Lego Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Heisann! Jeg har en sikkert ganske gammel Autohelm autopilot installert. Denne har ikke virket tilfredstillende siden jeg overtok båten. Jeg har montert ny hydraulikkpumpe, Type 2,da den gamle var kortsluttet pga vannintrenging. Opplegget er som følger: Regner med det er kurskomputeren som er "gjemt bort" i kontrollpulten, merket med "Type 300 12V" I rorhuset har jeg en ST7000 På flybridge en ST6000+ Dette er koblet sammen med log, dybdesensor og ett eller annet kompass, fluxgate kanskje??? I tillegg en gammel plotter Raytheon eller Raychart 620. Alt dette koblet sammen, og ser greit ut. Problemet: Tidligere kjørte pumpen/autopiloten roret i begge retninger, men etter en liten stund, kanskje 2 minutter, kom det opp "NO MAINS" i ST7000 enheten. Dette problemet er nå borte, men roret kan kun kjøres i en retning med autopilot. Jeg har satt på voltmeter på utgangen til pumpen, og konstaterer 5,56V i retningen som beveger roret. I retningen som roret ikke beveges finner jeg 0.56V, da med motsatt polaritet. Enheten kjører releet i retningen som virker, men ikke noen "klikkelyd" andre veien. Kan noen si meg om hva som kan være galt, og om det er komputeren som har tatt kveld? Er det mulig å evt reparere? Takker for alle svar! Lego Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Kanskje det er en av utgangstransistoren som har tatt kvelden? Er vel kanskje ikke usannsynlig at det kan ha skjedd i forbindelse med den brennde pumpen? Ta en titt på printkortet i kurskomputeren etter varmgang etc. Eg fikk tak i en transistor til 300 kr på nettet selv om lev. sa den var utgått. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lego Posted May 20, 2010 Author Share Posted May 20, 2010 (edited) jeg tenker og på brennte utganger, men pumpen gikk begge veier lenge etter jeg monterte den nye, og styring og hydraulikk tilsier ikke at pumpen har vært utsatt for belastning. Dette har skjedd "plutselig" Kan noen si meg om 5.56V er riktig utspenning til pumpen? Trodde denne skulle ligge på 12V!! Edited May 20, 2010 by Lego (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Ja, vanskelig å si. Men hos meg ble det værre og værre til den slutta helt å fungere. Det var ikke lodda transistorbein, men en slags "stikk inn" løsning. Det var her det var brennt og til slutt vart transistoren gåen. Eg meiner også å huske noen lignende målinger men kan ikke si det sikkert. Trur ikke eg målte 12 volt selv etter at den var fiksa. Men dette er eg meget usikker på da husken blir dårligere med årene!!!!!! Sikkert noen her som kan be(av)krefte. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lego Posted May 20, 2010 Author Share Posted May 20, 2010 (edited) Funderer litt videre på dette problemet. Det jeg lurer på i tillegg; Hvilken kartbrikke passer til denne "old-tidsmodellen av en kartplotter. Raychart 620 Ser på sidene til Raymarine at det er c-map NT. Er dette standard brikker? Lego Edited May 20, 2010 by Lego (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts