Jump to content

Hjelp til valg av loddepenn

Gromling70

Recommended Posts

Gromling70

"koble småledninger til stereoanlegg, LED lys osv"

Till 'småledningar' är en lödpenna på omkring 25 W lagom. Kan användas upp till c:a 2,5 kvmm ledningar.

Weller er kvalitet. I gamle dager, da man reparerte elektronikk, brukte vel 9 av 10 verksteder Weller.

Koster litt mer en på Biltema, (ca. 5 - 6 ggr så mye), men ...

Vil helst bruke 230V. Ser den første jeg linket til fra bitlema kun er på 15W. Vil det holde?

Kommer ikke til å lodde så vanvittig mye så vil gå for en som ikke er så altfor dyr, men ikke så altfor dårlig kvalitet heller. Noen som har brukt den fra biltema?

en som blir så varm at den er brukendes om vinteren i båten også.

Joda, har brukt den 12V saken i 15 blå.

Ligger i båtens verktøyveske og blir kun brukt til småreparasjoner. For større arbeid har jeg en termostatstyrt 80W Weller.

Temperaturen er særdeles viktig, enten man bruker flussfyllt tråd eller tilsats. Det varierer noe, men den vanlige flussfyllte tråden skal loddes på 325 grader. Ikke mer, og ikke mindre. Bolter uten temperaturstyring blir fort for varme slik at flussmiddelet svis før det renser. Da blir forbindelsen dårlig.

Biltema loddebolten er mer enn god nok. Har brukt Weller og annet proffverktøy på jobben i mange år, men merker ingen forskjell. Selvsagt er det forskjell på holdbarhet, men det er jo sjelden et problem til hobbybruk. Jeg har versjonen uten display, vet ikke om den finnes fortsatt. Tror den var 200-300kr billigere.

http://biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/Loddeverktoy/Loddestasjon/

Jeg anbefaler sett nr 3 fra biltema, å kjøp også stativet til 40kr. Jeg har tilsvarende sett og det er greit å ha en litt kraftigere loddebolt også, tilfelle noen tykkere kabler skal loddes. Stativet kommer godt med når ting begynner å bli varmt :)

Har selv det "svi settet", aldri blitt brukt bortsett fra førstegangs prøvetur på tre.

Selvfølgelig kan du få tak i mye som er dyrere og bedre, men har også løs 25w bolt fra tema, funker utmerket til diode og slikt. Løp å kjøp, dette kommer du sikkert til å bruke en del iløpet av årene som kommer så like greit å kjøpe et mere "komplett sett" med en gang.

En slik gass-loddepenn til ca 50 kr(blå sak) er fin å ha når man skal på farta hvor det ikke er strøm og stor brannfare :)