Wankel Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Olle Terjesen lagde på 80 tallet en daycruise på 22 fot. En 22 foter med mye plass både ute og inne. Denne kom både med inboard og outboard. Noen som har erfaringer med noen av disse, og kan si noe om styrker og svakheter ved disse båtene ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrbert Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Hei - Jeg har erfaring med winrace 22 med inboard - se båten min på erfaringsbasen på dette forum. Skulle være rikholdig info der. Har tatt med diverse linker også. Trenger du noe mere kan du jo sende meg en IM. Mvh Styrbert Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wankel Posted May 20, 2010 Author Share Posted May 20, 2010 Velig bra og veldokumenterte erfaringer ! Noen som har vært borti den versjonen som kom med outboard/seadrive ? Vet man noe om hvor mange som ble laget av hver type ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrbert Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 (edited) Du får ringe Olle på Winrace propellers og spørrre ham Jeg vet også at noen ble ombygd fra inboard til brakett/påhenger. Det ble jo et ekstra stort stuerom akter av det. Jeg personlig vil heller ha en gammel Volvo under motorluka enn en gammel seadrive påhengs ... litt greiere å skaffe deler når du har en bilmotor. Edited May 20, 2010 by Styrbert (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wankel Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Ingen andre her som har hatt Winrace opp igjennom ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Hei Wankel, få med eier erfaring til nå; så jeg tenkte jeg kunne kaste meg på med litt gjestebrukererfaring :-) Min mening er at Olle har laget den største 22 foteren til dags dato. Man blir fort glad i den gode bæringen og stabile gangen. Fartsresursene er ikke enorme men er uvesentlige i en slik familiebåt. Alle liker den gode og sikre entringen (ikke bere damer i skjørt) over dekk gjennom den store vindskjermen, ned den gode trappa. 2 voksne og 1 barn sover godt i denne båten. Selv ville jeg ikke valgt en med Seadrive i dag, men det er kun fordi jeg har 0 tid til å skru så jeg velger diesel... Min anbefaling: Kjøp en med kaputt motor, monter en nyere sort 117hk eller en ny 130 diesel og ha en ultra-fornuftig båt resten av livet :-) Disse båtene holder seg grusomt godt i pris. Motoren bestemmer mye av prisen.. Lykke til ! mvh dieselfan Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wankel Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Takk for svar Dieselfan, men jeg er ikke bare Wankel-, men også to-takt fan, så noe diesel tviler jeg på det blir ! Men at motor er en god del av prisen, er nok riktig. Hva er likheter og forskjeller i sjøegenskaper på Winrace og Draco/Windy i samme størrelse ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wankel Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 Ok, da ble det ny båt - en Winrace 22. Gleder meg til å få hentet og prøvd den skikkelig. Det er selvfølgelig noe småtteri med en gammel båt, men den så bra ut ved besiktigelsen, så får vi se hva vi finner eterhvert... Ikke mye info å finne om disse fine båtene på nettet. Har derfor laget en ny enkel blogg fo å prøve å samle det som finnes av info til glede for alle eiere og interesserte. Sjekk her, og de som har info - putt det inn eller mail meg så skal jeg få det inn ! http://winrace22.snakkis.no/ Takk for mye gode svar mens jeg tittet på båter av mange slag ! God Sommer ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrbert Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Gratulerer med ny båt. Dette er en du kommer til å bli glad i. Hadde jo vært greit om du løftet denne tråden av og til med litt ny Winrace 22 info. Kanskje et aldri så lite prosjekt Mvh Styrbert Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wankel Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Takker og bukker !!! Det kan vi sikkert få til veit du ! Håper du vil bidra på bloggen som Expert, og spre den til de du kjenner med samme båt så man kan få samlet infoen ett sted. Siden båten er såpass gammel er det lite internettinfo på den ! Kjenner eller vet du om flere med samme båt ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrbert Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Dessverre - kjenner ingen som har samme båttypen. Ønsker deg lykke til med "Winrace klubben" Jeg er nok ingen expert, men all kunnskap har jeg bl.a. funnet på www og baatplassen. Kan faktisk takke baatplassen for at jeg i dag greier å drifte en "oldtimer" fra -86 uten å bli raka fant. Tror også det er gjennom baatplassen du har størst mulighet til å nå Winrace eiere. Info om skroget og selve båttypen er relativt god. "dieselfan" beskriver dette bra med få ord, men motor og drivverk er også felles for andre båttyper fra 80-90 tallet. Ofte er det framdriftsmaskineriet/teknisk som er grunnlag for diskusjoner. Da har du på baatplassen, et større segment du kan dele erfaringer med - over tid. Maler til kalesje har HellyHansen/Jens Sagen. ca 10 tusen inkl. frakt Hvilken årsmodell og type motor/drev har du? Mvh Styrbert Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wankel Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Da jeg er glad i outboard, tok jeg sjansen på å kjøpe en med OMC SeaDrive. Når alt var nytt og båten ikke var stoffet gjorde den 37 knop med denne motoren i følge Terjesen. Det gjør den nok ikke mer, men håper på 30 når alt er blitt justert og fikset! Den ble levert med både inboard og outboard (seadrive), og med inboard kunne man få både bensin og diesel VP. De alle fleste ble levert med AQ 141 og 280 drev tror jeg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wankel Posted June 5, 2010 Author Share Posted June 5, 2010 Da har jeg vært å hentet båten i vestfold. Var stor båt å kjøre på henger gitt. Ikke hadde den noen bøyle i bauen for å feste kroken til vinsjen heller, så måtte bruke kryssholdt eller pullert eller hva det heter oppe på dekk. Selvom det ble en rar vinkel holdt de med et nødskrik. Nå står båten nær heimen og morgendagen må brukes til å shine under vannlinja, for hengeren leveres i morgen kveld. