Dag Erik Startet 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2010 Hei - enda et tema under batteri (evig problem med strøm i båt) Har et 12V/33 ah lite batteri i båten til start og 1 lanterne. Jeg ladet det opp tidligere i våres, Nå viser det 13,4 V. Kan det være kortsluttet? Jeg får ikke liv i noe el på båten. Starter slår ikke inn idet hele tatt, og sikringen til lanternen går når jeg slå på brytern til denne. Har feilsøkt og sett etter dårlig kontakt, og smulige steder +/- er byttet om. har også koblet fra kablene til motoren og prøvd bare lanternen, men sikringen går like fullt. Hadde tenkt å få båten på vannet ila helgen og trenger hjeelp:-) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Det at sikringen ryker er ikke batteriet sin skyld,det er indikasjon på at det går for mye strøm i kretsen sannsynligvis en kortslutning. 13,4 Volt på et 12V batteri høres da ikke feil ut i mine ører. Prøv å sette i et batteri som du vet er iorden,selv om det som sagt ikke er noen grunn til å tro at dette batteriet er gåent utifra det du beskriver. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 33 ah, er no veldig lite til startbatteri.. Har du outbord?? Vist du har diesel motor, bør du få deg større batteri! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Daffy Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 det batteriet er vel for lite som startbatteri uansett. Men 13,4 Volt som hvilestrøm hørtes da voldsomt mye ut? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
arnerik Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Normal hvilespenning på et oppladet og "friskt" batteri er rundt 12,6 volt, etter at batteriet har "hvilt" noen timer etter lading. Prøv med et annet batteri, og se om du får start. Hvis ikke har du brudd, eller kontaktfeil et sted. Rens poler og polsko med en polskorenser,ofte irr og greier der... Ryker sikringa på lanternekursen din, har du en kortslutning et sted. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Dag Erik Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 Mange gode tips, men det meste visste jeg fra før. Det er i allefall 3 uker siden jeg ladet batteriet. Vet at normal hvilespenning skal ligge på 12,6-12,7 og tenkte da kanskje at batteriet var kortsluttet/gåent siden hvilespenning er på 13,4V og som kunne føre til dette - eller noe av det. Mener å ha hørt at et gåent batteri ofte har spenning, men lite eller ingen amp - stemmer det? Har gått over koblingene - det eneste jeg ikke har sjekket er koblingene inni lanternen (rundtlysende LED fra Biltema) - og 3 uker gammel den også.. Noe annet som kan føre til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.