Jump to content

Rens av kjølesystem på outbord

ing

Recommended Posts

Har en 87- modell 25 hk Tohatsu som har problemer med kjølingen. Ved lavt turtall kommer ikke vann ut av monitoren (stråle med vann som indikerer flow) Impeller er skiftet, men jeg tror det er avleiringer inne i motoren som delvis tetter kanalene. Finnes det noe vindundermiddel for å rense ? Det er umulig å åpne dekselet for kjølehuset uten å kjekke alle skruene.

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Om det finnes noe middel nor det alle rede er tett vet jeg ikke, men finnes middel til og kjøre motoren i, før det blir tett! :flag_bp: Men du kan ta trykkluft, og spyle igjennom slanger og kanaler! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hvilke middel snakker du om ? "Før det blir tett" Systemet er ikke helt tett, men har dårlig sirkulasjon på lavt turtall. Trykkluft er testet.

Finnes noe som kalles melk, ikke drikke melk, men noe flytende hvit, usikker på hva det heter, som motoren kjøres i, og legger ett slaks belegg, som hindrer err, rust og annet drit i danne seg... Dette har jeg brukt på alle mine motorer, alldri hatt kjøleproblemer!:flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Viss du er tøff nok kjører du saltsyre gjennom... lag deg en fin blanding i et kar og la motoren gå i dette og se om det løyser seg opp.

viktig og spyle godt med vann etterpå, og gjerne en runde med glykol (frostveske) 50\50 vann frostveske til slutt vil nok gjøre godt

Systemrens burde funke her å.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Får prøve først med systemrens, er den noen som har prøvt det på outboard? Hvor skal en koble seg på ? Ta av undervannshuset og koble på en sirkulasjonspumpe ? Middelet må vel rundsirkuleres så lenge som råd er ?