotoren" i enkelte sammenhenger. Det med stakitt mener jeg faktisk jeg leste på volvo-nettsider en gang ifm. et jubileum el. Mulig det bare er en god historie dog, men dersom motoren din har betegnelsen over så kan du altså likesågodt si at en volvo lastebil med 3.6l rekkesekser har en "terrifisert" marinemotor :smiley: (er selvsagt noen som har hjemmemarinisert lastebilmotorer også - et typisk kjennetegn er vel ofte at turbo ikke er vannkjølt)

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er dette den eneste motoren som er laget for marinebruk, alle andre motorer er opprinnelig laget for andre formål. Dette ble så vellykket at de begynte å bruke dem i lastebiler etterpå. Sto en artikkel om dette i Båtbørsen for noen år siden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hej.

 

Jeg hittede dette link:

http://www.volvotrucks.com/trucks/global/en-gb/company/history/1980s/Pages/FL6_and_FL4.aspx

 

I den artikkel står bl.a:

 

"The FL6 was introduced in 1985, and in 1986 the even lighter FL4 was introduced. This was basically the same as the FL6L, but now with a light, fuel-efficient direct-injected Volvo TD41 engine, derived from the engine previously used in the F4 truck, and similar to the highly efficient marine engines utilized by Volvo Penta."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...