4-Stroke Startet 23.August.2004 Del på Facebook Startet 23.August.2004 Etter noen år med Skibsplast 655 synes jeg den begynner å bli litt liten. Spesielt myk i sjøen er den heller ikke. Har derfor kastet øynene på Scand 9200 Dynamic da jeg innbiller meg at dette er en sjøsterk og komfortabel båt. Har dessverre ikke fått mulighet til å prøve en ennå. Spørsmålet er om det er noen her som har erfaringer med denne båten? Finner veldig lite info på nettet. Utseendet er det i hvertfall ingenting å si på. Spesielt i blått er jo båten bare nydelig. På forhånd takk for svar... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Spesielt i blått er jo båten bare nydelig.Kjenner ikke båten, men man må være forberedt på å betale en pris for en mørkeblå båt.Ingen gelcoat tåler UV-stråling dårligere enn mørkeblå. Slik var det iallfall tidligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
4-Stroke Svart 23.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2004 Ja, har hørt det om farget gelcoat før. Men er jo noen år siden Scand begynte å lage båten i denne fargen da, og jeg har fortsatt til gode å se en som er falmet. Er blå verste fargen egentlig? På biler er det jo rødt som er beryktet for falming. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Det er mange som limer på film på striper og hele skutesider nå. Holder seg godt og lett å reparere hvis man får skrammer. Så bl.a. på en Gobbi 425 som var blå som hadde gjort det (ny båt fra importør). Kanskje noe å tenke på hvis man har en falmet båt i med farget gelcoat?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Det er mange som limer på film på striper og hele skutesider nå. Holder seg godt og lett å reparere hvis man får skrammer. Så bl.a. på en Gobbi 425 som var blå som hadde gjort det (ny båt fra importør). Kanskje noe å tenke på hvis man har en falmet båt i med farget gelcoat?? Så i ettertid at det ikke var helt klart skrevet. Hvit Gobbi ble blå Gobbi v.h.a. blå film som ble limet på. Bedre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Så i ettertid at det ikke var helt klart skrevet.Til info, alle kan editere sine egne innlegg her på baatplassen.Det er en "Rediger" knapp i innlegget. I Yabb er denne ubegrenset, i neste forum-versjon vil man kunne redigere innen et døgn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Grei båt, Dynamic 9200. Kikket på samme båten i fjor, men endte opp med Nor Star 290. Linjelekre båter, men det store minuset synes jeg var takhøyden i salongen. Du må stå krokbøyd når du skal bruke pantry osv. Det andre minuset er plassutnyttelsen ute. En diger solseng og bare en benk akter er dårlig utnyttelse spør du meg. Likedan savnet jeg gjennomgang til badeplattformen. Nor Star 290, Joda 290 og Marex Suncruiser 290 har bedre løsninger her. Men for all del en pen båt å se på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 De innvendingene som Swande kom med, er nok reelle, og de skyldes nok at det i utgangspunktet er en "gammel" båt. Men linjelekker er det i alle fall, selv om det kanskje ikke er den mest praktiske bobåten. Du har vel vært inne på www.scand.no , men det sto ikke så mye info der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
4-Stroke Svart 24.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2004 Har sett på Joda 290 også. En veldig pen og mye mer praktisk båt enn Scand, men det er ikke plass som er viktig for meg. Har ikke tenkt å feriere i båten. Er ute etter en komfortabel og sjøsterk daycriuser. Et bølgekløyver rett og slett Skroget på 9200 var langt forut for sin tid, og er blant de aller beste på markedet fortsatt etter som jeg forstår. Har vært inni en 9200 og vet at det bare er sittehøyde i lugaren. Det kan jeg leve med. Eneste detaljen jeg virkelig savner på 9200 i forhold til f.eks. Joda 290 er passasjen til badeplattformen med port i akterspeilet. Hjemmesiden til Scand er jo nesten en vits. Har ikke vært oppdatert siden krigen. Tynt med info samt små og dårlige bilder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kristian Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Vet om en fin Joda 290 som skal selges, med det meste av utstyr. Send en IM hvis du er intressert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Har sett på Joda 290 også. En veldig pen og mye mer praktisk båt enn Scand, men det er ikke plass som er viktig for meg. Har ikke tenkt å feriere i båten. Er ute etter en komfortabel og sjøsterk daycriuser. Et bølgekløyver rett og slett Skroget på 9200 var langt forut for sin tid, og er blant de aller beste på markedet fortsatt etter som jeg forstår. Har vært inni en 9200 og vet at det bare er sittehøyde i lugaren. Det kan jeg leve med. Eneste detaljen jeg virkelig savner på 9200 i forhold til f.eks. Joda 290 er passasjen til badeplattformen med port i akterspeilet. Hjemmesiden til Scand er jo nesten en vits. Har ikke vært oppdatert siden krigen. Tynt med info samt små og dårlige bilder. Har ikke testet 9200 selv, men synes ikke tidens tann har fart så fint med noen av Scand's modeller (kanskje med unntak av 360). Er det "Bølgekløyver" du skal ha så MÅ du i alle fall teste Hydrolift (evt. Stormway som noen av modellene heter nå). Hydrolift T-30 og C-31 kan vel kalles daycruisere, samt at Stormway har en "R-26" til salgs som trolig er gamle F-26 med fordekk. Har selv testet en F-26 og den var utrolig bra. Et kvantesprang mhp. sjøegenskaper. 