Kommandør Startet 17.Mai.2010 Del på Facebook Startet 17.Mai.2010 Jeg har en slik motor og lurer på om noen vet om denne motoren også står i Volvo lastebiler fra 80 tallet? PM Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Historien sier vel at sjefen for VP og sjefen for lastebilavdelingen var naboer og ble enige om å lage en ny serie motorer for marint/lastebilbruk, og vips var 30/40-serien født. Kalles visstnok "stakittmotoren" i enkelte sammenhenger. Det med stakitt mener jeg faktisk jeg leste på volvo-nettsider en gang ifm. et jubileum el. Mulig det bare er en god historie dog, men dersom motoren din har betegnelsen over så kan du altså likesågodt si at en volvo lastebil med 3.6l rekkesekser har en "terrifisert" marinemotor (er selvsagt noen som har hjemmemarinisert lastebilmotorer også - et typisk kjennetegn er vel ofte at turbo ikke er vannkjølt) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Så vidt jeg vet er dette den eneste motoren som er laget for marinebruk, alle andre motorer er opprinnelig laget for andre formål. Dette ble så vellykket at de begynte å bruke dem i lastebiler etterpå. Sto en artikkel om dette i Båtbørsen for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kommandør Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 Hei og takk for svar! Jeg vurderer å skaffe meg en delemotor fra en lastebil dersom det er samme motoren. Noen som vet om typebetegnelse på hvilke Volvo lastebiler denne motoren eventuelt stod i? PM Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Hej. Jeg hittede dette link: http://www.volvotrucks.com/trucks/global/en-gb/company/history/1980s/Pages/FL6_and_FL4.aspx I den artikkel står bl.a: "The FL6 was introduced in 1985, and in 1986 the even lighter FL4 was introduced. This was basically the same as the FL6L, but now with a light, fuel-efficient direct-injected Volvo TD41 engine, derived from the engine previously used in the F4 truck, and similar to the highly efficient marine engines utilized by Volvo Penta." Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.