Jump to content

Scand 9200 Dynamic, erfaringer?


4-Stroke

Recommended Posts

Etter noen år med Skibsplast 655 synes jeg den begynner å bli litt liten. Spesielt myk i sjøen er den heller ikke. Har derfor kastet øynene på Scand 9200 Dynamic da jeg innbiller meg at dette er en sjøsterk og komfortabel båt. Har dessverre ikke fått mulighet til å prøve en ennå.

 

Spørsmålet er om det er noen her som har erfaringer med denne båten? Finner veldig lite info på nettet.

Utseendet er det i hvertfall ingenting å si på. Spesielt i blått er jo båten bare nydelig.

 

På forhånd takk for svar...

Link to post
Share on other sites

Det er mange som limer på film på striper og hele skutesider nå. Holder seg godt og lett å reparere hvis man får skrammer.

Så bl.a. på en Gobbi 425 som var blå som hadde gjort det (ny båt fra importør).

 

Kanskje noe å tenke på hvis man har en falmet båt i med farget gelcoat??

Link to post
Share on other sites

Det er mange som limer på film på striper og hele skutesider nå. Holder seg godt og lett å reparere hvis man får skrammer.

Så bl.a. på en Gobbi 425 som var blå som hadde gjort det (ny båt fra importør).

 

Kanskje noe å tenke på hvis man har en falmet båt i med farget gelcoat??

 

Så i ettertid at det ikke var helt klart skrevet. Hvit Gobbi ble blå Gobbi v.h.a. blå film som ble limet på.

 

Bedre?

Link to post
Share on other sites

Grei båt, Dynamic 9200. Kikket på samme båten i fjor, men endte opp med Nor Star 290. Linjelekre båter, men det store minuset synes jeg var takhøyden i salongen. Du må stå krokbøyd når du skal bruke pantry osv. Det andre minuset er plassutnyttelsen ute. En diger solseng og bare en benk akter er dårlig utnyttelse spør du meg. Likedan savnet jeg gjennomgang til badeplattformen. Nor Star 290, Joda 290 og Marex Suncruiser 290 har bedre løsninger her. Men for all del en pen båt å se på.

Link to post
Share on other sites

Har sett på Joda 290 også. En veldig pen og mye mer praktisk båt enn Scand, men det er ikke plass som er viktig for meg. Har ikke tenkt å feriere i båten. Er ute etter en komfortabel og sjøsterk daycriuser. Et bølgekløyver rett og slett  :yesnod:

Skroget på 9200 var langt forut for sin tid, og er blant de aller beste på markedet fortsatt etter som jeg forstår.

Har vært inni en 9200 og vet at det bare er sittehøyde i lugaren. Det kan jeg leve med. Eneste detaljen jeg virkelig savner på 9200 i forhold til f.eks. Joda 290 er passasjen til badeplattformen med port i akterspeilet.

 

Hjemmesiden til Scand er jo nesten en vits. Har ikke vært oppdatert siden krigen. Tynt med info samt små og dårlige bilder.

Link to post
Share on other sites

Har sett på Joda 290 også. En veldig pen og mye mer praktisk båt enn Scand, men det er ikke plass som er viktig for meg. Har ikke tenkt å feriere i båten. Er ute etter en komfortabel og sjøsterk daycriuser. Et bølgekløyver rett og slett  :yesnod:

Skroget på 9200 var langt forut for sin tid, og er blant de aller beste på markedet fortsatt etter som jeg forstår.

Har vært inni en 9200 og vet at det bare er sittehøyde i lugaren. Det kan jeg leve med. Eneste detaljen jeg virkelig savner på 9200 i forhold til f.eks. Joda 290 er passasjen til badeplattformen med port i akterspeilet.

 

Hjemmesiden til Scand er jo nesten en vits. Har ikke vært oppdatert siden krigen. Tynt med info samt små og dårlige bilder.

Har ikke testet 9200 selv, men synes ikke tidens tann har fart så fint med noen av Scand's modeller (kanskje med unntak av 360).

