Jump to content

Erfaringer med Maxsea Kartprogram

Harald-

Recommended Posts

Har kjøpt Time Zero utgaven til Maxsea.

Genialt at man kan ha lisensen på to PC'er, samt fjerne lisensen på en av dem og føre over på en annen alt etter behov.

Ble fortalt at man kan flytte rutene over til "my maxsea" på internett, for å hente dem ned igjen på den andre PC'en.

Noen som har forsøkt dette?

Har registrert meg og logget på "my maxsea" men finner ikke noe om dette.

Jeg har ingen erfaring med Maxsea Time Zero, bare versjon 10. Men jeg leser gjerne om erfaringer du gjør med programmet. Pris er jo også interresant.

Ble fortalt at man kan flytte rutene over til "my maxsea" på internett, for å hente dem ned igjen på den andre PC'en.

Noen som har forsøkt dette?

Har registrert meg og logget på "my maxsea" men finner ikke noe om dette.

Har brukt MaxSea i et års tid, men har ikke kjennskap til den muligheten du nevner her. Jeg overfører wp og ruter via Importer/ eksporter veilederen. Eksporterer de ønskede data som en GPX fil og lagrer på en minnebrikke, importerer så den samme fila fra brikken til pc nr 2. Enkelt og greit.

Går ut i fra at du har siste verjon av MaxSea, V 1.9 Om ikke så kan du laste ned denne fra www.maxsea.no

Fint om de av oss på forumet som bruker MaxSea kan oppdatere hverandre på tips og triks.

Det går fint å importere som du sier, ble bare litt nyskjerrig på dette med "my Maxsea databasen".

Har du funnet ut en enkel måte å hente frem ruter?

Rutelisten som man får i "Planning modulen" er fin, men denne får man jo ikke i "Navigasjon Modulen".

Telchart har en fin funksjon med rullgardin der man velger ut i fra teksten hvilken rute man vill aktivere.

På Maxsea må man vel splitte rutene fra f. eks. hjemsted slik at man fører musepekeren bort på den aktuelle ruten for å se hvilken rute man vill aktivere.

Dette er mest aktuelt dersom man har f. eks. flere ruter fra ditt hjemsted som går til forskjellige steder sørover på kysten med samme startpunkt?

Multi Route er vel heller ikke løsning, da du ikke kan se hvilke navn ruten har?

maxsea_rute_presentasjon.jpg

Edited by Olav Ringdal Jr. (see edit history)

Ser at kartene som følger med er HOs S-57 kart.

Der finner jeg noe som ikke er oppdatert etter undervannsarbeid.

Noen som har prøvd CMap av Jeppesen på MaxSea, eller vet om der er forskjell på kvaliteten?

Begge kartene er av mm3d fil format.

maxsea_knapper.jpg

Jeg går ut i fra at du har funnet ut at du kan konfigurere hvilke knapper/ikoner du vil ha liggende fremme øverst på siden du er. Min planleggings side har disse knappene hvor rute knappen er nr 5 fra høyre. Med den "inne", altså med gul ramme rundt seg vises alle rutene i kartet, slik du ser på bildet under.

maxsea1.jpg

Noen ganger er det selvfølgelig upraktisk fordi mange ruter ligger tett oppå hverandre. Da bruker jeg "lister" knappen og får opp alle listene over merker, ruter, ais, arpa osv. Slik det vises på nederste bildet.

Ved å klikke på "ruter" ute til venstre kommer listen med alle rutene opp, og her kan du velge hvilken rute du vil bruke, det betunger selvfølgelig at du husker navnet på den ;-) Som du sikkert har sett så vises aktiv rute i orange i standard oppsettet.

nytt_bilde_2.jpg

Noen som har prøvd CMap av Jeppesen på MaxSea, eller vet om der er forskjell på kvaliteten?

Såvidt meg bekjent er det bare USA som er tilgjengelig med CMap detaljkart i MaxSea ennå. Dette er en helt ny mulighet, som kom for mindre enn en mnd siden, så det tar vel litt tid før resten av verden blir innlemmet.

