Jump to content

Vurderer en Draco 18 med marinisert Volvo V-motor. Bensinforbruk?


MissCaptain

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg er ny med båter og vurderer å kjøpe en draco 18, med en marinert Volvo V motor. Jeg har fått for øre at denne bruker veldig mye bensin ? Noen som vet ca hvor mye en times kjøring med denne bruker ?

Evt , hvilke motorer er mer gjerrige ?

 

mvh

 

TOrill

Torill

www.misscaptain.no

Link to post
Share on other sites

En marinert volvo er helt topp, grilles hardt i 86timer og den er klar til servering :cheers_wine:

 

Bare tuller! :tongue:

 

Hvilken type er det snakk om?

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta

Motortype Innenbords

Motorstr.(HK) 205

Drivstoff Bensin

 

Vet ikke så mye mer om den :(

Tror den er fra midten av 80 tallet.

Med marinert ( ;)) mente eg at den vistnok ikke er en båtmotor originalt.

Torill

www.misscaptain.no

Link to post
Share on other sites

ja alle motorer over en viss størrelse bruker veldig mye bensin... Det koster å være kar på sjøen enkelt og greit! Men sammenligna med topp moderne påhengsmotora bruker gamle innenbords bensinmotorer med forgasser mindre bensin pr hk underlig nok.

Link to post
Share on other sites

I en såpass liten båt går det fint an og kjøre økonomisk med såpass stor motor.

 

Jeg har en 21 foter med en V8 bensin, 351w på 240 hk. den går på rundt 30 liter timen i snitt på en tank (200 liter)

 

Skulle eg kjørt med en liten 4 sylindra bensin, måtte den slite mer enn V8 og sannsynligvis ikkje brukt mindre bensin i samme farts området.

Link to post
Share on other sites

Er dette et vanlig forbruk ? 30 liter på 1 time ?

(vet ikke kor mye som er vanlig med en type daycruiser båt av denne størrelsen (18 fot))

 

Bruker innenbords mer enn utenbords generelt ?

 

Torill

Torill

www.misscaptain.no

Link to post
Share on other sites

Tror nok du med din 18 foter og 305 maskin kan klare 25 liter uten problemer også.

 

30 liter timen er ikkje uvanlig på denne type hurtigående båter i denne str med bensin motorer.

 

Min far har en 17-18 fots skjærgårsjeep med en 90 Honda som han kan oresse ned i ca 12 liter timen, men det er en lettere og mindre båt med en veldig økonomisk motor.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar :) Blitt litt klokere nå !:)

Mulig eg må seriøst vurdere å kjøpe denne båten da :rolleyes::sailing:

Torill

www.misscaptain.no

Link to post
Share on other sites

Fordelen med en sånn motor er at vibrasjonsnivået er veldig lavt og støynivået skal vær rimelig lavt det òg. Skal du ha en båt med nyere påhengs av litt størrelse så vil den bli billigere i drift da heile ekvipasjen blir lettere og vil ha høere toppfart med samme hk antall men så er ikkje nyere påhengsmotor av litt størrelse akkurat gratis..

Den V6 motoren i den båten er heilt perfekt spør du meg med overskudd og fin gange. Forbruket er det skipperen som bestemmer ;) For liten motor vil man aldri ha

Edited by Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjekk balje det :cheers:

 

Båten såg ikkje ut som den er oppgradert noe, men såg og ut som den var god holdt. En dag med vasking å gnikking blir den fin den.

Saltvannskjøling er det delte meninger om, men disse gamle 8erene tåler mange år i salte uten d blir noe problem. sjekk Riserene invendig om mulig. Evnt bytt dem for å være sikker.

 

Va prisen angår er vel d beste og sammenligne med andre båter på finn.

Link to post
Share on other sites

Den såg nå veldig fin og heil ut den. Sikkert godt stelt opp igjennom siden de nydelige brune ikkje har sprukket opp. ;) Og var nå slettes ikkje overpriset når man sammenligner med andre på nett. Tilhenger er jo kjempeflott å ha

Link to post
Share on other sites

[quote name='Fjord21dc' date='20.05.10' timestamp='1274385097' post='968024'

 

disse gamle 8erene tåler mange år i salte uten d blir noe problem.

Det er V6

Link to post
Share on other sites

:)

 

Er det en V6èr og ikke en V8`er ?

 

Vil det si at bensinforbruket også er bittelitt lavere ? :rolleyes:

 

Ja, vært å sett på den, så ut som den har vært godt tatt vare på - alderen tatt i betraktning:)

Torill

www.misscaptain.no

Link to post
Share on other sites

"men fikk du prøvd deg med stålull eksos på båten din nå da? "

 

hmm..hva betyr det, noe eg burde testet ? :confused:

Torill

www.misscaptain.no

Link to post
Share on other sites

Neida, ikkje tenk på dette du. Var bare feil av meg og nevne dette i denne tråden.

 

Va bare eg som skulle ver tøff å kjøre V8en min med eksosen ut i hekken istede for å la den gå gjennom drevet og ut i vannet.

Et sinnsykt bråk som ressulterte i hjemmalaga dempere av stålull:)

Link to post
Share on other sites

ikkje om du vil lure deg rundt i holmer og skjær uten og skremme hjerte infarkt på båtturister og dyreliv. :headbang:

 

Men stålullen dempa overraskende bra:)

Link to post
Share on other sites

hehe nei eg har ikkje kommet så langt enda. blir å bytte drev her fra omc til Vp så venta igrunn bare på litt bedre herdetemperaturer ;) Men det skal nok prøves, å ja da :yesnod:

 

Vel det er ikkje så lett å sjå på bilde om det er V6 elr 8 , så godt kjenner eg ikkje de forskjellige av utseende men siden den er oppgitt til 205 hk så vil eg bare anta det er 6. 205 hk på en V8 er nå heller lite ja..

Men dette finner du nå fort ut om du spør selger ;)

Edited by Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...