Jump to content

Transportere båt med bil eller på sjø fra oslo til Stavanger

Monsen

Recommended Posts

Skal tranportere båt fra oslo til Stavanger. Er det noen som har tips hva som er billigst, noen navn etc i stavanger eller oslo som kan hjelpe.

Type båt og størrelse er nok rimelig betydningsfulle utelatelser i innlegget ditt :rolleyes:

Og når du sier transport sjøveien, tenker du da å leie folk til å gå med den, gå med den selv, eller frakte den på ordinært lasteskip?

Ikke at jeg vet så mye om priser, men de som vet, kunne nok tenke seg litt mer info :smiley:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Var nok litt lite info.

Det er snakk om en bavaria 30 sport. 9,6m lende. 2,98m bredde og 4,8 tonn.

Forstår at det kan være litt vanskelig med bil hvis båten er over 3,5 meter høy, noe jeg tror båten er rett over.

Det er intressant med å få kjørt båten på sjøen av andre også. Håper dette var litt bedre .

Edited by Monsen (see edit history)

Prisen blir jo en dråpe i havet i forhold til prisen på båten uansett, så personlig hadde jeg tatt det som en tur og kjørt den sjøveien. Det klarer du fint på 2-3 dagsetapper avh av været. Selv hentet jeg seilbåten i Bergen og seilet den hjem til Drøbak. Du kan gå masse innaskjærs nedover sørlandskysten om du ønsker å se litt. Lykke til!

www.leahnis.net

Uten at jeg skal være skråsikker, så tror jeg lasteplanet på en semi har lastehøyde på nokså nøyaktig 1 m. Er båten over 3.5, vil du uansett komme over maksgrensen på 4,5m. Dessuten er jeg rimelig sikker på at man både langs E18 og over Haukeli, har høydebegrensninger ned mot 4 m pga tuneller og overganger.

Da står du igjen med sjøveien. Det er helt sikkert mulig å få den fraktet på dekk med en eller annen transportør, men særlig billig er det nok ikke.

Var det jeg som skulle hente båt, så hadde jeg garantert gått med den selv :yesnod:

En bekjent av meg hentet RIB og gikk alene hjem sjøveien fra Mosjøen til Ålesund (kjærkomment nyrebelte), en annen fraktet snekka hjem fra Kirkenes til Ålesund sjøveien, NAF kartbok og kompass som eneste navigasjonshjelpemidler. Ingen av de turene var visst spesielt hyggelige. Det tror jeg imidlertid at turen med båten din ville blitt :smash:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Eg ville gått sjøveien ingen problem å kjøre den heim på en helg, har hentet en båt i strømstad- sandnes ( bayliner 2855 ) gikk heim ingen problem

vi hadde ekstremt flott vær :tongue: , har og hentet en Riviera 925 fly oslo- sandnes ( mye vær og bølger ) :sweat: gikk innaskjær de og gikk og bra. kom heim uten problemer begge gangene.

Jeg hentet min nyinnkjøpte Viksund 350 motsatt vei i forrige uke, dvs. fra Stavanger til Drammen. Vi gikk fra Hundvåg onsdag kveld kl. 21.30. Var framme i Egersund kl. 01.45. Torsdag gikk vi fra Egersund til Lillesand, og på fredag fra Lillesand via Grimstad (for bunkring) til Drammen. I havn kl. 22.20 fredag kveld.

Nå må det nevnes at vi var heldige med været. Lite vind, og den vinden som var hadde vi som oftest bakfra. Det medførte at vi gikk utaskjærs hele veien, vi behøvde ikke engang å benytte oss av Sprangereidkanalen for å unngå Lindesnes. Med din Bavaria, som helt sikkert marsjer fortere en min Viksund, er dette en helt kurant tur.

Man kan selvsagt også gå mye innaskjærs for å gjøre mer tur ut av det. For to år siden hentet jeg en Scand Baltic i Haugesund. Brukte 5 dager på det, og det var en kjempetur! Da gikk vi stort sett innaskjærs fra Kristiansand og hjem.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Jeg transpoterte min bayliner 2855 med targabøylr i fra sandefjord til stavanger med lyse tansport de har en spesial semihenger mener ikke at din er høyere enn min men det vet lyse da de transpoterer mange båter.Forøvrig betalte jeg 12000 for det.

mvh

Mewa 2

Det er intressant med å få kjørt båten på sjøen av andre også.

hvorfor vil du ikke ta turen selv, det er jo en flott tur. :sailing: Du får garrantert hjelp til å legge opp ruta her inne. med hva du må passe deg for og hvor du bør kjøre innom :cheers_wine:

Det vil nok bli noe rimeligere enn lastebiltransport.

velkommen til båtplassen, ser du er nytt medlem. Du finner alltid hjelp her inne. :cheers:

Edited by agder840 (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Hei. Ring til Kenneth på Pro Trans, på stokkamyrveien i Sandnes. Han kan gi deg pris, og de har utstyret til å frakten båten. Høyden eller bredden skal ikke være noe problem. tipper prisen vil ligge på ca 15k pluss lossing og lasting.

Hils Kenneth fra meg :-)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Har mest lyst til å kjøre selv, men tør ikke kjøre alene og er litt for fersk til å kjøre så langt, men skulle gjerne betalt for en erfaren som kunne ført båten, med meg som passasjer som kunne lært på turen.

Beste er nok å kjøre den selv med en erfaren ombord.

Henta min Bavaria i Kiel sammen med 2 venner. Meget fin tur :)

Man lærer masse på sånne turer.

Ikke noe å lure på engang! Gå godt over båten, sjekk at du har med et minimum av verktøy og dieselfilter, legg opp ei brukbar rute, pass på å ha retrettmulighetene klare på forhånd, og kom deg ut på båttur!

Jeg skal ta omtrent samme turen (Oslo- Sandnes) om en uke eller to med en Scarani 29 Cruiser.

Jeg gleder med stort. Jeg har en del erfaring nå, og regner med å ha med en av mine sønner aller mest for selskap.

For noen år siden hentet jeg min nåværende båt i Bergen helt uten erfaring. Den gangen hadde jeg med meg flere personer, men ingen med særlig erfaring.

Det gikk helt problemfritt. Det er bare å ta det litt forsiktig dersom en er usikker.

• 3 weeks later...

Har hentet båten i helgen. var en kjempetur fra oslo til farsund. lå over fra fredag til lørdag, og gikk om morgenen videre til stavanger.

Gikk i motsjø resten av veien hjem, så båten fikk ristet seg skikkelig denne strekninge. Men det var en kjempefin kjempe fin tur som jeg ikke ville vært foruten. båten fungerte kjempefint.