Guest Fmurt Startet 23.August.2004 Del på Facebook Startet 23.August.2004 Jeg har et motorproblem jeg håper noen kan hjelpe meg med. Min 2000-modell Mercury 250 EFI mister brått turtall ved pådrag. Feilen opptrer ikke regelmessig og kommer gjerne ved 3-4000 omdreininger. Den mister da all kraft og faller ned til 1000 omdreininger i løpet av et tidels sekund. Den kommer tilbake like fort som den mister kraften. Jeg har diverse teorier om hva som kan ligge bak, men begrenset erfaring med motoren gjør at jeg håper på gode råd før jeg tester ut noen av teoriene. Håper en guru på forumet kan forbarme seg over meg :-) Jeg tar gjerne også i mot andre råd/tips/erfaringer om akkurat denne motortypen. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Hei Har ikke akkurat maken motor men en yamaha f225, ikke hatt slike problemmer. Men det kan jo være en rekke feilkilder. 1. rusk i driftstoffsystem, tildels tette filtere. 2. kan være rusk i injektorene. 3. kan være et elektronisk problem. 4. løse tennplugg kabler / irret koblinger Det enkleste er å begynne med å skifte alle bensinfilterne, noe man kan gjøre selv. Deretter ut å teste med god og varm motor. Derette rense alle elektriske koblinger med kontaktrens, det vil før eller senere korrodere i en motor som brukes på sjøen. Elektronikken er for de som har svartbelte i motorteknikk. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Janoho Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Hei Har ikke akkurat maken motor men en yamaha f225, ikke hatt slike problemmer. Men det kan jo være en rekke feilkilder. 1. rusk i driftstoffsystem, tildels tette filtere. 2. kan være rusk i injektorene. 3. kan være et elektronisk problem. 4. løse tennplugg kabler / irret koblinger Bytt tennpluggene først, hvis det er en sprekk isolasjonen kan slik uregelmessige problemer oppstå. Hvis det hadde vært filter tror jeg ikke motoren hadde våknet så raskt. Tror mer på nr 3 og 4, men ingenting kan utelukkes selfølgelig. JOH Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Alle nyere motorer av denne typen har et sikkerhetssystem. Når motoren går på "nødsystemet" så senker den turtallet til ca 1000 omdr/min. Når den gjør det så burde den samtidlig gi fra seg noe form for varselstone. Jeg vil nok tru at det er noe galt med noen av sensorene på motoren slik at den gir motoren beskje om å gå over på nødsystemet. Tette filter, ødelagte tennplugger, innsprøytningsdyser, forkasserproblemer er nesten utelukket for da ville du merket problemet konstant og i alle turtallsområder. Trur nok at du bør ta en grundig sjekk av hele motorsystemet ditt. Ta gjerne kontakt med fakpersonell til akkurat denne type motor. Her vil du nok få noen gode råd. Lykke til Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Janoho Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Alle nyere motorer av denne typen har et sikkerhetssystem. Når motoren går på "nødsystemet" så senker den turtallet til ca 1000 omdr/min. Når den gjør det så burde den samtidlig gi fra seg noe form for varselstone. Jeg vil nok tru at det er noe galt med noen av sensorene på motoren slik at den gir motoren beskje om å gå over på nødsystemet. Tette filter, ødelagte tennplugger, innsprøytningsdyser, forkasserproblemer er nesten utelukket for da ville du merket problemet konstant og i alle turtallsområder. Trur nok at du bør ta en grundig sjekk av hele motorsystemet ditt. Ta gjerne kontakt med fakpersonell til akkurat denne type motor. Her vil du nok få noen gode råd. Lykke til Godt tips, ang nødsystem på motoren. Men pluggene kan veldig gjerne være sprukne uten at du merker dette hele tiden. Dette har jeg erfaring med fra både bil og båt, fuskingen inntreffer uregelmessig. Dette pga at porselenet/isolasjonen har små sprekker. I likhet med deg har jeg også liten tro på at det er filter som er problemet. Da stopper gjerne motoren og du må vente litt før den vil starte igjen. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Guest Fmurt Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Har startet jobbingen med problemet i dag. Plugger er byttet og jeg har gått over alle ledninger etter synlige skader/feil/massiv korrosjon. Status: Ingen feil funnet og ingen forbedring av problemet ved testing :-( Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Et tips som jeg har fulgt, som jeg plukket opp i Norsk landrover klubb. Er å spraye ledningsnettet med silikonspray, dette virker vannavstøtende. Men ikke før alt er ferdig koblet. Jeg gjorde det på min motor når den var ny, og etter hver service. Hittil ingen korrosjon som er nevne verdig på motor eller ledninger. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.