Sun Flyer Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Her er årets poll. Hvem gjør det best av Bp-båtene? Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
norflyer Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Tror jammen jeg så Mooswine ombor i en Bavaria på selveste grunnlovsdagen. Dette må da være et ekslusjonsgrunlag fra BP.???? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Posted May 18, 2010 Share Posted May 18, 2010 Han var neppe edru, og sikkert under tvang. hvis det da ikke var et hunkjønn som lokket. eller en kombinasjn av alle disse elementene. Og han husker det sikkert ikke heller, Slik blir for fortrengt. av en skjærgårdskryssende sørlandsseiler. Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Posted May 18, 2010 Share Posted May 18, 2010 Det var veldig hyggelig ombord i Bavariaen, jeg fikk mange gode tips om rigging og regattaseiling. Også til mitt forsvar var det en 99 modell som ikke har de stygge vinduene...: ) Quote . Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Posted May 18, 2010 Share Posted May 18, 2010 Vi er ferdig rigget og klar Men begynner å få kalde føtter på om dette er noe for oss med det laveste LYS tallet i regattaen samtidig som vi ikke akkurat kan si vi har seilt opp til LYS tallet vårt heller Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Molo Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 (edited) Hvor blir det av oppdateringer på nettsiden til regattaen. Siste nyhet er at det fortsatt er mulig å melde seg på, tre og en halv time før start (?). Sitter klar til å følge vårens vakreste eventyr. Noen som har link til trackingen? Edited May 19, 2010 by Molo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
helson Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Sjekk Seilmagasinet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Junke Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 (edited) må endre denne heldigvis. Ser ut til at det var noe med trackingen. Ligger bra an nå! Tracking: http://www.traclive.dk/events/event_20100518_Seilmakere/index.php?raceid=398a8c40-6281-11df-b323-001e0bdc1ba9 Edited May 19, 2010 by Junke (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 de har da fått litt vind, gjør over 5 knop de beste, og Sun Flyer ligger bra an http://www.traclive.dk/events/event_20100518_Seilmakere/index.php?raceid=398a8c40-6281-11df-b323-001e0bdc1ba9 de nærmer seg Sorta Broen. Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Junke Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 (edited) Mangler tracking på SOLO, som ser ut til å være første båt i feltet Edited May 19, 2010 by Junke (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Solo seiler i hvertfall, her er posisjon for 38 minutter siden https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1435/solo.jpg Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
JGH Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Ser at Sun Flyer ligger likt med ein Bav 42 Cr. Rekner med at dette er for at dei i Baven skal føle seg bedre. Quote BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Ser at Sun Flyer ligger likt med ein Bav 42 Cr. Rekner med at dette er for at dei i Baven skal føle seg bedre. Mulig det er omvendt . Hørte at de i Bav skulle på seilkurs til uka. Første gangen i seilbåt. Ellers er det ikke lett vind. Bav burde ikke henge med. Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Ser ut som den italienske billigbåten har slått Sun Flyer igjen...: ) Quote . Link to post Share on other sites More sharing options...
SuperGnisten Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Ser jo ut som Bergen skal gi sun flyer kamp om beste Baatplassen båt.. ligger foreløpig på 8.. litt igjen enda då.. Quote sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Da venter vi på en utfyllende raport ifra Sun Flyer. eller andre som var med. hva gjorde de feil og hva gjorde de bra. Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Det ser ut som om Bergen og kaptein Blondebill får seg en skikkelig opptur etter at forstaget røyk forrige helg, ligger nå på 6 plass og klatrer! Quote . Link to post Share on other sites More sharing options...