Jeg har meldt flere feil og mangler i MaxSea kartene via nettsiden til MaxSea, men oppdateringene av karten skjer nok ikke veldig raskt, så jeg imøteser en full integrering med CMap.

Rutelisten som man får i "Planning modulen" er fin, men denne får man jo ikke i "Navigasjon Modulen".

Glemte dette poenget i mitt forrige svar. Klikk på ikonet helt til høyre i ikonrekka (de tre tannhjulene)da kommer det frem en meny hvor du konfigurerer hvilke knapper som til enhver tid skal vises. Dette kan du gjøre fra alle sidene,også navigasjons siden.

Såvidt meg bekjent er det bare USA som er tilgjengelig med CMap detaljkart i MaxSea ennå.

Vi har Cmap på MS Rover! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Glemte dette poenget i mitt forrige svar. Klikk på ikonet helt til høyre i ikonrekka (de tre tannhjulene)da kommer det frem en meny hvor du konfigurerer hvilke knapper som til enhver tid skal vises. Dette kan du gjøre fra alle sidene,også navigasjons siden.

"Liste" funkjsonen er fin den, men den er bare tilgjengelig i "Planleggings modulen".

Det er tilsvarende liste jeg skulle hatt på navigasjon siden jeg har 60 forskjellige ruter strekning Ålesund til Bergen.

"Liste" funkjsonen er fin den, men den er bare tilgjengelig i "Planleggings modulen".

Det er tilsvarende liste jeg skulle hatt på navigasjon siden jeg har 60 forskjellige ruter strekning Ålesund til Bergen.

Det du gjør for å aktivere en bestemt rute i navigasjons siden er:

gå inn på planlegging siden, hent opp "lister" menyen og gå til rutelisten.

Velg den ruten du ønsker som den aktive og marker den.

Gå s tilbake til navigsjons siden og der ligger den ruten du markerte i orange. Om du fjerne alle rutene fra bildet i navigasjons siden først så er det enklere å se at det er riktig rute du har aktivert.

Når det gjelder MaxSea10 som et par andre referer til så har jeg ingen kjenneskap til det kartprogrammet, men dere er heldige som kan bruke cMap detaljkart. Vi har MaxSea TimeZero Explorer og er ikke fult så heldig, ennå, men nå er det altså lys et sted der fremme i tunellen..

Vi har MaxSea TimeZero Explorer og er ikke fult så heldig

Hvilket kart bruker dere da? Forsvinner "zero" egenskapene ved bruk av andre kart? Mener Furuno/Maxsea har egne format på kartene sine.

Mener cmap for noen år siden ikke godtok at kartprogrammene kunne bruke andre kart om det skulle lese cmap. Var riktig nok en tweak for å få det til (ini fil eller noe sånt). Dette ble jeg iallefall forklart av Maxsea Norge på en stand.

Det er iallefall ikke der lenger. Det står i brosjyra at den leser raster og vektor samtidig i et ubegrenset antall vinduer. Fant også ut at den kan lese hjemmelagede kart i .dwg format.

Jeg synes Maxsea 10 er helt fenomenalt. Støtte for alt du kan tenke deg (jeg har ubegrenset med I/O på min). Ubegrenset med WP og ruter. Ubegrenset antall layers.

Jeg ønsker også å prøve S-57 formatet.

Hvor mye koster slikt?

Antar du fikk kartene på CD?

Disse kan lastes ned fra www.timezero.no

Har du Maxsea fra før får du programmet med enten Sør eller Nordnorge for 6188 kroner.

http://www.timezero.no/hovedsiden

http://www.mamut.net/maxsea/shop/

Ser at komplett kartpakke koster vel 5000 kroner, om du kan dele denne opp i f.eks. sørn norge vet jeg ikke.

Kan jo hende at forhandlere har denne som demo versjon utstilt i butikken.

Synes det virker som ett fint system, men savner utrekkbare hvite fyrsektorer.