Jump to content

Innskrenke båtdrøm

Speedsjark

Recommended Posts

Har nå hatt flere båter fra 10-23fot, vært periodevis aktiv på sjøen, tatt sertifikat og vhf, brukt hundretusener på båter/utstyr og tilbehør. Nå har jeg funnet ut hvilken som passer meg m/familie. Jeg lander på en 15fots åpen båt, med påhengs, da trolig ett sted mellom 2 og 6hk + et par årer som reserve/+ ilandstigning på spennende plasser. Som ekstra skal jeg kun prioritere fiskeutstyr, sikkerhetsutstyr, skikkelig opplagsvogn og egen parkeringsplass hjemme, mulig med overbygg for de periodene den skal (kan) ligge på land + evt. vedlikehold. Har vært lenge i tenkeboksen rundt dette emnet, men ble faktisk "i overkant" inspirert da jeg så en av våre beste lokale fiskere, var innom den lokale jernvaren og handlet seg 1(!)LITER(!) bunnstoff til sin båt. Noe så enkelt! Det viser seg faktisk (ihvertfall for min del) at det er ikke alltid det beste å "ekspandere". Litt frisk luft har jo heller ingen litt vondt av... En god sommer til alle sammen, og bruk sjøvettreglene!

Jeg må faktisk henge meg på denne jeg og :) startet ført med en 23fot amrikaner, daycruiser!

Så innom en snekke på 21, fletcher på 17, Nordkapp på 16 og sist men ikke minst Fjordwingen på 19fot :sailing:

hmm

Har de snakket med en lege om dette?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg har i år gått fra 24 fot Nidelv 24 til 4,5 meter kajakk...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Må komme med et dumt spørsmål, for selv om jeg tror jeg har forstått meningen med "3 fots syken" så må jeg nesten høre om noen av dere kan definere dette begrepet :headbang:

Til trådstarter så tror jeg kanskje du har gjort et lurt valg, som ikke mange av oss andre blir å klare tross det sikkert er den beste løsningen :sailing:

Hadde maaaange fine turer i min gamle 15 foter med 40 hk :)

"3-fotsyken" er vel en slags kronisk følelse av at båten din alltid er 3 fot for kort, og en gjenganger for slike syke er så klart at de alltid drømmer om/og gjerne ofte vil ekspandere til en 3 fot større båt, noe som gjerne går igjen i flere omganger, helt til de sitter med en altfor stor båt :confused: . Ikke akkurat wikipedia men... :rolleyes: .

"3-fotsyken" er vel en slags kronisk følelse av at båten din alltid er 3 fot for kort, og en gjenganger for slike syke er så klart at de alltid drømmer om/og gjerne ofte vil ekspandere til en 3 fot større båt, noe som gjerne går igjen i flere omganger, helt til de sitter med en altfor stor båt :confused: . Ikke akkurat wikipedia men... :rolleyes: .

Takker for bekreftelsen, og som jeg regnet med så har nok jeg hadd den syken å får den kanskje igjen senere :yesnod:

Er vel litt feil i tittel? :)

Burde vel være "Båtdrømmen min" og ikke "Inskrenke båtdrømmen", i og med at du selv skriver at drømmebåten din nå er:

"en 15 fots åpen båt, med påhengs, da trolig ett sted mellom 2 og 6hk + et par årer som reserve/+ ilandstigning på spennende plasser."

Kanskje det... Innskrenking var vel ment som "å gå ned i antall fot" her. Vet ikke om jeg får endret tittel, eller om dette må gjøres av moderator i så fall.

Skjønner tanken din om å gå ned i størrelse ja..... Har for min del tenkt enkelte ganger på hvor deilig det hadde vært å slippe alt stresset på våre og høsten med båtpuss, bytting av gamle utgåtte deler og så videre... kanskje jeg ender opp med en mindre båt jeg også......

Løsningen min har blitt billige båter. Da kan jeg ha forskjellige båter med ulike bruksområder.

14-foter'n med liten 6 hester, har jeg på hytta. Fin til koselige fisketurer i penvær, og artig å kjøre for ungene.

16" Mørebas med 50-hester som er fin til "raske" småturer, både for å gå i land på en holme og grille og kose seg, og til å fiske, dra teiner etc.

Den "nye" 28" sjarken ser jeg virkelig frem til å få på sjøen, slik at jeg kan fiske der storfisken står.

Men har jeg tid til alt? Iflg min kone er svaret definitivt nei, og hun har dessverre ofte rett :tongue:

Men de største og dyreste båtene på havna ...de blir ihvertfall ikke "oppbrukt" ser jeg ...de er vel stort sett aldri i bruk. Kjekt for de som har mange mill å bruke på ei skute som luftes en uke hver sommer, og bevares ...jeg hadde garantert likt å ha en slik båt, men en viss trøst finner man jo i at båten(e) ikke koster mer årlig enn det ungene bruker på iskrem i løpet av sommeren :saint:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Kan nå til og med hende jeg slår til å velge trebåt oppi det hele, med den sjarmen det fører med seg av "klunk" og tjærelukt :yesnod: . Blir jo helt greit det også når ikke for stor båt... :fishing: .