JGH Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 tja, siste eg har fra Kaptein BlondeBill på sms er at dei har brutt, vindstille og tåka tok dei utforbi Austevoll. Quote BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 hva gjorde de feil og hva gjorde de bra. Da er vi trøtte og og gode etter vårt første forsøk i seilmakeren DH. Med varsel om svak vind var det ikke tvil om at valget ble havet sørover for vår del, spørsmålet var bare nårtid en skulle stikke ut der. Vi fokuserte veldig på båtfart mot målet og siden det (stort sett) var vind gikk vi gjennom austevoll og videre Brandasundet (m/spinnaker) før vi var på havet resten av turen. Spinnakeren sto også kontinuerlig fra Stolmasundet til like før Skudeneshavn. Ble litt mye smell og klabb for spinnakeren tidvis på den grunnet havbølger og skarp vinkel i perioder, fikk noen "smilehull" i toppen av den. Perset 7,8 kn på en surf utpå natten.Kom inn til Skudeneshavn som (nest?) siste båt men var aldeles storfornyde. Vi var sist i vå klasse like etter Nadun, men hadde 12-15 båter bak oss på all over listen Etter litt søvn og sying av spinnaker var det på an igjen, vind fra nord fristet ikke å krysse seg i mot innaskjærs så det ble havet igjen. Det blåste noe mere enn hva vi hadde trodd og vurderte å sette et rev men etter å ha benytte alle trimtriksene i boken fikk vi en flott seilsetting. Med vind rett i mot viste vi hva vi hadde å slite med hele dagen, gikk først langt til Hywind møllen for å ta høyde. Tabbe nr 1, her ute var det mindre vind,mere sjø og retningen ga oss ikke den forventde kursen mot målet. Hywind er et interessant konsept men vi sløste vekk mye tid med å gå så langt ut.Krysset ut og inn kysten hele dagen, planen var å gjøre dette helt til Marstein, men på natten ble vi så oppgitt over avdrift og motstrøm som stadig ga oss skuffelser over hvor langt frem vi skulle komme pr slag og vi endret plan og kurset inn i Austevoll, dette var tabbe nr 2. I det vi var kommet midt inn i Austevoll var det vindstille, brukte time etter time på lete oss frem etter små vindstriper som kunne ta oss gjennom Hufthammarbroen. Blondebill var så trøtt at hun sovnet sittende gang på gang. Vi hadde et skipsråd hvor vi ble enige om å holde på frem til lunsj, om ikke noe spesielt skjedde og deretter gikk Blondebill i koma. Etter å ha prøvd alle sundene før broen kom jeg omsider så lang frem at jeg kunne se broen. Like etter var broen forsvunnet igjen, denne gang av tåke. sikten var ca 30 meter og jeg lå og drev midt i skipsleden, her er ca 30-100m mellom øyene og det var utfordrene nok å prøve å seile seg frem her uten vind og uten å grunnstøte i sikt og det samme fristet lite uten sikt. Ankring vet jeg er tillatt i regatta men jeg fant ikke dette hesiktsmessig i skipsleden, det er også noen brygger langs landet her og jeg vurderte å starte motor å fortøye her, men ettersom dette er regelbrudd valgte jeg (etter å forgjeves ha prøvd å få kontakt med en Snorkende Blondebill) jeg å starte motor å bryte regattaen. Dette var tabbe nr 3. Jeg burde ha startet motor og fortøyd i sikkerhetens navn men ventet med å rapportere at vi hadde brutt. Etter noen timers søvn ved Kleppholmen var det fin seilebris og skyfri himmelm og fremdeles 8 timer igjen til makstid. Vi kunne fint ha klart å fullført men psyken holdt ikke, vi var trøtte og leie og letet nesten etter unnskyldniger til å slippe å seile mere. Lesson learned, ikke gi opp. Håper å stille til start igjen neste år, vi har vist at det fint lar seg gjøre å seile "campingvogn" i denne regattaen bare mannskapet har bedre psyke enn oss. Utrolig lærerikt, masse tid til å prøve å feile trimming.Anbefales alle å delta. Men vi var også for dårlig til å benytte ledig tid til å sove og ble dermed veldig trøtte. