Slagskibet Startet 23.August.2004 Del på Facebook Startet 23.August.2004 I går oppstod et lite problem. Under gange hylte tilsynelatende røykvarsleren. Ved kontroll så var det ikke den som var problemet,ingen ting galt funnet.Fortsatte turen men merket antydning til små-piping fra alarmpanelet. En innskytelse fikk meg til å sjekke motorrommet og der fant jeg at det var tomt for olje til propellakselen.Sleipner oljesmyrt hylse. Fylte opp og kjørte videre men nå får jeg ikke olje i returslangen. Når motoren settes i fri så kommer det et lite pip(som fra røykvarsler) akkurat i det akselen slutter å rotere. Hvis jeg begynner å bakke før akslen er stoppet å rotere og så slår stopp, da er det ingen piping å høre. Hva kan dette være? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Regner med at du har rettet opp skikkelig... : Hvis oljebeholder var tom tyder det jo på at oljen lekker ut. Vet ikke hvordan det er på din båt, men jeg er helt avhengig av å lufte pakkboks ved sjøsetting. I motsatt fall blir pakkboks glovarm. Hvis det har skjedd med deg har kanskje bakerste simring røket. Husk det er 3 på Sleipner pakkbokser. Kan det være fjæra på denne simringen som gnisser og lager lyd? PS! Pakkboksene til Sleipner har egen lufteskrue... . Det kan jo forresten også være noe annet som lager lyd (gear f.eks). Lyden forplanter seg og kilden er ofte andre steder enn der du først trodde. LET SÅ FINNER DU DET NOK UT.. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2004 Har montert på svanehals på lufteventilen,den står åpen alltid. At det er noe iveien er sikkert,olja forsvant som et lyn. Gearet er nytt og hydraulisk,så tror ikke det er der. OLPI skrev: Kan det være fjæra på denne simringen som gnisser og lager lyd? Hvis det er den som har gått så burde det jo bråket hele tiden? Har også sett om det lekker inn vann,kan ikke se noe. Og for å være megasmart så trakk jeg loggen og pøste vann i mengder inn under rengjøring av paddlehjulet rett før jeg oppdaget at olja var borte... . Det renner til vann i timesvis etter å ha gjort det,men tror ikke det lekker vann inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Har montert på svanehals på lufteventilen,den står åpen alltid. At det er noe iveien er sikkert,olja forsvant som et lyn. Gearet er nytt og hydraulisk,så tror ikke det er der. Da har jeg fremdeles tro på defekte simring(er). Har du nylig montert pakkboksen? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Oljen kan jo enten gå ut i hylsa eller fremover og lekke ned i kjølsvinet. Det siste hadde du oppdaget. Siden olja forsvant må det jo være et problem med tettning. Sleipner har 3 simringer som sagt. 2 akterover (en for å stoppe vann inn i pakkboks, og en for å holde olja på plass mot hylse). 1 i fremkant av oljekammer for å tette for oljelekkasje den veien. Det var teorien... . Hvordan simringer vil tette "motstrøms" er en annen sak. Du må jo få ordnet det så jeg hadde tatt den på land og sjekket. Ikke prøv et stuntmed pakkboksen på sjøen. Det kan gå riktig galt, men det vet du jo. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Har nett kjøpt sleipner oljesmurt pakkboks og enda ikke fått tid til å montere denne. Lurte bare i farten på hvilken olje som blir benyttet, og om det er forskjeller på dette. Ellers ser jeg frem til båtturer uten drypp fra hylsen. Hadde fettsmurt pakkboks med talgpakning tidligere. Sitér dette innlegget Oso Link to post
olpi Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Tror det anbefales vanlig motorolje (f. eks 10W/40) nå. Tidligere ble det anbefalt SP 90 gearolje, men jeg tror den utvikler mer varme og at de gikk bort fra den. Ring de for sikkerhets skyld: 69 300060 PS! Pakkboksen blir ganske så varm uansett, men det er vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2004 He he. Det er dønn sikkert at her blir ingen stunt med aksel og pakkboks før båten står høyt og tørt. Vil se det an litt utover uka og se hva som skjer. Pakkboksen ble montert i mars. Og det skal brukes motorolje på den. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Du skal ikke se bort ifra at det kan ha surret seg fiskesene rundt propellakselen og kommet inn i gummilageret. Fiskesene i gummilageret lager stygg pipelyd og kan endatil lage stygge gnag i propellakselen. Stygt redd for at der må slippsetting til. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Har opplevd at dersom cutlesslageret ikke får nok vann til smøring kan det oppstå "pipelyder". Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
