Jump to content

Hva betyr grå/uklar olje?

MindViruz

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en 2-takts 100hk johnson V-4 fra 1991.

Jeg skiftet oljen på powertrim/tilten min i går. Oljen som kom ut var svak rosa, men mest uklar gråfarge. Så ut som svakt rosa "mud", hvis noen har jobbet i nordsjøen, og vet hvordan mud ser ut.

Det er rød ATF olje som skal være på systemet ble jeg fortalt på Bjordal og Madsen, og det er det jeg har fyllt på nå.

Oljen kan ha stått der helt siden 1991 for alt jeg vet.

Men hva betyr det at oljen var grå/uklar? Er det noe jeg burde bekymre meg over?

Så når jeg skiftet gear olje på motoren min i år, så var den grønnaktig/uklar når den kom ut, mens den nye jeg pumpet inn var mørkegrønn, men ikke så uklar som den som kom ut.

Er det normalt at den skal skifte litt farge, og bli litt mer uklar når den har hvert brukt mye løpet av ett år, både vinter- og sommersesong?

Denne oljen hadde stått i motoren ca ett år..

Takker for alle svar :)

Hvis den nye oljen blir grå gjør det så.

Kan jo skyldes kondensdannelse, eller vannintrenging på annen måte (ikke så trolig men..)

Prøv den nye oljen litt, tapp ut litt av den å se. Vær obs, hvis du ikke har skylt systemet, blåst det reint eller noe slikt ved bytte nå, kan det finnes rester av den gamle oljen med vann igjen, som kan blande seg med den nye oljen.