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SuperGnisten Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Skal ha for forsøket då.. lå bra ann en periode.. Quote sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Ingenting å være flau over! Godt jobbet! Trenger Blondebill i Færdern : ) Quote . Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Hun er giret for Færderseilas, men jeg har jobbehelg og vi sliter litt med barnepass. Men jobber med saken. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Flott Bergen, Bra jobba. og Moose, nå er det opp til deg å bevise noe i Færderen. Jeg hadde jo meldt min interesse, men må melde avbud, er bortreist. Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted May 22, 2010 Author Share Posted May 22, 2010 (edited) Rapport fra sun flyer kommer her: Starten var ok. Tror vi var fjerde båt over linjen. Her er et bilde (nor 10017). Like etter start kom spinnakeren opp og vi hang ikke helt med på lensen når den ble platt. Men vi kom nå etterhvert ut i kobbeleia og der var en vindfelle som vi kom sånn middels ut av... Videre nedover ble det fokkeslør for spinnakeren kom opp igjen i klokkarviksundet. Da valgte vi å ta spinnakeren ned ca når vi kom til kleppholmen og gå ut til marsteinen i frykt for flere vindhull. Her er vi like før kleppholmen: Her burde vi heller ha valgt å gå gjennom broen ved bakkasund. Men den er 20 meter høy og det er masten min òg, så siden vi ikke har prøvd det før pyset jeg ut på den... Vel ute ved marsteinen satte vi spinnaker for tredje gang og det ble en fin ettermiddag. Etterhvert ser vi at erkefienden (scirocco 3) nærmer seg bakfra og skjærer litt opp for å ikke å bli overkjørt. Dette utvikler seg til en loffeduell som varer i over en time og gjør at både vi og scirocco driter oss ut på veivalget... Her ser vi fra trackingen hvor lurt det var. Vi er altså herved på vei til utsira og det er en stor omvei. Økt fart ved skjæring kompenserte ikke nok. Resultatet var at vi var helt ute av soga når vi kom til pitstop. Dag 2. Etter litt hvile skulle vi avgårde om morgenen. Det er noe eget ved å stå opp og vite at man skal krysse i kald nordavind helt til bergen. Vi valgte å fortsette med genoua 1 og gå på vestsiden av karmøy. Begge deler viste seg som mindre lurt og vi tapte ca 20 minutter i forhold til de som gikk karmsundet. Vi tapte også i forhold til erkefienden som seilte med mindre fokke. Scirocco3: Ca utenfor flyplassen på karmøy skiftet vi en liten fokk som vi ikke hadde prøvd før. Den var for liten... Videre styrte vi inn på sletta og inn i bømlafjorden for å krysse ut nyleia. Det var også feil, så vi tapte ca 20 minutter til i forhold til de som gikk på vestsiden av bømlo. Men vi fikk iallefall skiftet til genoua 2 som fungerte fint på kryssen videre. I selbjørnsfjorden valgte vi bekkjarviksundet, noe som fungerte greit bortsett fra en stilleperiode i fjorden der. Det ble mange slag i sundet der, men vi er jo idrettsfolk... Videre gjennom austevoll fungerte det fint. Der traff vi igjen båter som vi hadde seilt fra to ganger før, men som tjente dette inn ved å gå utenfor bømlo. Frustrerende, men vi seilte fra så godt vi kunne. Videre ble det et vindhull ved tyssøy/kobbeleia, men vi kom greit igjennom. Benyttet anledningen til å skifte forseil til lett ener igjen. Kom oss greit gjennom sotrabroen og til mål i utdøende vind og motstrøm og var fornøyde med å slippe å ligge i stilla en natt.. Hva kunne vi gjort bedre? Veivalget hele