olpi Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Har opplevd at dersom cutlesslageret ikke får nok vann til smøring kan det oppstå "pipelyder". Sjekk i tilfelle at det er åpninger (at de ikke har grodd igjen) på siden av setvlager og at du ikke setter akselsink for nært åpningen akterut på stevnlager. Dette hindrer god vanngjennomstrømmning. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 24.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2004 Ingen entydig diagnose enda. Akselzink står ikke for nær stevn. Da hadde problemet oppstått i mars. Har mistanke om at olja lekker inn i båten jeg gitt..... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 29.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2004 Ingen direkte feil funnet. Men tilførsel og returslange var uten slangeklemmer,så det ble satt på. Det var en del oljesøl rundt tilførselslangen så jeg tror det har lekkt litt der. Nå er det tett,og når det lille pipet kommer så vet jeg at akselen ikke roterer mere Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Du får følge litt med det. Sikkert ikke noe alvorlig høres det ut som. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 29.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2004 You bet Olpi. Båten var oppe og alt ble pellet ned,fant ingenting galt. Prøveturen var ikke så lang men det ser OK ut. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 6.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2004 Dritten holdt tett i 35 minutter.Nå lekkæ`rn igjen. Så dette gidder jeg ikke mere,kranbil bestilt og Sleipner sender deler så får vi prøve igjen neste år. Trøsten er at det blir veldig mye bra vær de neste 10 dagene for dere som ligger på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 11.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2004 Grunnen til røykvarsler aktig piping er funnet. Nesten for dumt til å være sant,men det var akselanoden som roterte på akselen. Takk til Karcher høytrykksvasker,men jeg har litt lyst til å grine for det. U R T Å P E L IG ! ! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.September.2004 Del på Facebook Svart 11.September.2004 Slikt kan skje. OK at det var noe "ufarlig" da. Et lite innspill da simringene dine vel holdt i kort tid?? Har du byttet de nå? Tenkte litt på det med lekkasje som du har. Tydelig at simringer ikke tetter. Husk at det viktig at akselen er helt uten riper/skader e.l. der pakkboksen blir plassert. Dette er mye mer nøye med simringpakkboks enn f.eks en pakkboks med talgpakning. Sistnevnte skal jo forøvrig også dryppe litt under gange. Er akselen slitt der pakkboksen står kan det lønne seg å flytte den litt på aksel (frem/tilbake). PS! Det er også forskjell på hvor slett overflaten på akslelen er produsert. Ikke så lett å se for menig mann. Noen sliter simringer mer enn andre. Lykke til og husk å lufte skikkelig slik at det ikke blir for høy varme. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 12.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2004 Joda Olpi. Simmer ringene er neste på programmet. Dvs at hele pakkboksen skal byttes. Denne ble satt inn i forbindelse med motorbytte så alt er nytt inkludert akselen. Verkstedet skal bytte pakkboksen og sjekke akselen mens båten nyter tilværelsen som hage staude. De fortalte at det var flere som hadde innmontert oljesmørt hylse som hadde vært utsatt for det samme,uten at de helt forstod hva som forårsaket det. På disse hadde verkstedet ikke funnet feil hverken på Sleipners oljesmurte hylse eller propellakseler,men det holdt tett på 2. forsøk sier de. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 1.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2004 Sleipner sendte nye O ringer og når de nye ringene ble lagt ved siden av de gamle var det mulig å se en bitteliten forskjell på ringene. Antagelig så har det nok ikke vært utvist nok forsiktighet ved 1 gangsmontering(eller ved 2 gangsmontering). Lekse lært er vel at monterer du oljesmurt pakkboks så må den monters med ekstrem forsiktighet. Skal prøve å ta bilde av ny og gammel o ring ved siden av hverandre,men det var virkelig vanskelig å se skaden. Ergelig.For sikkerhetsskyld så kjøpte jeg inn 1 ekstra ring til tetningen inn i båten som reservedel i tifelle det skulle skje igjen. Ingen skade på aksel og ikke tegn på varmgang heller.En lærer noe nytt hver dag Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2004 Du har nok fått det, men... : Sjekk også at du har fått rustfrie fjærer på simringer. Trenger det fortrinnsvis bare på bakerste simring, men lurt å ha det på alle 3. Lykke til! Hilsen båtløs (pr idag). Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 2.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2004 Alle 3 fjærene er rust fri Olpi. Den "kinkige" ringen ved montering er den innerste og Sleipner var godt kjent med at det var som var problemet selv for folk som har montert mange pakkbokser. Tror det er iorden nå ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.