Jump to content

Problemer med Mercury 250 EFI


Guest Fmurt

Recommended Posts

Jeg har et motorproblem jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Min 2000-modell Mercury 250 EFI mister brått turtall ved pådrag. Feilen opptrer ikke regelmessig og kommer gjerne ved 3-4000 omdreininger. Den mister da all kraft og faller ned til 1000 omdreininger i løpet av et tidels sekund. Den kommer tilbake like fort som den mister kraften.

 

Jeg har diverse teorier om hva som kan ligge bak, men begrenset erfaring med motoren gjør at jeg håper på gode råd før jeg tester ut noen av teoriene. Håper en guru på forumet kan forbarme seg over meg :-)

 

Jeg tar gjerne også i mot andre råd/tips/erfaringer om akkurat denne motortypen.

Link to post

Hei

 

Har ikke akkurat maken motor men en yamaha f225, ikke hatt slike problemmer. Men det kan jo være en rekke feilkilder.

 

1. rusk i driftstoffsystem, tildels tette filtere.

2. kan være rusk i injektorene.

3. kan være et elektronisk problem.

4. løse tennplugg kabler / irret koblinger

 

Det enkleste er å begynne med å skifte alle bensinfilterne, noe man kan gjøre selv.

Deretter ut å teste med god og varm motor.

 

Derette rense alle elektriske koblinger med kontaktrens, det vil før eller senere korrodere i en motor som brukes på sjøen.

 

Elektronikken er for de som har svartbelte i motorteknikk.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Hei

 

Har ikke akkurat maken motor men en yamaha f225, ikke hatt slike problemmer. Men det kan jo være en rekke feilkilder.

 

1. rusk i driftstoffsystem, tildels tette filtere.

2. kan være rusk i injektorene.

3. kan være et elektronisk problem.

4. løse tennplugg kabler / irret koblinger

 

 

 

Bytt tennpluggene først, hvis det er en sprekk isolasjonen kan slik uregelmessige problemer oppstå.

Hvis det hadde vært filter tror jeg ikke motoren hadde våknet så raskt.

 

Tror mer på nr 3 og 4, men ingenting kan utelukkes selfølgelig.

 

JOH

Link to post

Alle nyere motorer av denne typen har et sikkerhetssystem. Når motoren går på "nødsystemet" så senker den turtallet til ca 1000 omdr/min. Når den gjør det så burde den samtidlig gi fra seg noe form for varselstone.

 

Jeg vil nok tru at det er noe galt med noen av sensorene på motoren slik at den gir motoren beskje om å gå over på nødsystemet.

 

Tette filter, ødelagte tennplugger, innsprøytningsdyser, forkasserproblemer er nesten utelukket for da ville du merket problemet konstant og i alle turtallsområder.

 

Trur nok at du bør ta en grundig sjekk av hele motorsystemet ditt. Ta gjerne kontakt med fakpersonell til akkurat denne type motor. Her vil du nok få noen gode råd.

 

Lykke til

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Alle nyere motorer av denne typen har et sikkerhetssystem. Når motoren går på "nødsystemet" så senker den turtallet til ca 1000 omdr/min. Når den gjør det så burde den samtidlig gi fra seg noe form for varselstone.

 

Jeg vil nok tru at det er noe galt med noen av sensorene på motoren slik at den gir motoren beskje om å gå over på nødsystemet.

 

Tette filter, ødelagte tennplugger, innsprøytningsdyser, forkasserproblemer er nesten utelukket for da ville du merket problemet konstant og i alle turtallsområder.

 

Trur nok at du bør ta en grundig sjekk av hele motorsystemet ditt. Ta gjerne kontakt med fakpersonell til akkurat denne type motor. Her vil du nok få noen gode råd.

 

Lykke til

Godt tips, ang nødsystem på motoren.

Men pluggene kan veldig gjerne være sprukne uten at du merker dette hele tiden.

Dette har jeg erfaring med fra både bil og båt, fuskingen inntreffer uregelmessig.

Dette pga at porselenet/isolasjonen har små sprekker.

 

I likhet med deg har jeg også liten tro på at det er filter som er problemet.

Da stopper gjerne motoren og du må vente litt før den vil starte igjen.

 

JOH

Link to post

Et tips som jeg har fulgt, som jeg plukket opp i Norsk landrover klubb.  Er å spraye ledningsnettet med silikonspray, dette virker vannavstøtende. Men ikke før alt er ferdig koblet. Jeg gjorde det på min motor når den var ny, og etter hver service. Hittil ingen korrosjon som er nevne verdig på motor eller ledninger.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...