regattaen var feil. Alle valgene var mislykket. Men bedre valg ville vi kunne få en veldig hederlig resultat. Båtfarten er brukbar på kryss og for svak på dyp lens. Men det er ikke topp i forhold til de beste. Jeg har fundert på om vi burde hatt båten på siden den har vært på sjøen siden i fjor. Men det ble ikke tid til. En annet ting er at riggen virker for slakk. Må nok få en ekspert til å hjelpe med dette. Ellers fungerte båthåndteringen bra. Eneste som røk var et genouaskjøte. Jeg ser at vi tapte ca 40 minutter på dårlig veivalg på vei nordover. Uten dette ville resultatet vært hederlig (med likevel middels) på kryssen. Værmessig var dette en av de lettere doublehandedregattaene jeg har seilt, men jeg innser at løypen favoriserer de raskeste båtene siden de lettere kommer seg igjennom sotrabroen før det stilner for natten. Det er definitivt vanskeligere å fullføre med en tregere båt, da det ikke er bra for moralen å ligge i stilla og vita at mange andre sover. Derfor skjønner jeg godt hvorfor noen brøt.. Edited May 22, 2010 by Sun Flyer (see edit history) Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Denne tråden har jeg jo ikke fått med meg... Svært sent kommer min rapport: Jeg var innom tråden "Seilmakeren 2010", men så ikke at andre hadde lagt inn noe så det ble til at jeg skulle ta det senere og så kokte det litt bort. Men her kommer rapporten, vi hadde en fantastisk fin tur begge veier, men resultatmessig ble det svakt. Starten gikk greit, vi måtte ta en kuvending ved vestre bøye pga at det ikke ble plass til alle og båter som kom fra styrbord lavere presset oss over merket, uerfarent av oss, men ikke lett å finne sin plass med så mange båter til start, dette har vi ikke mye erfaring med, men det ble en udramatisk kuvending og vi kom ut midt i feltet og gikk lagt vest i starten, satte gennakeren når vi begynte å falle, men det ble for platt så etter en stund der vi håpte å unngå jibbing som vi ikke er gode på måtte vi jibbe, og dessverre ble det kluss igjen, i så lett vind burde dette går fint, men jeg webbingen på gennakeren som skulle hindre skjøte og fall i sjøen funker ikke, denne gangen kilte skjøte seg i tillegg mellom spydet og bolten som fester rulla så det satt sinnsykt fast og før jeg fikk dette opp hadde vi fått 8 tall... Vel, det ordnet seg, men vi var da blant de siste. Vi var heldige og fikk god vind ned mot kobbeleia og tok igjen mange båter som lå i stilla der, det skulle likevel vise seg at vi skulle bli sist ut derfra. Det var bingo (for oss iallefall) hvilken side av øyene en skulle velge når det var havblikk over alt. Vel, vinden kom fra nord-vest og vi lå øst og hadde dårlig strategi for å komme oss i vinden som førte til at alle rundt oss lurte seg videre, mens vi ble liggende sammen med en annen Hanse 370. Vel, den klarte å komme seg i vinden før oss den også, men vi lå ganske jevnt når vi fikk vind. Da røyk vairen i gennaker strømpa og hele stasen havnet i sjøen. Det ble mye styr før vi hadde berget den uten skader. Det blåste da såpass at vi gikk med genoa en stund nedover i Leøyaosen, men så løyet det og vi fikk den opp igjen (uten strømpe). Derfra og ned til Røvær gikk det greit, men idiotisk å gå til Marsteinen, Hanse 370en gikk Bakkasundet og vi så at den tjente mye på det, ingen problem den flotte ettermiddagen og vi tok nå igjen noen få båter som vi også burde mtp LYS-tallet vår. Men makkeren min ville ha gennaker ned før mørket kom, det fristet ikke med jibber i mørket der nede når vi ikke klarte det i lett vind om dagen. Så det ble spredte seil ned til Skudnes derfra, innenfor Ferkingstadøyene. Vi ser i ettertid