Mulligan Svart 26.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 tenk hvor flau han må være med alle de hjelpemidlene! Jeg jobba i begynnelsen av min jobbkarriere på en 65. m. lang ex. tråler som vi hadde bygget om til annet bruk. Vi hadde bl. a. montert baugthruster i form av en 250 hk. VP koblet på en Brunvoll thruster. Kapteinen vår, som hadde vært ombord siden båten var ny, fulgte med på kjøpet. Første gang vi kom inn igjen med denne båten la vår kaptein den silkemykt til kai mens han nennsomt betjente vinger, ror og baugthruster. Hans kommentar var: jo thruster, det var storveies. Vi hadde ikke hjerte til å fortelle den gamle hedersmann at vi ikke hadde fått Volvoen til å starte. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 .....(.......)...... slike navigatører som har vært bortskjemt med for mange hjelpemidler og som ikke evner å tenke vanlig manøvrering lenger... Min bestefar husker ennå når hest og kjerre var vanlig Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Capitaine Svart 26.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 (redigert) Så fint at din bestefar ennå har husken i orden, Sæbø. Det er ikke alle forunt. Poenget mitt er at man kan havne på konvensjonelle fartøy uten baugpropell også i 2010, og da må man beherske manøvrering uten et slikt hjelpemiddel. Men om man tjenestegjør på et offshorefartøy med allskens hjelpemidler og ikke har tenkt å jobbe på konvensjonelle fartøy uten slike, er jo saken grei. Og fortsatt finnes det en god del navigatører på offshorefartøy som har tjenestegjort på konvensjonelle fartøy uten baug- og hekkpropell før, og som har lært seg manøvreringskunsten. Og denne problemstillingen kan også være relevant for fritidsbåter selv om tråden tendenserer til off-topic nå. Redigert 26.Mai.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 relevant for fritidsbåter selv om tråden tendenserer til off-topic nå. Jepp, vi er vel langt fra hva Marwin spurte om. Og dersom man kan filosofere litt etter en dag med arbeid på forskjellige flytetøy. Men sånn finmanøvrering uten hjelpemidler synes jeg er artig. Ta meg en seiltur uten å bruke motoren. Smette inn og ut fra trange alongsideplasser kun med å bruke motor og ror. Beregne litt og fundere litt på hvordan problemet skal løses. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 bytt ut gass spaken med en som det trimknapp til drev på og kobble den på knappen på spaken. vet om flere som har gjort det. de ville ikke vært foruten den knappen på spaken i etterkant. Ja! Sådan var det installeret på min gamle Skilsø 33 Arctic. I praksis betyder det, at man kan betjene gas, gesr og thruster med den ene hånd og roret med den anden. For både med fast aksling er dette den eneste rigtige måde at gøre det på. Også for andre både i virkeligheden.... Gashåndtaget var en "gammel VP-type" - det sorte med trimkontakten siddende oppe i den tværgående "T-stykke" (hvis det giver mening) Andy Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Rettelse: Ikke VP-type gas/gear. Denne: Andy Sitér dette innlegget Link to post
CyberJoe666 Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Har tilgode å se en båt med hekkthruster som ikke også har baugthruster. Da har du ikke sett min ;o) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Kan du si litt om det? (Erfaringer, årsak osv:-) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hansi Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 jeg tror nok at styrmann og kapteiner osv på cruiseskip, danskebåten, tankere osv ser på det som litt mer seriøst verktøy enn en "pysevisp" Nå hadde ikke jeg nytte fartøy i tankene da jeg skrev innlegget. Ser helt klart behovet der. Men enkelte fritidsbåtførere hadde ikke hatt vondt av litt trening i å manøvrere båtene ved ulike vind / strømforhold. Noen bruker thrusterene så en skulle tro de holdt på å lage eggedosis. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Da har du ikke sett min ;o) Nei, tydligvis ikke Hva er det for noe, og ikke minst; hvorfor? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
baatsman Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 I praksis betyder det, at man kan betjene gas, gesr og thruster med den ene hånd og roret med den anden. For både med fast aksling er dette den eneste rigtige måde at gøre det på. Også for andre både i virkeligheden.... Andy Dette har jeg på seilbåten og synes dette er meget god løsning. Thrustler gjør at en kan gå inn i trange havner og manøvrere uten vanskeligheter. Nå har ikke altid egne kunnskaper alt å si. Men gå inn i en havn og du begynner å bakke, så smetter det inn en båt til. På grunn av det blir trangt for man ikke ønsket styrefart. Videre driver hekken/baugen ned. Resultat: en kan drive inn i andre båter. Og dette har jeg sett selv. Kall thrustler hva som helst, men et utrolig fint redskap er det. Men det fratar ikke evnen til å lære seg å kunne føre båten uten. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
CyberJoe666 Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Nei, tydligvis ikke Hva er det for noe, og ikke minst; hvorfor? Tresfjord Nova Egentlig litt usikker, var slik da jeg kjøpte den, men tror det har noe med at det er en synkefri båt og at det i "hulrommene foran er fullt av isopor eller lignende, Men jeg har sett tilsvarende båter med baugpropell. Hadde baugtruster på forrige båt, og må jo ærlig innrømme at det var litt enklere, men er jo bare en treningsak.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.