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wankel Posted June 7, 2010 Author Share Posted June 7, 2010 Noen her som har en modellkode til denne kalesjen med store vinduer: Skal jeg kjøpe ny vil jeg helt klart gå for denne modellen istedetfor denne: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kernel8008 Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Tenkte jeg skulle løfte frem denne gamle tråden fra glemselen. Ønsker selv mest mulig informasjon om denne båttypen. Styrbert snakker om en erfaringsbase her inne. Hvordan finner man det? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Familien hadde 2 slike i tilsammen 20 årVeldig bra byggekvalitet/ plastarbeid. Ellers romslig og lettdrevet båt. Hadde 1,7 l merc. Diesel i siste og den hadde krefter nok til å dra båten i plan med 6-7 voksne ombord. Forbruket med denne motoren var veldig lavt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kernel8008 Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Har ikke hørt ett vondt ord om Winrace og det er sjelden kost Ser på en med Volvo Penta AQ 225 motor og 290 DP drev. Noen som har innspill til vedlikehold på denne? DuoPropen er stygg og full av hakk. Hva koster en ny/brukt propell. Bør jeg gå for stål og ikke minst, hvor enkelt er det å sette på enkel propell istedenfor DuoProp? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 (edited) Aq 225 er vel ok, bortsett fra alder og den er tørst. DP er å foretrekke, men bør være litt obs hvis det er mye hakk, den ytterste akselen er tynn og får lett kast. Skal du ha single propell så må undervannshuset byttes Edited April 20, 2018 by hanto1 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kernel8008 Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Takk for god informasjon Hva tror du det vil koste å få tak i ny eller brukt DuoProp? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kernel8008 Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 (edited) Er det noen som vet følgende?: 1. Hva veier båten. 2. Kan man uten videre skifte ut en AQ225 med en AQ151 3. Hvilken propell er best for lavest mulig forbruk. F.eks B5? Blir veldig glad for tilbakemeldinger på dette, da det haster litt med både transport og propellbytte Edited May 4, 2018 by Kernel8008 Fant svar på spørsmål 1. (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kernel8008 Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 Via en FINN annonse, så fant jeg ut at vekt er 1600kg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
The Mog Posted July 9, 2018 Share Posted July 9, 2018 Mine erfaringer med Winrace 22: Båten er såpass stor og samtidig så liten at jeg slipper kran for sjøsetting. Det går an å dra den etter seg på henger uten å ha chevrolet, men 4x4 er et must for båtrampa. Med henger blir det jo fort 1800kg så det kjennes at noe henger på kula :) Har hatt båten i 6 år nå og er blitt veldig glad i båten. Ikke så aller værst design på den heller....Dette eksemplet ble orginalt levert med seadrive, som jeg mener kler utseendet på båten bedre men det er jo smak og behag. Seadriven ble senere erstattet av en nyere Evinrude (som ikke er ny lenger). som igjen vil bli erstattet av nyere i disse dager. Siden Seadriven var festet med en litt spesiell anordning har det blitt montert en "bobs machine" motorheis som fungerer ypperlig. En bakdel er at jeg i mitt tilfelle ikke får tiltet hele motoren opp av vannet, men det ser jeg jo at flere sliter med på langt nyere båter. Jeg ser dog at noen har valgt å flytte over den gamle "heisen" fra seadriven til nyere motor som sikkert løser det problemet..Noen har også kuttet ut litt av bakluka for å lage motorbrønn for å oppnå det samme, men dette blir fort litt vel "hjemmesnekret" for min smak...Ingen problemer med å anbefale båttypen videre, men hold øye med vasstrukne x-finerplater på disse 30 år gamle båtene både i akterspeilet og i dørken....En annen ting er manøvrering av denne måten på trange steder. Der de mer moderne båtene manøvrerer seg rundt med flotte baugpropeller er Winracen med påhengs vanskelig å styre under backing. Sikkert noe med at motoren står så langt bak hekken å gjøre, samt rotasjons retning på propellen. Ved rolig kjøring fremover på "tomgang" vingler den også såpass mye at man må aktivt ratte hele veien. men når alternativet koster det tre,fire,femdobbelte er det greit! Vi overnatter av og til to voksne og to barn. Kjempeplass inni båten for sine beskjedne 22 fot...Båten er stødig og man kan bevege seg forholdsvis fritt omkring uten at den krenker nevneverdig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nabo`n Posted August 7, 2018 Share Posted August 7, 2018 Har winrace22 fra 86 med en vp 40 dieselmotor på 165 hk.går meget godt(ca45knop) er meget fornøyd med den?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted August 8, 2018 Share Posted August 8, 2018 Winrace gikk vel ca 45 80 talls knop med 290 V8 bensin. Tror farten med aqad40 165 hk var 30-35 åttitalls knop. Baksetet måtte forøvrig bygges om fordi 40 motoren var for lang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted August 8, 2018 Share Posted August 8, 2018 (edited) 80-talls knop godt uttrykk - kjenner til det fra optimistiske trykklogger , eller bare ren synsing. Ble litt nedtur når gpsen kom ... Forøvrig enig i at 35 høres straks mer realistisk ut med aqad 40. En kamerat av meg hadde 40 motor i en fjord 21 weekender , gjorde 33-34 såvidt jeg husker. Edited August 8, 2018 by ivar (see edit history) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.