at vi tapet en del på det, men safety first, det er viktig. Vi var fast bestemt på å gå utaskjærs hjem, ryktene om at vinden skulle dreie vestlig var jo helt feil og det ble bare mer og mer nordlig. Tror vi tapte stort på det, spesielt i starten ved Karmøy og så ble det veldig mye strøm utenfor Goddo og ikke minst Slåtterøy, her burde vi nok lurt oss innom holmer og skjær, men vi valgte å kjempe oss nordover i stampesjøen. Vi burde nok innsett at vi skulle gått inn ved Røvær, på vei nordover. Vi var nære på, men bestemt at vi skulle holde oss til valgt strategi i stedenfor å bli vinglete. Vi hadde nesten tatt igjen Vito (Hanse 320) da (vi hadde tatt ca 30-40 min på dem fra Skudesnes og var fornøyd med det). Utenfor Espevær ble vi overrasket av at Vito gikk inn, det ble en stor omvei for dem, men likevel var det ikke lagt bak når vi kom i Selbjørnsfjorden... Det forteller at vi ikke har seilt bra til Slåtterøy (eller det var mye mer strøm ute i havet, i tillegg til stampesjøen) Hmmm, det var nok Goddo som ødla for vi syns det gikk bra fra Espevær til Goddo, men der gikk det som nevnt veldig dårlig, men mange slag og div problem en ankerboks som sa takk for seg, mye krøll plutselig med skjøtene i slagene... Fra Slåtterøy reiste vi kjerringa, hadde vi flott seilvind og god båtfart til vi kom til broen som går over til Storebø, da løyet det og vi (jeg roret da) følte jeg seilte på ingenting, men vi snirklet oss gjennom og fikk vind under broen. Da tok vi igjen to båter (Vea Flyer og Sumar eller noe slikt) som lå nesten stille ved utløpet til Korsfjorden. Vel, så ble det bytte, jeg la meg og våknet når vi drev bakover med 1 knop nesten opp til Liholmene, null vind og mye motstrøm og så dypt at ankeret ikke ville nådd i bunnen... Vel, vinden kom vel i 1100 tiden fredag og vi fikk en flott kryss der vi kjempet med nettopp Vito igjen, som i løpet av natten hadde tatt oss igjen. Det var interessant å seile mot en helt lik båt som "bare" er 3 fot kortere ellers svært lik, vi følte vi gikk mye fortere, men den hadde en fantastisk høyde ifht oss og selv om vi nesten var på siden to ganger, tapte vi både faktisk og selvsagt på LYS. Vel, den har løygang og det var lett å se at storen deres var mye lengre inn i båten, men farten ble også lavere med det oppsette så hadde vi hadde vi ikke seilt inn i lettvind rett før mål, da vi lå mye lavere (østlig) ifht dem tror jeg vi hadde gått forbi dem greit, men de holdt på høyde-strategien og tjente på det:) Hehe en finner jo alltid en motpart som er artig å seile fra selv om resultatet totalt ble dårlig og vi selvsagt visste at vi ville tape mot dem på LYS... Oppsummert en flott tur, men det ble et problem at jeg og makker ikke har fått seilt en eneste gang sammen i år spesielt når jeg da ikke hadde fått gjort noe med probleme vi har med jibbingen av gennakeren, samtidig som det ble dårlig med tid til å sett seg inn i vær og strømforhold på forhånd. Vi skulle ha en mann på land som skulle følge med på strøm og ikke minst hva proffene foran oss gjorde, men det ble ikke gjort skikkelige avtaler om dette og det er jo slik at folk faktisk er på jobb og har det travelt... Uansett, vi stiller nok igjen, men har blitt veldig enig om at vi skal være bedre forberedt og meir samseilt før vi stiller neste gang så det er ikke sikkert det blir stilt igjen til neste år, det tar fantastisk mye tid også...:) Ble visst langversjonen likevel:) Gir du meg linken til der du har rapportert? Flott at dere fikk båten i orden og stod på nordover This post has been edited by bjoris: Today 21:02 v Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.