35 knop gjennom hekkbølgene fra Tauferja ville vært selvmord med Nidelv 750 som jeg hadde da - uproblematisk med F-26. "Sitter" også utrolig bra i sving ("medbesiktiger" ødela faktisk sofabøyle bak pga. "g" da eier demonstrerte "full sving rundt stake" i 40 knop...) Tror ikke det lages veldig mange daycruisere på 25-30 fot som er i nærheten en gang. Forresten ser det ut til at www.stormway.no er nede for tida (konk??), men R-26'en ligger på finn.no. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ss Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Er ute etter en komfortabel og sjøsterk daycriuser. Et bølgekløyver rett og slett Skroget på 9200 var langt forut for sin tid, og er blant de aller beste på markedet fortsatt etter som jeg forstår. Hvis du ønsker en båt som du kan kjøre fort i stor sjø (det jeg forbinder med sjøsterk) så ville jeg holdt meg langt unna dynamicen. Designmessig er jeg enig at disse båtene var forut sin tid, men ikke når det gjelder kjøreegenskaper. Dynamicen er bred og er svært flat akter, noe som gjør at den planer lett men banker noe j..... i sjøen. Tro meg, jeg har kjørt denne båten mange ganger! Skal du ha en planende båt som går bra i sjøen så går det alltid på bekostning av to andre ting: plass og motor. Smal båt med skarp v-bunn er vel stikkord som tilsier at en båt er "sjøsterk". Og dette krever større motor. Denne ser mer ut til å tilfredstille dine krav:http://www.finn.no/finn/boat/object?id=4595275&sid=1732122410361267&pos=2&rub=7 Litt harry, men hva gjør vel det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
4-Stroke Svart 24.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2004 Den siste båten der likte jeg dårlig. Går ikke 9200 mykt i sjøen? Vet at bunnen er spesiell på den. Er mer oval enn markert v akter. Men har alltid trodd at dette var en båt som var et bra kompromiss mellom sportsbåt og "familiebåt". Liker Hydrolift og Stormway, men vil ha en med vanlig daycriuserløsning, og da koster det skjorten hvis jeg skal velge en av disse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bulben Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Jeg har en 9200, som jeg har hatt siden 03. Den har nå gått 350 problemfrie timer. Den er, som tidligere nevnt, et kompromiss mellom familie og sportsbåt. Flotte linjer, men (som også tidligere er nevnt) det kan bli ganske harde slag om men kjører hardt i høye bølger. Litt unfair å sammenlikne med Hydrolift o.l. - blir som å sammeligne en Porche med en Ford Mondeo. Klat de ikke har samme kjøreegenskapene - men så har heller ikke Hydroliften samme sosiale cockpit, kabin med to-tre soveplasser, pantry og toalett osv. Tviler ikke et sekund på at skroget på 92`en tåler alt du kan kaste den inn i av fart og bølger, men det som får julinga er innredingen. Jeg har vært ute med båten i ganske "humpete" forhold, og om man bruker innsiden under slike forhold, trimmer ned baugen og følger med, så lar det seg fint gjøre å holde både farten høy, og eventuelle passasjerer fornøyd. Er ikke fornøyd med at det ikke finnes en "sti" over solsenga akter for ferdsel til/fra badeplattform, det bude vært løst på en bedre måte. Ellers er enkelte løsninger i innredingen ikke hentet fra øverste hylle (f.eks bordet i cockpit - latterlig pinglete greie). Motor og elektrisk, derimot, er førsteklasses installert og dimensjonert. Ikke en eneste feil på tre år sier sitt. Har selvsagt stelt godt med båten, men dog. Ønsker du mer info - ta gjerne kontakt. Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Jeg hadde en 8600 som har samme skroget som 9200 (mangler bare targa og nyere årgang). Jeg angrer nesten på at jeg solgte båten (måtte ha større) - båten oppførte seg supert i all slags vær. Når vi var på tur og de andre (baltic, nordic og joda) slet og skjærte i bølgene hadde vi det lekende lett. Forutsigbar og slipper aldri, flott i store bølger! Eneste negative er at det er litt liten takhøyde foran og at det er litt knotete å gå bak på båten uten å tråkke i putene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.