Jump to content

Oljesmurt hylse som "piper"?


Slagskibet

Recommended Posts

I går oppstod et lite problem. Under gange hylte tilsynelatende røykvarsleren.

Ved kontroll så var det ikke den som var problemet,ingen ting galt funnet.Fortsatte turen

men merket antydning til  små-piping fra alarmpanelet.

En innskytelse fikk meg til å sjekke motorrommet og der fant jeg at

det var tomt for olje til  propellakselen.Sleipner oljesmyrt hylse.

 

Fylte opp og kjørte videre men nå får jeg ikke olje i returslangen.

Når motoren settes i fri så kommer det et lite pip(som fra røykvarsler) akkurat i det akselen slutter å rotere. Hvis jeg begynner å bakke før akslen er stoppet å rotere og så slår stopp,

da er det ingen piping å høre. Hva kan dette være?

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har rettet opp skikkelig... :

 

Hvis oljebeholder var tom tyder det jo på at oljen lekker ut. Vet ikke hvordan det er på din båt, men jeg er helt avhengig av å lufte pakkboks ved sjøsetting. I motsatt fall blir pakkboks glovarm. Hvis det har skjedd med deg har kanskje bakerste simring røket. Husk det er 3 på Sleipner pakkbokser. Kan det være fjæra på denne simringen som gnisser og lager lyd?

 

PS! Pakkboksene til Sleipner har egen lufteskrue... .

 

Det kan jo forresten også være noe annet som lager lyd (gear f.eks). Lyden forplanter seg og kilden er ofte andre steder enn der du først trodde.

 

LET SÅ FINNER DU DET NOK UT..

Link to post
Share on other sites

Har montert på svanehals på lufteventilen,den står åpen alltid. At det er noe iveien er sikkert,olja forsvant som et lyn. Gearet er nytt og hydraulisk,så tror ikke det er der.

 

 

OLPI skrev:

 

Kan det være fjæra på denne simringen som gnisser og lager lyd?

 

 

Hvis det er den som har gått så burde det jo bråket hele tiden?

Har også sett om det lekker inn vann,kan ikke se noe. Og for å være megasmart så trakk jeg loggen og pøste vann i mengder inn under rengjøring av paddlehjulet rett før jeg oppdaget at olja var borte... . Det renner til vann i timesvis etter å ha gjort det,men tror ikke det lekker vann inn i båten.

Link to post
Share on other sites

Oljen kan jo enten gå ut i hylsa eller fremover og lekke ned i kjølsvinet.

Det siste hadde du oppdaget. Siden olja forsvant må det jo være et problem med tettning.

 

Sleipner har 3 simringer som sagt. 2 akterover (en for å stoppe vann inn i pakkboks, og en for å holde olja på plass mot hylse). 1 i fremkant av oljekammer for å tette for oljelekkasje den veien. Det var teorien... .

 

Hvordan simringer vil tette "motstrøms" er en annen sak. Du må jo få ordnet det så jeg hadde tatt den på land og sjekket. Ikke prøv et stuntmed pakkboksen på sjøen. Det kan gå riktig galt, men det vet du jo.

Link to post
Share on other sites

Har nett kjøpt sleipner oljesmurt pakkboks og enda ikke fått tid til å montere denne. Lurte bare i farten på hvilken olje som blir benyttet, og om det er forskjeller på dette. Ellers ser jeg frem til båtturer uten drypp fra hylsen. Hadde fettsmurt pakkboks med talgpakning tidligere.

Oso

Link to post
Share on other sites

Har opplevd at dersom cutlesslageret ikke får nok vann til smøring kan det oppstå "pipelyder".

 

Sjekk i tilfelle at det er åpninger (at de ikke har grodd igjen) på siden av setvlager og at du ikke setter akselsink for nært åpningen akterut på stevnlager. Dette hindrer god vanngjennomstrømmning. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ingen direkte feil funnet. Men tilførsel og returslange var uten slangeklemmer,så det ble satt på. Det var en del oljesøl rundt tilførselslangen så jeg tror det har lekkt litt der. Nå er det tett,og når det lille pipet kommer så vet jeg at akselen ikke roterer mere :wink:

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

 

Slikt kan skje. OK at det var noe "ufarlig" da.

 

Et lite innspill da simringene dine vel holdt i kort tid?? Har du byttet de nå?

 

Tenkte litt på det med lekkasje som du har. Tydelig at simringer ikke tetter. Husk at det viktig at akselen er helt uten riper/skader e.l. der pakkboksen blir plassert. Dette er mye mer nøye med simringpakkboks enn f.eks en pakkboks med talgpakning. Sistnevnte skal jo forøvrig også dryppe litt under gange. Er akselen slitt der pakkboksen står kan det lønne seg å flytte den litt på aksel (frem/tilbake).

 

 

PS!

Det er også forskjell på hvor slett overflaten på akslelen er produsert. Ikke så lett å se for menig mann. Noen sliter simringer mer enn andre.

 

Lykke til og husk å lufte skikkelig slik at det ikke blir for høy varme.

Link to post
Share on other sites

Joda Olpi. Simmer ringene er neste på programmet. Dvs at hele pakkboksen skal byttes. Denne ble satt inn  i forbindelse med motorbytte så alt er nytt inkludert akselen. Verkstedet skal bytte pakkboksen og sjekke akselen mens båten nyter tilværelsen som hage staude.

De fortalte at det var flere som hadde innmontert oljesmørt hylse som hadde vært utsatt for det samme,uten at de helt forstod hva som forårsaket det. På disse hadde verkstedet ikke funnet feil hverken på Sleipners oljesmurte hylse eller propellakseler,men det holdt tett på 2.

forsøk sier de.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sleipner sendte nye O ringer og når de nye ringene ble lagt ved siden av de gamle var det mulig å se en bitteliten forskjell på ringene. Antagelig så  har det nok ikke vært utvist nok forsiktighet ved 1 gangsmontering(eller ved 2 gangsmontering). Lekse lært er vel at monterer du oljesmurt pakkboks så må den monters med ekstrem forsiktighet.

Skal prøve å ta bilde av ny og gammel o ring ved siden av hverandre,men det var virkelig vanskelig å se skaden. Ergelig.For sikkerhetsskyld så kjøpte jeg inn 1 ekstra ring til tetningen inn i båten som reservedel i tifelle det skulle skje igjen. Ingen skade på aksel og ikke tegn på varmgang heller.En lærer noe nytt hver dag :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...