 

Er det "Bølgekløyver" du skal ha så MÅ du i alle fall teste Hydrolift (evt. Stormway som noen av modellene heter nå). Hydrolift T-30 og C-31 kan vel kalles daycruisere, samt at Stormway har en "R-26" til salgs som trolig er gamle F-26 med fordekk. Har selv testet en F-26 og den var utrolig bra. Et kvantesprang mhp. sjøegenskaper. 35 knop gjennom hekkbølgene fra Tauferja ville vært selvmord med Nidelv 750 som jeg hadde da - uproblematisk med F-26. "Sitter" også utrolig bra i sving ("medbesiktiger" ødela faktisk sofabøyle bak pga. "g" da eier demonstrerte "full sving rundt stake" i 40 knop...) Tror ikke det lages veldig mange daycruisere på 25-30 fot som er i nærheten en gang.

 

Forresten ser det ut til at www.stormway.no er nede for tida (konk??), men R-26'en ligger på finn.no.

Link to post
Share on other sites

Er ute etter en komfortabel og sjøsterk daycriuser. Et bølgekløyver rett og slett  :drink:

Skroget på 9200 var langt forut for sin tid, og er blant de aller beste på markedet fortsatt etter som jeg forstår.

Hvis du ønsker en båt som du kan kjøre fort i stor sjø (det jeg forbinder med sjøsterk) så ville jeg holdt meg langt unna dynamicen. Designmessig er jeg enig at disse båtene var forut sin tid, men ikke når det gjelder kjøreegenskaper. Dynamicen er bred og er svært flat akter, noe som gjør at den planer lett men banker noe j..... i sjøen. Tro meg, jeg har kjørt denne båten mange ganger! Skal du ha en planende båt som går bra i sjøen så går det alltid på bekostning av to andre ting: plass og motor. Smal båt med skarp v-bunn er vel stikkord som tilsier at en båt er "sjøsterk". Og dette krever større motor.

 

Denne ser mer ut til å tilfredstille dine krav:http://www.finn.no/finn/boat/object?id=4595275&sid=1732122410361267&pos=2&rub=7

 

Litt harry, men hva gjør vel det?

:lol:

Link to post
Share on other sites

Den siste båten der likte jeg dårlig.

Går ikke 9200 mykt i sjøen? Vet at bunnen er spesiell på den. Er mer oval enn markert v akter. Men har alltid trodd at dette var en båt som var et bra kompromiss mellom sportsbåt og "familiebåt".

 

Liker Hydrolift og Stormway, men vil ha en med vanlig daycriuserløsning, og da koster det skjorten hvis jeg skal velge en av disse.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg har en 9200, som jeg har hatt siden 03. Den har nå gått 350 problemfrie timer. Den er, som tidligere nevnt, et kompromiss mellom familie og sportsbåt. Flotte linjer, men (som også tidligere er nevnt) det kan bli ganske harde slag om men kjører hardt i høye bølger. Litt unfair å sammenlikne med Hydrolift o.l. - blir som å sammeligne en Porche med en Ford Mondeo. Klat de ikke har samme kjøreegenskapene - men så har heller ikke Hydroliften samme sosiale cockpit, kabin med to-tre soveplasser, pantry og toalett osv.

 

Tviler ikke et sekund på at skroget på 92`en tåler alt du kan kaste den inn i av fart og bølger, men det som får julinga er innredingen.

 

Jeg har vært ute med båten i ganske "humpete" forhold, og om man bruker innsiden under slike forhold, trimmer ned baugen og følger med, så lar det seg fint gjøre å holde både farten høy, og eventuelle passasjerer fornøyd.

 

Er ikke fornøyd med at det ikke finnes en "sti" over solsenga akter for ferdsel til/fra badeplattform, det bude vært løst på en bedre måte. Ellers er enkelte løsninger i innredingen ikke hentet fra øverste hylle (f.eks bordet i cockpit - latterlig pinglete greie). Motor og elektrisk, derimot, er førsteklasses installert og dimensjonert. Ikke en eneste feil på tre år sier sitt. Har selvsagt stelt godt med båten, men dog.

 

Ønsker du mer info - ta gjerne kontakt.

Nemo saltat sobrius

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg hadde en 8600 som har samme skroget som 9200 (mangler bare targa og nyere årgang). Jeg angrer nesten på at jeg solgte båten (måtte ha større) - båten oppførte seg supert i all slags vær. Når vi var på tur og de andre (baltic, nordic og joda) slet og skjærte i bølgene hadde vi det lekende lett. Forutsigbar og slipper aldri, flott i store bølger! Eneste negative er at det er litt liten takhøyde foran og at det er litt knotete å gå bak på båten uten å tråkke i putene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...