Jump to content

Baug- eller hekk-thruster?


Marwin

Recommended Posts

På båt med hekkaggregat er det som regel ikke noe problem å trekke eller skyve hekken i den retningen man ønsker ved å svinge maksimalt til en side. Problemet er som regel at vind tar tak i fronten på båten og skyver denne sideveis. Jeg vil derfor helt klart si at det er mye viktigere med baugthruster enn hekkthruster. Det er ihvertfall min erfaring.

Link to post

Enig. Hekktrøster er kjekt å ha, men baugtrøster er for meg blitt nesten like viktig som to motorer for å kunne ha noenlunde kontroll sideveis i forhold til vind. Men med en motor ville jeg vurdert trøster både framme og bak om pengene strekker til. Og jeg vet at selvsagt vil mange komme til å svare på dette ved å si "lær deg å håndtere båten med aggregatet eller propell/ror". Og den støtter jeg 100%, men vil tilføye at dersom du har råd, er det bare en fordel med flere hjelpemiddel enn en minimums-utrustning. Man har jo kartplotter, dybdemåler etc fordi dette gir en enda mer avslappet dag i båten. Men navigasjon med kart og kompass må man uansett kunne for å være på sjøen etter min mening.

Link to post

Må jo bare si at hadde ikke master 820`en min hatt baugthruster hadde jeg hatt et stort problem enkelte ganger. Ny som jeg er med båt og altingen... Denne båten er som en seilbåt når vinden tar tak og da kommer den fort. En hekktrøster hadde jo vært drømmen men da blir ikke tilleggingen like nervepirrende :smiley:

Link to post

Grunnen til spørsmålet var en episode med svært trangt farvann og sidevind.... Samt at forskipet mitt ikke er såå høyt. Følte at en hekkthruster ville ha skjøvet hekken bedre unna hindringer slik at jeg kunne bruke drevet bedre... (Vet det: Dårlig forklaring og knotete båthændling ) :sweat::blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

trenger ikke pusher bak når man har drev og har kjørt det litt, man lærer seg raskt å håndtere hekken på båten ved hjelp av drevet.

Hekken kommer ikke like raskt sideveis som baugen gjør, da drevet blir litt som en "kjøl" som bremser den litt for sideveis.

 

men, baugtruster på en planende båt blir vel mer midt-truster.. i hvertfall på min så sitter trusteren såpass langt bak at den blir som en midt-truster.. ;)

Utrolig nyttig verktøy å ha truster foran i hvertfall, men bak klarer du deg nok uten.

Bare å teste litt det, så ser du at du kan gå skrått med truster og drevet samtidig.. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Hekkthruster er heilt bortkasta om enn ikkje har baugthruster fra før. Om du skulle bruke den til å skyve hekken lenger frå land, så vil du skubbe båten slik at baugen peiker mot land. For å kompensere dette, så svinger du roret eller drevet for å få baugen frå land igjen, men då har du vridd tilbake hekken slik at den er nærmere land igjen, og muligens også enda nermere land enn du var i utgangspunktet. Og hadde du da ikkje panikk frå beguyndelsen av, så får du det nå. :sweat:

Link to post

Har aksling på min og da har jeg jo bare styring i forover gir.

fant ut at hvis jeg vil ha båten mot styrbord så legger jeg fullt ror mot babord, setter den i gir forover og kjører trøster styrbord. Da går båten sideveis skrått mot styrbord. Blir mye "ratting" trykking på trøsterknappen og kontrollspaken samtidig men det går. Hadde vært digg med trøsterknappen på kontrollspaken.....

Link to post

Hansi, pysevisp-navnet kan strykes.. jeg tror nok at styrmann og kapteiner osv på cruiseskip, danskebåten, tankere osv ser på det som litt mer seriøst verktøy enn en "pysevisp".. små båter har like mye nytte av å kunne justere litt på baugen når det trengs. :-D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Begrepet "pysevisp" har lang tradisjon på Båtplassen. Da jeg for endel år siden hadde den udelte gleden av å delta på det første nettkurset som ledet mot D5L, ble jeg stående og overhøre en diskusjon mellom to av nærværende forums helt sentrale skribenter som jeg har lært og lærer mye av. De var skjønt enige om at de ikke brukte baugpropellen hvis de på noen måte kunne unngå det.

 

Som underordnet lærling og godværsseiler valgte jeg å avstå fra å fortelle dem at jeg uten blygsel bruker baugpropellen nærmest utfra en makelighetsvurdering. Unntakene er når jeg har klar læremessig fordel av å snu båten "på maskinen" (fullt rorutslag, veksling melllom sakte akter og sakte forover) og på de tidene av døgnet hvor vellykkede småbarnsforeldre har sine håpefulle under insovning/ i søvn.

 

Ellers bruker jeg baugpropellen med bortimot god samvittighet, og har så langt ikke savnet hekkthruster.

Laholm

Link to post

Hvis det skal være flaut å ha baugthruster, må det jo være enda flauere å ha to motorer og propeller bak.

 

Og hva skal en da si om skipperen på en offshorebåt med baugthrustere, hekkthrustere, og i tillegg flere azipoder og propeller. Han kan selvfølgelig flytte båten som han vil, og holde den i posisjon i all slags vær, men stakkars, tenk hvor flau han må være med alle de hjelpemidlene!

Link to post

Jeg tilhører dem, der ikke synes det er spor flovt at have hjælpemidler af nogen art...

 

Mit problem har bare været, at jeg flere gange har oplevet at skulle lægge til i kraftig vind hvor mine "normale" rutiner med brug af bovpropellen slet, slet ikke fungerede og hvor resultatet var kaos og dårlige nerver hos familien og andre gæstebåde.

 

Derfor (og kun derfor) har jeg nu som princip at jeg helst vil kunne manøvrere båden uden thrustere af nogen art. Det kan jeg kun hvis jeg øver mig tit og ofte i alle former for vind. Men kan jeg se, at jeg kan få hjælp af en thruster nu og da, så bruger jeg den(m) gerne og med verdens bedste samvittighed.

 

Jeg oplever bare at jeg får overskud af at vide at jeg KAN klare mig uden. Også (især) når det blæser. Så ingen religion her.

 

 

Andy

Link to post

Og hva skal en da si om skipperen på en offshorebåt med baugthrustere, hekkthrustere, og i tillegg flere azipoder og propeller. Han kan selvfølgelig flytte båten som han vil, og holde den i posisjon i all slags vær, men stakkars, tenk hvor flau han må være med alle de hjelpemidlene!

 

Om ikke annet kan det ihvertall være flaut å jobbe med en navigatør fra et slikt offshorefartøy med allverdens hjelpemidler når vedkommende skal manøvrere et konvensjonelt fartøy som ikke er utrustet med baugpropell. :giggle: Jeg har dessverre hatt "gleden" av å jobbe med et par slike navigatører som har vært bortskjemt med for mange hjelpemidler og som ikke evner å tenke vanlig manøvrering lenger...

 

Derfor (og kun derfor) har jeg nu som princip at jeg helst vil kunne manøvrere båden uden thrustere af nogen art. Det kan jeg kun hvis jeg øver mig tit og ofte i alle former for vind. Men kan jeg se, at jeg kan få hjælp af en thruster nu og da, så bruger jeg den(m) gerne og med verdens bedste samvittighed.

 

Jeg oplever bare at jeg får overskud af at vide at jeg KAN klare mig uden. Også (især) når det blæser. Så ingen religion her.

 

Dette høres ut som en meget fornuftig måte å gjøre det på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...